Diskbråck
Jo, nu har jag fått min dom…det är diskbråck! Men det görs inget åt det, bara en massa smärtstillande och att jag ska till sjukgymnast. Men finns det verkligen ingenting man kan göra själv?
Vissa dagar är bättre än andra - idag är en sån där dålig dag och jag går omkring o vankar som en gammal anka.
Promenerar med stavarna för att hålla igång cirkulationen…. Vad mer kan jag göra för att lindra och göra det bättre? Vä ben börjar domna mer o mer…
Usch shigne vännen! Jo jag misstänkte det, och dessvärre är det diskarna mellan kotorna som då har fått en utbuktning som trycker på nerverna som går ut ifrån kotkropparna. Diskarna fungerar som ett slags "kuddar" mellan kotorna för att dämpa stötarna som uppkommer när du står upprätt/går. Nu har dom/den tappat lite utav sin elasticitet och innehållet "läcker ut" och bildar ett bråck som trycker mot nerverna - därav den hemska smärtan.
Vad du kan göra är att röra på dig mycket för att mjuka muskelvävnaden som omger nerverna - smärtan ökar om muskelvävnanden är spänd. Egen smärtlindring är svår att åstadkomma, annat än att äta smärtlindrande medan den värsta smärtan finns. Operation gör man också, men det innebär vissa risker i och med att ryggmärgen ligger strax bredvid. Laserbehandling, ultraljud, värmedyna, akupunktur, massage, egen stretching kan du också få tillfällig smärtlindring utav, men eftersom det här är ett permanent tillstånd så får du vara beredd på att fortsätta behandlingarna så länge diskbråcket kvarstår. Yoga, qi gong, tai chi, simning är också ett bra sätt att hålla musklerna mjuka utan att belasta dem. Be sjukgymnasten om akupunktur shigne! Numera kan man få det även på vårdcentralerna - och håll dig varm framför allt!
Hoppas att du ändå får hjälp, för det här inverkar verkligen menligt på ens liv! Kram o lycka till shigne!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Spikmattan kan ge smärtlindring en stund iallafall. Jag har liknande smärtor som du beskriver och har nu legat en ½ timme på min spikis och smärtan har mildrats.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
Provat vetekudde, det lindrar lite… Spikmatta kan jag låna av grannen, så det är nått jag också ska prova!
Har tid hos sjukgymnasten imorgon, hoppas han kan ge tips om lindring.
Lite orolig hur mycket man kan testa, utan att smärtan blir värre…
Tack snälla ni! Kram
Va tråkigt shigne :-( Hoppas verkligen att du kan få lindring så gott det går!
Kram till dig
Åh vilket elände!
Kram på dig! 
Men Shigne så tråkigt då … hoppas att det onda kan ge med sig lite i alla fall 
I dag så kom en kvinna till oss som också hade fått diskbråck och sjukgymnasten kunde inte göra något. Nu går hon och väntar på röntgen med mera. Ont var ordet för henne också.
Hoppas att frisk luft och lite av promenader kan hjälpa dig lite grand och hoppet är det sista som lämnar en människa 
Usch vad jobbigt-jag har också diskbråck,men klarar mig (peppar,peppar..)..än så länge..
Men efter en 20 min färd i bilen så är hö ben totalt bortdomnat,o jag måste få liv i det …(fick reda på att jag hade skolios när jag var i 40;års åldern-och rätt illa sådan)..som urartat i 3 diskskador, trälitt!!
Det jag inte tål, är alltså att sitta, så jag undviker det..knäppt men sant. Kiropraktorn sa, när han såg mina RTG-bilder; "-Du skulle varit lam för länge sen, du har en rygg som en hälsokost-makaron"(spiralmakaron)
..så jag lever för dan lite,och ser till att jag ej blir sittande länge!
en styrkekram till dig shigne!
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Moonwing - det där låter betydligt mycket värre!!! Du kommer alltså alltid att ha smärta och inte göra det o det etc. etc.??? Kan man inte lindra det för dej? Eller nått annat??? Kramar till dej med.
Jag upptäcker att vä ben domnar om jag går för länge, men jag kan sitta korta perioder….
Idag ska jag till sjukgymnasten - så vi får väl se vad han säger o gör! Man vill ju så gärna att det här ska bli som förut….. å allra helst nu med en gång!
