Hälsa förutsätter balans
..åtminstone inom kinesisk medicin. Och om man tänker logiskt så förstår man hur självklart det låter.
När man medicinerar en åkomma så medicinerar man ofta bort symptomen, men obalansen finns ju kvar. Eller så tillför man kroppen ett ämne/protein som den inte själv kan producera - men, då är ämnet kemiskt framställt, och hur naturligt är det?
Hur ser du på det här med balans? Om du ser till dig själv, anser du då att du är i balans - förutsättningen för en god hälsa?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Åh, jag som försöker finna balans i livet. Jag lever i ohälsa, tar hjälp av en alternativ behandlare…
I min sjukdom försöker jag få balans i min vardag.
I min vardag är träning+jobb+familj+kompisar+vila viktigast. Jag försöker få balans mellan dessa ingredienser.
Fast detta är ju inte den balansen du menar…..en "soppa" är det som kräver mycket arbete från min sida med handledning av en hjälpare…jag är på vägen…mot bättre…mående…..
Detta är facinerande att diskutera….

Tycker även jag att det låter som en bra idé - livsfilosofi - att hitta balansen. Jag skulle vilja kalla det helhet. Och så måste man ju då även komma fram till vad som gör en hel, eller i balans - vad måste ingå?
Vad som får just mig i balans är tror jag dels individuellt för mig, och den största delen, tror jag, är en universell lag - om välmåendet!
Instämmer med #1, att detta är väldigt intressant att vrida och vända på detta ämne - då det känns som om ialla fall jag på egen hand har försökt hitta min väg till självläkning - med de sjukdomar och skador jag har.
Det som har hjälpt mig är, våga säga nej, vägra stressa, meditation, avslappning, frisk luft, vara i naturen och hämta kraft, äta mycket råa färska grönsaker, frukt, så lite mjölmat/jäst, socker, kolhydrater, som möjligt. Dricka mycket vatten. Musik, sjunga, vara kreativ med händerna mm. Skriva dagbok. Läsa en bra bok. "Bara" vara i nuet, njuta av varje sekund, i harmoni, glädje, kärlek och ljus! När jag är riktigt dålig - och nästan inte kommer ur sängen - så brukar jag sätta på en cd skiva med inspelade ljud av havsvågor med delfinprat. Helt otroligt härligt!
Skulle vara intressant att veta vad Ni andra gör för att hitta Er balans!
kram
/Kerstin
Allting är energi och frekvens och vi måste hitta tillbaka till våran grundfrekvens för att uppnå harmoni och balans.
Din fysiska kropp är från födseln utrustad med så exakta och sofistikerade energier att du ofta är omedveten om att du har dom, eller att du använder dom för att definiera din fysiska verklighet. Men det här är en vibrerande värld och allt du förnimmer beror på din förmåga att tolka energier/frekvenser.
Dina ögon tolkar energier/frekvenser och därför har du förmågan att se.
Dina öron tolkar energier/frekvenser och därför har du förmågan att höra.
Din näsa tolkar energier/frekvenser och därför har du förmågan att känna lukt.
Din hud tolkar energier/frekvenser och därför har du har du känsel.
Din tunga tolkar energier/frekvenser och därför kan du känna smak.
Förbindelsen med den du verkligen är uppnår du genom att ställa in dina energier rätt. Man kan säga att det är som att ställa in rätt frekvens som sänds ut från en viss radiostation. Du måste ställa in din mottagare på 103,3 om du skall kunna höra det som sänds ut på 103,3. Frekvenserna måste matcha för att du skall få en tydlig mottagning.
Ibland kan du hitta rätt frekvens av att se något underbart eller att lyssna på musik man tycker om eller att umgås med någon som man upplever är harmonisk som har bra vibrationer.
Den verkliga innebörden av energibalansering är att få dina frekvenser att harmoniera med den ursprungliga frekvensen som man har från början. När du rättar till och får dina frekvenser att söka jämvikt med det ursprungliga så är du i balans. Det finns inget som kan ersätta denna harmoni.
Utifrån ett tillstånd av energibalans upplever du klarhet, vitalitet, energi, fysisk och psykisk hälsa, allt det du anser vara ett gott och sprudlande lyckotillstånd och liv. Det här är det naturliga tillståndet för den du är.
Du är långt mer frekvens och energi än det fysiska väsen som du känner som dig själv.
/Subtil
Tack för era tänkvärda svar! Och det var bra att ni styrde in tankegången även mot de fysiska, det var så jag menade också. Att all obalans nödvändigtvis inte bara handlar om psykisk obalans, även de fysiska måste hitta sin.
Vi behöver bara referera till naturen; vid obalans så dör den om den inte hittar tillbaka till sin naturliga balans igen.
#3 Sedan var det en intressant vinkling det här med frekvenser!
Visst har du helt rätt i att vi måste finna våra personliga frekvenser, men det förutsätter också att vi har redskapen för att hitta dem. Det jag menar är att också vår fysiska kropp är en viktig del i letandet. Det är den som snappar upp de olika frekvenserna/signalerna, sedan är det upp till oss om vi vill "ratta in oss" på rätt våglängd. Annorlunda tanke! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."