Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthuskurer
Läst 63502 ggr
abbis
37

Svamp...

Någon som har tips på alternativa behandlingar av svamp i underlivet..Ätit det starkaste man kan få i 1 år…men det kommer bara tillbaka..Receptfria saker funkar inte..Har med PH-värdet att göra .

abbi

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

kajanus
1

jag har en vännina som hat mycket svamp,hon brukar dra ner på socker,när hon märker att dt är en svamp period,samt aloevera jellly av märket forever living products (säljs väl mest på homepartyn) det tycker hon är suveränt bra mot svamp….lycka till

Hoppfull
0

Candida i underlivet är väl oftast ett resultat av candidaöverväxt i magen (tjocktarmen företrädesvis). Min erfarenhet är att man kan inte punktbehandla bort candida utan behöver behandla hela magsystemet om det ska få effekt.

Personligen åt jag en kombination av örtmediciner (kaprylsyra, IpeRoxo och MSM), tarmrening (oxymax) aloe vera-juice samt FOS (främjar rätt bakteriflora i magen) samtidigt som jag plockade bort allt med socker, jäst, mjöl, apelsiner, jordnötter, vindruvor, russin, mögel och vitt ris under en period.

Inledningsvis försämras ofta syptomen, candidan blir aggressiv och man kan få rejäla besvär. För att lindra och hjälpa levern som ska ta hand om giftet (det bildas toxiner när svamparna dör) åt jag mariatistel och maskros. Det tog mig ett drygt halvårs medicinering innan candidan gav med sig.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

abbis
2

tack för svar..#2 hittar man örtmedicinerna på hälsokosten? Låter som om man måste vara uthållig…

Aelsklinn
12

Har hört att man kan smörja sig med filmjölk. Vet dock inte ohuruvida det fungerar eller ej.

Hoppfull
1

Jag vet inte, jag har köpt mina av en örtterapeut. En del av dem finns alldeles säkert och andra går att köpa på nätet. Om du är intresserad skulle jag rekommendera dig att googla i massor och verkligen läsa in dig på vad candida är först. Det finns minst en tråd på kolhydrater iFokus som heter candida, sök där så finner du massor av info.

Lycka till!

ps filmjölk fungerar mycket dåligt, särskilt om man redan ätit starka mediciner som gjort svampen resistent ds

molana
2

#5 Det finns flera trådar om candidan där.Lider själv av den.Den livnär sig ju på kolhydrater och blommar upp om man ätit sådana.

På mig slår den på ögonen.Som skaver och blir röda.Näsan och tårarna rinner.Brukar växla mellan höger och vänster.

Vi är flera st där inne som lider av den.Läs alla trådar där.

Hoppfull
0

Det är helt riktigt att candidan livnär sig på kolhydrater! Men den kan orsakas av en rad saker, exempelvis; penicillin, kortison, p-piller, graviditet eller andra hormonstörningar och långvarig svår stress kan förändra ph-värdet så att candidan växer sig stor och stark. Dessutom kan den överväxa vid ätstörningar eller långvarig bantning/svält. Men den kan inte "leva" (den finns ju naturligt i kroppen och är jätteviktig för oss, men ska endast finnas i små mängder) i längden utan kolhydrater!

Molana: jag får oxå ont i ögonen, de rinner, blir "trötta" och som du säger skaver. Jag får även små blåsor på ögonlockskanterna som gör väldigt ont!

abbis
0

Jag hade samma problem som mycket ung…varit symtomfri i 25 år..Fick det som ett brev på posten i samband med 2 pencillinkurer för 2 år sen..Äter inte annorlunda nu än under dom 25 symtomfria åren.Den överläkaren på gyn jag träffat flera ggr  satt sista gången och pratade om snälla bakterier som kunde intas från alla håll samt att jag skulle skölja slidan med citronvatten..Har läst det mesta om candida så detta var bara ett rop på annan hjälp än den som man får överallt..

Hoppfull
0

Personligen så kan jag äta kolhydrater utan problem så länge jag sköter om de bakterier som måste finnas. Under behandlingen avstod jag men inte nu till vardags. Däremot finns det några saker osm jag bara inte kan äta längre för då får jag nya utbrott som ett brev på posten! Fick lära mig av min örtterapeut att apelsiner, jordnötter, vindruvor, russin och svamp är de saker man absolut bör undvika.

Lycka till abbi.s!

korseett
4

Jag sitter med funderingar om at kunna göra egna vagitorier med hjälp av något fast fett som sheasmör eller kokosfett och blanda i en eterisk olja. Undrar om det kan fungera?

