Se upp med grönt te!
Åtta av nio gröna påsteer innehåller bekämpningsmedel, visar Testfaktas analys. I det kravmärkta teet från Kung Markatta hittades azinfos-metyl - ett ämne som är mycket giftigt och är förbjudet inom EU.
Grönt te är omtalat för sina hälsobringande egenskaper. Men testfaktas analys av nio vanliga fabrikat visar att de även innehåller gifter som kan vara skadliga för hälsan.. I hela åtta av fabrikaten hittades rester av olika bekämpningsmedel.
- - Inga halter överskred några gränsvärden men jag måste säga att jag blev förvånad över att det var så pass utbrett, säger Sune Eriksson på livsmedelslaboratoriet Eurofins som utfört analysen.
Närmast ett gränsvärde låg teet från Kung Markatta som säljs hos bland annat ICA och Coop. Här hittades relativt höga halter av ämnet azinfos-metyl som klassas som mycket giftigt och miljöfarligt av Kemikalieinspektionen. Ämnet är förbjudet att användas inom EU. Halten i teet var 0,07 mg/kg och gränsvärdet ligger på 0,1 mg/kg.
Kung Markatta är ett krav- och rättvisemärkt te och ska därmed inte innehålla några bekämpningsmedel alls. Det är ett brott mot EU:s lagstiftning om ekologiska livsmedel.
Flest spår av bekämpningsmedel har ICA:s Grönt Te/ citron som kommer från Asien/Sydamerika. Inga spår av bekämpningsmedel finns hos "Clipper" med ursprungsland Indien..
Testafakta analyserade även den antioxidantiska effekten hos teerna. Viss forskning tyder på att antioxidanter påverkar vårt immunförsvar och åldrande i positiv bemärkelse samt förebygger sjukdomar. Den antioxidantiska effekten hos de analyserade teerna var generellt hög men de skiljde sig ändå mycket. Överlägsen effekt hade "Twinings Pure Green": ursprungsland Kina.
- - Dricker du ett par koppar så får du i dig nästa lika mycket antioxidanter som från en brustablett C-vitamin. Den har en väldigt hög antioxidantisk effekt, säger Sune Eriksson.
Källa: Tidningen Ångermanland 6/11-09
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ojdå, jag som faktiskt tagit mig i kragen o börjat dricka grönt på kvällen för att sova bättre. Ngn sa att det inte är lika uppiggande som svart. Har snöat in på Friggs gröna m vanilj.
Undrar just hur mkt sådant där gift det svarta innehåller!?
Det har ju varit uppe för med det gröna tet..Men det är bra att det kommer ut.Synd för alla som tror att dom är nytiga.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tänker varje år att jag ska samla in o göra eget te men rackarns så svårt det är att orka, hinna, få tag på fina blad! Ett år var björkarna alldeles full med lus…man kan ju se det som ett proteintillskott men jag vet inte om det skulle kännas så kul att dricka det.
Svartvinbärsblad o hallonblad brukar ju bli gott…citronmeliss o såklart pepparmynta även om det ger mig godisvibbar, inte min favorit. Nässelte var det länge sedan jag drack, inte sedan barnsben men jag minns det som gott o man kan ju alltid blanda!
Jag blir så j***a förbannad .
Testfakta har gjort en undermålig analys och går ut med detta utan att göra ett nytt test.Man förstör ett företags varumärke på ett dygn.Man säger på nyheterna att allt grönt te är giftigt och folk får för sig att det är från ALLA leverantörer..Man har testat 10 förpackningar pås te hos en leverantör .Nu visar det sig att alla analyser ligger under gränsvärdet vad livsmedelsverket godkänner!
Man ska ha klart för sig att allt te testas mycket nogrannt innan man överhuvudtaget importerar det till sverige i synnerhet lösviktteet..
Nu har man gjort ett nytt test och inte hittat något alls…
Martin Hansson redaktör på testfakta ser ingen anledning att ändra sina rutiner ..Är det reklam för sitt egna företag han är ute efter?
usch
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Nu bidde jag nyfiken…vad har han för företag?
Nu bidde jag också nyfiken. Vad är det för företag han har?
#1 Jag skall kolla i listan om Friggs gröna finns med MaMa! Annars så var det nio uppräknade påsteer alltså, hur det är med vanligt te står inte. Det som var mest anmärkningsvärt är ändå att Kung Markatta, som är ett ekologiskt te med krav- och rättvisemärkning, också innehåller det här bekämpningsmedlet.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Tack för informationen! Tur att jag inte dricker grönt te och det kommer jag inte börja göra heller med tanke på innehållet.
