Migrän
En vän till mig har migrän, troligtvis av att han har väldigt många andningsuppehåll under natten, flera av dem är över 1 minut långa, han är jämt trött och har då oxå ont i skallen. Vet ni något som skulle kunna hjälpa. Han har gjort tester med mask men sliter av sig den i sömnen så den gör ingen nytta.
Tacksam för svar!
Oj så jobbigt! Syrran fick en mask för ett tag sedan men hon får panik av den o kan inte sova…o det är ju det hon behöver!
Vet inte vad som skulle kunna hjälpa, det är ju andningsuppehållen som är den bakomliggande orsaken…el hur? Finns det ngn klar orsak till dem?
Har inte hört vad det skulle kunna vara i såfall, är ju inte så kompis med den svenska sjukvården då jag tycker det är mest lidande och sällan bot när man har med dem att göra.
#2 Man brukar ju operera sånt förstås, men om du inte känner nåt större förtroende för sjukvården är det kanske ett dumt tips. Det är annars nere i halsen - vid vårare fall - vid gomseglet som det "täpps till" när man får såna där andningsuppehåll. Man tar bort lite där så att luftvägarna blir fria DEt finns ju såna där snarkmanicker man fäster på näsan också, men det handlar säkert om en helt annan orsak för din vän.. Väldigt obehagligt, det förstår jag, hjärnan blir "utan syre" och huvudvärken är ett faktum. Vad värre är, är att det påverkar hjärtat negativt också - kroppen får för lite syre helt enkelt. Jag skulle nog söka läkare ändå..
Hoppas att det löser sig för din vän! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Har han nyss fått masken? Det är kanske en vanesak…el så kanske han är stressa o/el orolig över ngt o blir orolig för det nattetid vilket ökar på sömnsvårigheterna. Det är fräckt att fråga men lider han av övervikt? Ibland räcker det med några kilon extra för att man ska få problem med snarkningar.
Är det klassisk migrän han får ska han iaf se till att prova ngt mot den…klassisk el alt medicin…det finns en hel del att prova på.
Kommer inte ihåg på rak arm men visst ska det finnas en migränsträng sedan tidigare Tuvan?