Hoppfull
0

Varför inte? Kokosfett innehåller ju kaprylsyra som är bra svampdödare, eteriska oljor är jag usel på men vet att det finns sådana som är bra mot svamp. Jag har smörjt mig i underlivet med kokosfett när jag haft tillfälliga mindre utbrott (magen är värst på mig) men jag vet inte om jag märkt av något direkt påtagligt resultat. Det kan dock bero på att jag gjort det ett par ggr och sedan glömt…

abbis
2

Kan meddela att efter ha inhandlat en spruta på djurbutiken(tur han inte frågade va jag skulle ha den till) så har jag efter drygt ett dygn fått bort besvären genom att skölja med citronvatten efter varje toabesök..

Hoppfull
0

Kanon! :) Citronvatten har faktiskt samma goda egenskaper i magens ph. Jag drack massor av starkt citronvatten under min candidabehandling för att minska försurningen i magen.

korseett
0

funderade på vad man kan använda till formar för vagitorierna för man smälter fettet och häller i den eteriska oljan och rör om och sen häller upp. Fick en idé om kanske cernitlera skulle funka?

Hmm det här måste jag nog dryfta med min gamla lärare på utbildningen. Hon är även lärare för aromaterapeututbildningen.

abbis
1

När det gäller eteriska oljor och underliv så måste man nog veta vad man håller på med..

korseett
0

jo precis- det måste doseras rätt. Men man kan göra en blandning av eteriska oljor som man  skvätter några droppar på baksidan av en tygbinda eller tygtrosskydd för att på så vis få bukt med svampen. Det har funkat för mig

Brokenfether
0

Något recept på hur mycket citron man ska ha i hur stor mängd vatten kanske? Torkar inte citronvattnet ut slidan??

Hoppfull
0

Jag har inget recept men vet att citron, trots att det är surt i smaken, är basiskt och det är därför det har sådan god effekt. Det gör ph-värdet basiskt istället för surt i underlivet… men man får nog inte ta så stark blandning.

Brokenfether
0

#18 Nä,just det och ska jag gå efter hur klantig jag brukar va så hade väl mitt underliv sett ut som en torkad dadel i julrushen sen…*GS

Brokenfether
1

Citronvatten är ju bra mot urinvägsinfektion oxå. Om det inte gått för långt.

Hoppfull
1

Precis! Youghurt kan man dock utan risk stryka på i mängder i underlivet utan att oroa sig. Även det kan funka bra mot candida om den inte är för svårartad. Det svalkar och lindrar klådan och kan som sagt funka läkande med. Man kan doppa en tampong i youghurt om man behöver få upp det högre upp med.

Brokenfether
0

#21 Du har "goda" idéer du..*S

Hoppfull
1

Hehehe… det är nog egentligen gott minne i kombination med förmågan att dra slutsatser jag har. Detta knep fick jag när jag väntade mitt första barn 1989 och fick ett rejält utbrott av svamp i underlivet. Då hade jag ständigt en burk med youghurt och tamponger med mig för klådan höll på att driva mig till vansinne! Slabbigt oh ja men underbart lindrande! Sedan är det nog mest en tillfällig lindring eftersom candidan oftast bor i tarmen och underlivet är liksom bara ett "utbrott".

Brokenfether
0

#23 Ja,det är skönt när det svalkar…klådan är jävulsk…man kliar sönder sig och ju mer vatten man sköljer med ,destu värre blir det.

Hoppfull
0

Låter som om du skulle behöva behandla dig för candida ;)

Brokenfether
1

"25 Garanterat,men vet inte om jag orkat med en sån behandling…

Hoppfull
0

Näe det är faktiskt skitjobbigt… och dyrt! Men man blir så mycket friskare efteråt…

Brokenfether
0

Ja, och det tillåter då inte min ekonomi inte. Får tugga svamp piller istället..*L

Hoppfull
0

Lost med… svamppiller?

korseett
1

men underlivet ska ju vara surt och inte basiskt tjejer!