Tack alla Ni….Kram
De´e lugnt, shigne..
..jag har kommit på att ju mer harmonisk jag är, ju mindre är besvären (en fördel med denna sajten tex)..man får tro o hoppas , för någonting innuti dig vet..att det går!
..jag har haft ont i nästan hela mitt liv-bara tro på att allt går, och låt ingen ta ifrån dig något!!- själsligt!!… (din inre övertygelse) ..du är mycket starkare än du någonsin anar..
håller tummarna för dig!
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Vilka kloka ord wingen! Låt inget knäcka dig, ta kraft ur naturen och vovvarna shigne!
Sedan kan man använda EFT för att lindra besvären. Det skall jag förklara för er snart, men nu först "Fawlty Towers" med Basil och gänget! Kram till er båda! 
Ett gott skratt förlänger livet.. 
Ang EFT då: Det går ut på att avdramatisera de problem eller den smärta man har genom att aktivera "sederande"/dämpande akupunkturpunkter på kroppen, samtidigt som du högt uttalar de problem du har. Samtidigt alltså som hjärnan registrerar de problem du säger högt, så aktiveras smärlindrande eller sederande punkter, som då skall avdramatisera det du säger. Låter det konstigt? ja, de kan tyckas konstigt, men det fungerar faktiskt.
Avgör först på en skala från 1 till 10 hur besvärande du upplever smärtan/problemet. Ofta hamnar man nånstans mellan 8-10.
Säg sedan högt: "Fastän jag har skitont av det här diskbråcket som/ påverkar mitt humör negativt/ gör mig skitsur/ så accepterar jag mig själv." Samtidigt som du säger det här skall du alltså stimulera vissa punkter i ansiktet, på bålen och på händerna.
Vilka punkter det rör sig om kan du se här
Du måste upprepa behandlingen tills du tycker att smärtan hamnar nere på 1/0, eller så lågt att den är acceptabel. Lycka Till! Hoppas att det kan hjälpa er båda två! 
Tack! Tuva-Lena, skall testa det..använde TENS ett tag..men verkan blir mindre o mindre,skall verkligen köra detta..
…Jag!..kan nämligen inte förlora någonting!
..hi,hi!
-bara vinna!!
Kram o Gooonatti!!!!
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Tack - va ni ä gulliga!! Jag vet att jag är en stark person i mej själv, men ibland är det inte lätt att vara stark jämnt. Det är faktiskt ganska skönt att få vara liten o ha ont o tycka lite synd om sej själv! Men jag tror jag vet vad ni menar - i själen är man starkare än man tror oftast….
Det här knäcker inte mej - jag gör ung. det jag brukar göra, fast inte i samma utsträckning. Livet går alltid upp och ner, och det beror på vad man gör i nedförsbackarna???? Sätter man ner hälarna och hjälper till att bromsa? Ger upp och bara följer med i nedfarten? Eller försöker hitta ett sätt att klara nedförsbacken på ett så milt sätt som möjligt?? Alla är vi olika och alla har vi våra knep att fixa backarna..
Spännande… Första gången jag stöter på EFT - har laddat ner och ska lägga mej att läsa under dagen.
Var till sjukgymnaste igår - han säger att det är definitivt INTE ett diskbråck, utan en falsk ischias! Han förklarade så att jag har gjort nått som gjort mitt bäckene snett, som följd har min kropp ställt in sig för att göra det bra, det har blivit "stumt" i muskel som klämmer ischiasnerven och till slut har det blivit en inflammation.
Åter igen har han knäckt til bäckenet, fick akupunktur med ström och sen massage….
#13 Har du inte fått någon röntgen på ryggen då? Då kan det vara som din sjukgymnast säger, en ischiasvärk, men då går den också att bota. Håll ut shigne, en felställning i kroppen beror på yttre orsaker såvida du inte har en medfödd defekt.. Svårt att säga när jag inte har dig framför mig, men testa EFT. Då klingar smärtan av för varje gång du kör programmet - d v s i ditt medvetande. Fortsätt sedan med aktiv träning för att hålla musklerna mjuka, tänj, stretcha och massera.. Kropp o själ står ju i nära kontakt med varandra, och är själen inställd på smärtlindring så följer alltid kroppen med.