Schlatters sjukdom
Min snart nio-åriga dotter Fick i dag diagnosen Schlatters av skolläkaren.
Det är senan mellen knäskål och skenbenet som ännu inte vuxit färdigt.
Barnet får ont under knäskålen, en ömmande svullnad och mer ont vid fysisk aktivitet.
Sjukdomen går över i sena tonåren…..
Min lilltös älskar att träna både karate och aikido, så hon blev väldigt ledsen.
Läkaren tyckte vi kunde stoppa i ungen en ipren vid varje träningstillfälle
, eller att hon skulle sluta idrotta.
Någon som har tips om behandling ????
Vi har provat både värmande och kylande liniment utan nämnvärd effekt. Vulkan skydd till knäna osv.
Det är en inflammation i muskelfästet under knät som orsakar smärtan - från främre lårmuskeln. Man ser det ofta genom en knöl som har uppstått där muskelfästet sitter. Ofta drabbar det barn/ungdomar medan dom växer som mest.
Jag rekommenderar laser eftersom det är en inflammation, men du kan också pröva akupunktur. Förutsättningen för att det skall läka ut är att din dotter avstår från träning under den tid hon får behandling. Muskelfästet är överansträngt helt enkelt och måste få återhämta sig genom läkning.
Inom traditionell sjukvård brukar man ge cortisonsprutor i svårare fall, men det är nog inte att rekommendera då din dotter är så pass ung också. Låt muskeln vila bara, det är viktigast!
Lycka till och säg till din dotter att inte tappa modet, dte läker ut bara hon kan avstå från träningen ett tag. Barn/ungdomar har dessutom ett väldigt bra "läkkött" genom att dom växer och nya celler bildas snabbt hos dem. 
PS Just det jag, inga värmande omslag på inflammationer! Vid inflammation bildas värme coh därför är de bättre att kyla skadan. Lägg en isklamp i en frottéhandduk nedanför knät istället. Upprepa vid flera tillfällen, men inte så att det blir köldskador! Ipren är inflammationshämmande, så det var nog därför läkaren rekommenderade det. Det går lika bra med magncyl eller andra preparat som innehåller acetylsalicylsyra - akta magen bara!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Nä!1Vad ont det gör.
Stackas barn.O vilken klant till läkare -Empati…
Hoppas att det löser sig,Så hon kan fortsätta med sin idrott…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tack !
Nål rädd är hon så inga nålar nära henne.
Lasern hjälper alltså till att läka ut inflamationen !?
Vi har använt Biofreeze innan träningarna nu…
Under hur långtid behandlar man en sådan här inflamation med laser ?
Hon vill absolut inte avstå träningen under längre tid.
Jag tycker inte att det känns bra att ge henne ipren el dylikt flera ggri veckan.
Laserbehandlingen verkar omgående. Det är energi man tillför kroppen - jämför med healing - som aktiverar kroppens immunförsvar. Kroppseget cortison frisläpps genom behandlingen, celltillväxten går snabbare= snabbare läkning, endorfiner frisläpps= smärtlindring, men det är ingen idé att kosta på dig dyra behandlingar om inte tösen är beredd att avstå träningen under tiden. Då uteblir resultatet. En inflammation är som ett öppet sår, det måste få tid att läka.
Så fort man tränar så går "såret upp" igen - om man nu gör det innan läkningen är klar. 
Tusen tack för all information 
På en höft så där hur många behandlingar tror du behövs och under hur lång tid ?
Dom ungdomar jag har behandlat - fotbollsskador - har det räckt med två behandlingar, men ofta tar dom en extra för att vara på säkra sidan. Men sedan vila för att skadan skall kunna fortsätta läkningen själv. Man känner sedan själv när man är mogen för att börja träna, men minst tre veckors vila. Då börjar man försiktigt med att mjuka upp den skadade muskeln innan man sätter igång på allvar igen. Och så fort man känner minsta lilla från smärta/obehag så får man trappa ner igen. Lyssna till kroppen, den vet bäst hur skadan skall hanteras. 
Jätte tack Tuvan 
Ska kolla runt om jag hittar någon här i mina trakter som sysslar med laserbehandlingar.
Träningen kanske har uppehåll i ngn månad över jul så ni kan passa på då? O sedan över sommaren igen om det inte vill sig första ggn?
Lycka till!
Ja precis så tänkte jag !,
om jag nu kan hitta någon som behandlar med laser.
Det står inget om laser beh. någonstans… får väl sätta mig och ringa runt över allt.
Jag fick laser av min sjukgymnast. Kanske att det finns
någon ?