Hoppfull
0

Hm, men hur kan då citron vara bra??? *häpnar* för citron är ju basiskt och just det är ju anledningen till att man med fördel kan dricka citronvatten om man är försurad i magen *total förvirrad*

korseett
1

ja du, hjärnan är urkopplad för tillfället så jag har inget svar

men till er alla. Tvätta inte underlivet med vatten enbart utan använd olivolja och tvätta av med en fuktig tvättlapp. Smörj med olivolja även efter.

abbis
0

Jag är ff besvärsfri*L*

abbis
0

Kan berätta att besvären kommit tillbaka och det går INTE att använda citronvattnet igen då jag bara blöder i slemhinnorna av det…Hade dock fått tipset av en överläkare på GYN kliniken så man trodde det skulle vara OK…

Hoppfull
1

Usch då, men citron är ju uttorkande så det låter ganska rimligt! Har du funderat på om candidan sitter i tarmen och att underlivsbesvären bara är ett utbrott därifrån?

abbis
0

#35 Nej det har jag inte tänkt på alls bara pga att läkaren sa att det va candida i underlivet då prov togs…men grundproblemet kan sitta någon annastans när du säger det…tänk att man ska få vara sin egen läkare oxå*L*

Hoppfull
0

Hihihi…. ja det är då ingen nyhet i mitt fall… tvärtom om jag ska vara helt ärlig!

korseett
0

abbi.s har du provat kokosfett både som vaginalt och som invärtes? Den innehåller ju kaprylsyran som motverkar candidan

abbis
0

Nej cocosfett har jag inte testat…får ta en tur till ica imorgon…tack

korseett
3

jag har kokosfett eller sheasmör som glidmedel och det funkar mycket bättre plus att slemhinnorna mår så mycket bättre än på vanligt glid

Hoppfull
1

hehehe jag säger bara olivolja… ;)

BranDuir
0

kastar mig in i debatten….Zervialbad är både snabbt och effektivt….dock för utvätes bruk….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Hoppfull
0

Aldrig hört talas om! För att döda utvärtes svamp alltså? Var får man tag på detta?

BranDuir
0

hos välsoterade hälsokostaffärer… kan annrs beställas hos en kollega till mig

Gronstedt
0

#14: Jag har varit inne på samma spår, men jag tänker suppositorier. De flesta läkemedel har svårt att passera magen och nå tarmen, så man kanske kunde ta det den andra vägen. Men vilket kladd det måtte bli …

Hoppfull
1

Men suppositorer och vagiatorer är väl samma sak? Avsedda för olika kroppsöppningar bara… eller?

För övrigt tror jag som du Gronstedt. Har man dessutom en mångårig candida är ju magsäckens saltsyrabalans med all sannolikhet paj så en hel del av läkemedlen kan nog tappa sin kraft innan de ens kommit till tjocktarmen!

Gronstedt
0

#46: Tarmväggen är bättre på att ta upp läkemedel så att de kommer ut i blodet än slemhinnan i vagina Glad. Vagitorier blir mer lokal behandling.

#0: Svampen är väldigt bra på att anpassa sig och bli resistent, så sannolikt fungerar inte de receptbelagda medlen längre för dig. Det är bättre att behandla omväxlande med alla möjliga medel. De bästa receptfria medlen för behandling jag hittat är lemon myrtle och tea tree. För att styra upp stört pH tror jag mag- och tarmbakteriefloran är det viktigaste.

Hoppfull
0

Jo, jag tror att det var lokal behandling som var tanken här, alltså just för att få bukt med intensiv outhärdlig klåda osv.

Jag håller dock helt med dig i att man måste behandla grundorsaken om ska få bukt med de olika symptomen. Men suppositorer tycker jag låter som en lysande idé, lättbehandlat oxå jämfört med alla dessa tabletter jag svalt… urk.

korseett
1

vilken brainstorming vi har i den här tråden- underbart!

BranDuir
0

KAn ju berätta att jag själv drabbades av ssvap , i ljumskarna…sved och kliade nåt dävulskt…..inga av apotekets medel hjälpte, mer än mycket temporärt…fick då nämnda Zervital av en kollega, och det försvann på två dagar….fantastiskt efter två plågsamma år!

En annan bra hjälp invärtes är en råpressad dryck med rödbetor, morot, palsternacka, äpple och hallon…..ett gammalt ungerskt recept som funkar kanon! dock längre tid eftersom man ska dricka det fem dagar i rad….

Hoppfull
0

aha, intressant! Den kombinationen mot candida har jag aldrig stött på tidigare!

Gronstedt
0

#50: Vet du varför denna dryck skulle fungera? Jag tänker mig att det kan vara på samma sätt som ananas/papaya, alltså genom att sänka pH:t i magsaften.

Hoppfull
0

aha, som att äta kalciumtillskott då :)

Gronstedt
0

Men kalcium kan väl inte sänka pH:t i maggen?! Det är ju alkaliskt (jfr. att kalka försurade sjöar).