Visst är det intressant just hur vi är så snabba med att reagera så fort vi läser något? Vad är fakta vad är det inte, vad ska man tro o s v…
Jag försöker att inte låta mig dras med av mina känslor när jag läser om någon "nyhet". Inte alltid jag lyckas förstås, men man kan ju alltid bli bättre på det och det är ju bra - att något kan bli bättre alltså… 
Bäst att nog att hålla huvudet kallt och låta ens kropp och intuition vägleda, inte sina tankar och flyktiga känslor.
Jag märker att det är i slutänden det enda jag kan göra, för jag kan egentligen aldrig riktigt lita på några uppgifter som jag läser eller hör om. För vad vet jag, egentligen?
En säger si, en annan säger så, det som verkade vara på ett sätt, var på ett helt annat vid närmare forskning.
Det är nog så att det är vad man tror på som skapar ens verklighet…
Det har gjorts en ny analys av livsmedelsverket och det hittades ingenting. I en enda påse från markatta hittade man rester av bekämpningsmedel men som ändå låg under gränsvärdet. Livsmedelsverket gjorde fler analyser hos markatta och har inte funnit något alls.Så frågan är hur trovärdiga testfakta är.Det som är bedrövligt är att man basunerar ut detta innan alla tester är helt klara.
Markatta har fått tillbaka sin kravmärkning nu.
Man behöver inte vara orolig att dricka grönt te inte ens dom konventionellt odlade då även dessa testas innan dom överhuvudtaget får tas in i sverige..
Det basunerades ut att det va farligt att äta chips för nått år sedan skulle inte förvåna mig om det var testfakta som gjorde dom analyserna oxå.Det visade sig att du behövde äta ett ton chips / dag för att det skulle vara närheten av farligt..
#9 Precis, saker blåses ofta upp till löjliga proportioner eller så dras det förhastade slutsatser om saker och ting i olika sammanhang. Därför är det viktigt att inte tro rakt av på allt man hör. 
Sen kan ju det mesta vara potentiellt farligt om man intar det i för stora mängder eller för ensidigt…man får ju ha lite sunt förnuft helt enkelt och som sagt; lyssna på sin kropp och intuition, mer än på sina rädda tankar. 
grejen är ju att det är bekämpningsmedel det är fel på - inte det gröna teet i sig!
Och nu säger folk "grönt te kan man inte dricka, det är giftigt" medan de glatt häller i sig kaffe och annat jox som innehåller minst lika mycket giftiga ämnen!
Naturligtvis ska man reagera och kräva giftfria livsmedel! Självklart!
Men:Det blir en massmedial rubriksättning som är helt orimlig och får snedvridna konsekvenser……
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Men hur kan det vara rester av bekämpningsmedel ingt som odlats ekologiskt. då kan man ju inte lita på ekologiskt odlat längre då?
Hmm…
//Jile
#12 Ja det kan man ju fundera på?
~ mayolica ~
egentligen kan man inte LITA helt på något. Det finns så mycket kemikalier runtomkring oss. Dock brukar det ekologiskt innehålla inga eller mycket små mängder. Det ekologiska kollas också mycket mer - och det blir betydligt mer rabalder om det någon gång råkar innehålla för mycket av något som inte ska vara där - som vi ser i detta fall med grönt te……
För min del köper jag ekologiskt mest som en markering, för att visa att jag vill ha ekologiskt, giftfritt, fritt från främmande ämnen…..
En helt annan sak: för ganska många år sedan blev det mycket rubriker om soya, vanlig soya som finns i livsmedelsbutikerna. Bl.a. Mrs Chengs soya som fick dras in pga att värdena för något ämne (som jag glömt) var för höga. Det märkliga var att det enbart var i de stora flaskorna det var för höga värden, inte de små. Detta för ju tanken till ett räknefel i testerna….
Säger detta bara för att man alltid ska vara uppmärksam, tycker jag, inte bara vad man köper, utan även mediarubriker. Inte lita helt på någondera, men tänka själv, använda sitt förnuft och sin intuition….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#14 Jo det är väl så, man går aldrig säker. Här jag bor har ju en bonde kört ekologiskt, sprutar inte sin skörd på åkrarna. Fast brevid har ju en annan bonde som inte kör ekologiskt sprutat sin åker. Man undrar ju hur mkt som är ekologiskt på den ekologiska bondens åker…oj blev snurrigt detta :-))
#15 Det va detta Markatta hävdade när det gäller den enda påste påsen som testades att vindarna kan ha varit ogynnsamma med något i precis den påsen..Det visades sen att när det testades flera i samma sändning hittades ingenting..klart att eko odla ska vara helt fritt från gifter !
Men att gå ut och säga på nyheterna att ALLT grönt te är giftigt är så absurt!