Gamla huskurer
Vet inte om ni har tagit upp detta förut. Men kunde det inte vara kul att samla gamla huskurer i en speciell tråd. Ni har säkert gamla böcker hemma eller kanske till och med ett origiginal recept utskrivet med blyertspenna och ett skrynkligt papper.
Min mormor använde smör och honung till mycket. och så även mjölk.
Ett av hennes recept använder jag än i dag då jag upptäcker att jag håller på att bli förkyld. Det första då man blir raspig i luftrören och ont i halsen.
En kopp mjölk värmes. Lägg en tsk smör och 1tsk honung. Drick detta innan sänggående. Man kan hälla i några droppar konjak eller whisky, men det går bra utan. Plus en alvedon! (På den tiden var det en magnecyl).
Det fungerar, man är frisk på morgonen.
Vi använde grodblad till sår när jag var liten vill jag minnas.
När vi var förkylda så fick vi varm mjölk direkt från kon som farmor blandade rå lök i. Det var såååå vidrigt att dricka, men var effektivt.
Om vi hade förstoppning, så användes tvål som man la i stjärten och sen funkade magen igen.

hej och hå, känner till allt det där April, tänk att en liten tvålbit kunde hjälpa så bra, men det var lite läskigt.
varm mjölk med honung är ju det man minns mest, använder det än idag,, har oxå lite vitlök i..
nässelsoppa ville pappa alltid ha på våren, en slags vitaminkur kan man ju säga, vi fick ju oxå en släng av sleven förstås, gillade det inte då, men nu älskar jag den

Rolig läsning! Huskurer är intressant tycker jag.
Vet inte om detta räknas som huskur men om gravida kvinnor äter mycket rå lök så ska man slippa kolikbarn. Har funkat på mig o mina vänner som följt rådet hittils.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
*putt puttar* En jättebra tråd!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Om man blir bränd av nässlor kan man ta ett blad av en skräppa och gnugga på stället man blev bränd. Det försvinner inte med en gång, men förkortar lidandet en hel del.
Våra etternässlor bränner i 24 timmar, men skräppan så slipper man med två.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#6 Jättebra tips! Här på gården är det fullt med nässlor och så fort jag rensar så bränner jag mig. Gissa om jag är less på dem? ja ni får ursäkta, men dom är verkligen aggressiva. Tack för tipset än en gång, skall komma ihåg det till nästa sommar! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Gegga samman bladet lite, så att du får ut saften. Jag läste det nånstans och provade, och det funkar skitbra.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
När jag var liten och bränt mig på nässlor så tog min far sitt lössnus (oanvänt) och la på ..och så lärde jag mig att ta på jord, den ska vara lite fuktig, på blåsorna, funkar hur bra som helst..
och blir jag mygbiten så tvättar jag med tvål och vatten. Det slutar klia i en halvtimme ca, sedan får man tvätta igen..
Det med honung och mjölk och smör väcker ljuva minnen sedan barndomen…det går bra med bara honungsvatten också, vilket jag får ta nu eftersom jag inte tål mjölk..men det är ju inte lika gott tycker jag.
U R us
#0 Borde väl funka med grädde istället för smör också? En sked cacao i så får man varm choklad o då går det i ungarna dessutom!