BranDuir
0

#52 jag skulle tro att det har med det att göra, har faktiskt inte lagt ner nån möda på att undersöka…men jag ska skaffa fram det exacta receptet snarast möjligt….

Hoppfull
0

Det fick jag iaf av min örtterapeut för att s.a.s. kalka magen… det hjälpte men det kanske bara var min tro då :)

Gronstedt
0

Tja, om sura saker som citronsaft gör kroppen basisk, så kanske … ? Har aldrig rikigt begripit det där. Kalken kanske skulle göra tarmen basisk, det lär ju vara nyttigt?

Hoppfull
0

Det var till för att fixa min försurning… jag drack även litervis med färskpressat citronvatten…. men jag fattar inte riktigt heller så jag bara åt och hoppades på det bästa :) Hon hade ju utbildning så jag litade på henne :)

Gronstedt
0

#50: Jag kan tänka mig att den där saften är full med enzymer som säkert kan hjälpa en störd tarmflora.

Hoppfull
0

BranDuir, vad menar du med dock längre tid eftersom man ska dricka det fem dagar i rad…. Jag fattade inte… menar du att behandlingen tar längre tid eller läkningen?

BranDuir
0

#59  japp det är det

#60 du dricker det fem dagar isträck…det är ju både behandling och läkning….. 

Längre tid än att behandla utvärtes med zervital…. menade jag där

Hoppfull
1

aha :)

Hoppfull
0

Hittade deras sida, mycket matnyttig information!

http://www.zervital.se/

abbis
0

Jag äter redan kalk i pulverform..Jag går och tar behandlingar för fibro och den killen säljer även naturmedicin..Han rekommenderar att man tar kalken i varmt vatten  för att annars tar inte kroppen upp detta..Det ska dessutom ha en positiv inverkan på Candida..så vi får väl se

Tuva-Lena
0

Du Hoppfull, varför du fick citronvatten mot sur mage, kan ha att göra med att om man tillför det som är syrligt, så behöver inte magen proucera så mycket syra själv - genom att innehållet i citronvattnet redan är surt s a s. Det är bl a därför som det är förkastligt i längden att tillföra enbart kalk till en försurad mage, för då producerar magen bara mer syra - och man måste hela tiden öka dosen av kalk. ;)

Jättekul att ni är på alerten här i tråden! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Gronstedt
0

Såvitt jag lyckats begripa ska magsaften vara sur (pH cirka 2, har jag för mig). När den är ordentligt sur fungerar den kemiskt som den ska och bryter ned allt som hamnar i den korrekt, och då blir tarmen och resten av kroppen basiska, vilket de ska vara. Inte för att jag begriper hur det går till, förstås Fundersam. Rejält sur magsaft tar också livet av svampar och bakterier som kommer in genom munnen.

Det som kallas sur mage och sura uppstötningar beror (enligt somliga jag läst) inte alls på för lågt pH utan på för högt, vilket gjort att all världens magsårsbakterier kan leva i magen.

Hoppfull
1

Japp, Gronstedt. Men citron är basiskt hör och häpna :) så det citronen gör är att den sänker ph-värdet som är för högt= försurning. Har jag för mig i alla fall… kemi och ph-värden är inte min grej… det kan alltså vara tvärtom med, men citronen var för att ändra ph-värdet till det som ska vara i magen. Jag vet i alla fall att citron är basiskt, inte surt.

Gronstedt
0

#67: Ja, det är där jag blir förvirrad - för citroner är fulla av citronsyra, som är just en syra … och det är därför den sänker pH-värdet. Basiska saker höjer pH-värdet. Jag tror att jag har missat ett led i förklaringen här Fundersam. Vore spännande om någon invärteskemist kunde förklara hur det hänger ihop, för jag begriper inte det hela.

Hoppfull
1

Jag har läst på det där med ph-värdet i magen hur många gånger som helst men antagligen engagerar jag mig inte i det för jag glömmer det lika fort som jag läst det :) Men jag vet att citron har effekten att den basgör trots att den är sur, det är en motsägelse men så är det. Därför blev min försurade mage mindre sur av att dricka massor av vatten med färskpressad citron i.

Hoppfull
0

Förvånande är att citron och apelsin ger en basisk reaktion efter förbränningen trots att de är mycket sura.

Så står det i en av länkarna som finns i candidaartikel två om ph-värdet.

Gronstedt
0

Ska man orka läsa länkarna också - när man kan fråga dig? Flört

Mag- och tarmflora verkar vara ett otroligt komplicerat kapitel, och ingen mage är den andra lik. Och det tar lång tid att få ordning på det som blivit stört av mediciner, fel mat, brist på enzymer i maten och allt vad det är. Titt som tätt läser man om något nytt undermedel som ska balansera allt i ett nafs, men så lätt går det inte. Det måste till lite av det ena och lite av det andra, och i rätt ordning och rätt doser.

Jag vet inte hur många kilogram av olika naturmedel jag petat i mig under åren, både sådana jag odlat, sådana som finns i butiksköpt mat och sådana som finns hos hälsokosten. Vart och ett har nog gjort sitt, men inget har gjort hela miraklet självt.

Hoppfull
0

Precis då är det! Och dessutom om jag har fattat det rätt ås har vi olika ph-värden i tarmens olika delar. Ett i magsäcken, ett annat i tunntarmen och ett tredje i tjocktarmen. Huden ett och slemhinnorna ett annat… så det är allt ganska knepigt att få det rätt överallt!

Jag läste t.ex. nu att om man har låg ämnesomsättning är det vanligt att man har för lite saltsyra i magen istället för för mycket, det ger samma symptom så det är knepigt att veta. Att det är så för mig är jag dock säker på eftersom jag testade att äta digest (medicin från helhetshälsa) som är medicin just för för lite saltsyra och då försvann min halsbränna.

Tuva-Lena
0

Förvånande är att citron och apelsin ger en basisk reaktion efter förbränningen trots att de är mycket sura.

Så står det alltså, men titta i slutet av meningen…"trots att de är mycket sura"… Dom är alltså sura, inte basiska, men efter förbränningen kan dom ge en basisk reaktion. Det måste alltså ske något under förbränningen som omvandlar surt till basiskt - om du förstår..? I magen finns det syraproducerande celler, sk gastrocyter och det är dom som producerar magsaften/syran. Blir produktionen för hög, så kan det ge symptom från magslemhinnan i form av katarr eller magsår. Överproduktionen kan orsakas av bakterier sk enterobacter, och då behandlar man med antibiotika, men lika ofta så kan stress eller felaktiga kostvanor ge störningar i syraproduktionen, som då blir för hög. :)

Sedan ang surt eller basiskt: Även basiska ämnen kan ge frätskador som ni vet, ta t ex lut eller soda. Allting som har PH-värde över 7 är basiskt, och när värdet kommer upp ytterligare får det samma frätande effekt som syror, som då ligger under Ph-värdet 7.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Bacon
0

Jag hakar på Inga-Lena. Citronen är sur och har en försurande inverkan vid lokal behandling, t.ex i underlivet. När kroppen har bearbetat den lämnar den dock ett invärtes basöverskott.

mariaef
0

För utvärtes bruk använder jag 1-2 tsk äppelcidervinäger till 4-5 dl ljummet vatten. Skölj några ggr per dag och lufta med jämna mellanrum. Funkar alltid!

JILE
0

Är det någon mer som testat Zervital?

crickan
0

Jag har testat Zervital men det hjälpte inte särskilt bra, det är ca 2 år sen och jag har dragits med svampproblem sen 93. Hittade en jättebra alternativterapeut på min hemort för 1 år sen sen, hon testade mitt ph-värde med lackmuspappar och jag var väldigt sur i kroppen. Hon rekommenderade mig att dricka citronvatten efter varje måltid. Jag mådde jättebra inom några veckor, fortfarande efter 1 år så är jag problemfri.

JILE
0

#77 Fantastiskt, en så enkel grej som att dricka citronvatten :-) ja det är nog många krämpor som kommer av att kroppen är försurad då hjälper ju inte svampmedel heller om inte orsaken till försurningen fixas först.

Tack för att du berättade,

Jile

[Pirkkolino]
0

Har läst den här intressanta tråden. Jag har haft mycket besvär av svampen/candida. Har fått olika behandling, men den vad slutligen har hjälpt allra bäst, är droppar som heter Candida. De har jag använt nu på flera års tid. De håller i alla fall mina besvär i schack.

Pirkko

abbis
0

Det har gått en tid nu och jag slet ut min hormonspiral och vips försvann svampen!

[Jeremina]
0

Köp Ringblommetvål på Hälsokosten. Det finns både som hård tvål och flytande.

Lycka till!

JILE
0

#80 Ja det är nog dessa hormoner som ställer till det i våra kroppar. Jag tålde inte p-piller heller blev jättekonstig av dem.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.