Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 50320 ggr
bluemary
0

"Knäcka" nacken

Några gånger har jag gått till en (utbildad) kille som
har "knäckt" nacken på mig, även vid ryggslutet.
Det är så att jag själv hör hur det knäcker till.

Strax efteråt känns det jättebra, stelheten i nacken
har försvunnit. Dagen efter blir jag liggandes för att
jag har så ont. Men sedan så är det som vanligt igen.

Någon som kan något om detta ? Är det bättre att
gå lite oftare ? Har fått för mig att man inte får går
ofta, ungefär med 6 månaders mellanrum.

Är det meningsfullt att gå med jämna mellanrum
eller är det bortkastade pengar ? Tack på förhand !

mayolica
0

Jag är tyvärr inte så insatt i sådant,men om killen är seriös och har utbildning borde han kunna tala om hur offta du bör gå.

Blir du hjälpt av behandlingarna är det väll meningsfullt,men om du gott många gånger utan att du får ut något av det så kanske det inte är så meningsfullt. Då kanske du skulle fundera på att prova någon annan sorts behandling istället.

~ mayolica ~

bluemary
0

Och så är det ju detta med riskerna. Har vid 2 tillfällen läst
i Läkartidningen om 2 personer som har blivit förlamade efter
sådana här "knäckningar" (det heter säkert något annat). Så
jag känner mig lite osäker.

Kanske bäst att låta bli. Någon som har något förslag vad
gäller ont i nacken ? Jag har lärt mig att massera och gör det
själv men kanske att´det finns något ytterligare ?

Tuva-Lena
0

Jag antar att det är en chiropraktor du går hos. Dom "knäcker till" nacke/rygg utan att massera först och då vill det till att dom är väldigt duktiga på det dom gör. Annars har du naprapater som också knäcker, men dom masserar alltid först innan själva "knäckningen". Masserar man området först så förberder man kroppen på knäckningen, vilket är att föredra tycker jag - musklerna är ju också spända. Gör man inte det innan så drar musklerna tillbaka knäckningen så småningom i det ursprungliga läget - eftersom dom är spånda i ett visst invant tillstånd. Knäcka ryggar/nackar är bra om man hittar själva felet i rygg/nacke, men oftast hitta man felen i musklerna som är spända, och därför trycker på nerver som går ut från nacke/rygg - därav kommer smärtan från ryggen som man säger. Men egentligen är det alltså musklerna som helt enkelt är för spända. Mjuka upp dom så försvinner också rygg/nackvärken. Motion, massage, yoga är bäst för att hålla musklerna mjuka. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Magi-cat
0

man "knäcker" alltså ingenting, det bara låter så….GladFörvånad

De gånger någon blivit förlamad skulle jag tro att man inte använt manipulation med händerna, utan med någon manick….

Men hur som helst, när man använder denna metod brukar det mycket riktigt bli bra sedan. Därefter "protesterar" musklerna, de ligger ju fortfarande och drar så problemet kommer tillbaka.

Man måste alltså få hela systemet att slappna av - först därefter kan spänningarna släppa.

Det som hjälper på sikt är kraniosakral behandling. En mild terapiform som låter kroppen komma till avslappning och läkning på sina egna villkor. Men gå till en välutbildad terapeut, t.ex. Bröderna Tranberg i Göteborg som är fantastiska.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

vi satt visst och skrev samtidigt, Tuva-Lena Skrattande

bluemary
0

Tack för mycket intressanta och seriösa svar !

När det gäller massage så har jag inte fått någon alls, utan
han har bara "dundrat in" och gjort sitt arbete. Och jag har
också reagerar på att det inte blev någon massage innan.

#4 Jag förstår att man inte knäcker något, utan jag använde
bara det uttrycket för att få  rätt beskrivningGlad

Som sagt, tack för intressanta svar !Glad

[Jeremina]
0

Jag går hos en naprapat som manipulerar mina kotor hela vägen nerifrån och upp och det är så ont dagen efter med sedan blir det bättre.

Första året gick jag 1 gång i månaden men nu efter 5 år så går jag bara 2 gånger om året. Jag skulle inte ha suttit här vid datorn om inte det varit för min lilla Eivor som hon heter.

Sköt om dig Flört

Magi-cat
0

#6 Förstår hur du menar!Skrattande

Jag har också varit ute för en sådan kiropraktor…Han dundrade också in och utan förberedande krusiduller "knäckte" till nacken, medan han gastade "slappna av -annars kan det vara farligt"! och då blir man ju väääldigt avslappnadObestämd

Ingen massage, värme eller annat, ingen anamnes ens. Ja, *suck*……och han var på vårdcentralen dessutom. Så jag trodde det var så det skulle vara……

Halvdansken
0

Jag går till en kiropraktor var 2- 3 månad och har gjort det i 20 år. Jag älskar det. Man flyter fram efteråt.

Det är det enda sättet för mig att hålla huvudvärken och stelheten i ryggen borta. Dessutom tar han armbågarna, så släpper spänningarna där också, som man får från musen på jobb.

Men du ska alltså vara säker på att det är en legitimerad Kiropraktor du går till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

bluemary
0

#8 Det verkar som om vi har varit i samma situation.

Och inte kunde jag slappna av. Värst var det när jag skulle
ligga på sidan och lägga det ena benet över det andra
och han irriterat sade att jag skulle slappna av.

Detsamma när han stog bakom med mitt huvud i hans händer,
han vred på huvudet åt sidorna och så "knäckte" han till.

(jag har jobbat i sjukvården i 20 år men säger "knäcka"
istället för manipulera. Det märks att jag har kommit
ifrån, nu är det 12 år sedan.

#9 Han är legitimerad, det har jag både hört och sett på hans
inramade diplom på väggen. Det är 3 veckors väntetid så det
är många som kommer. Och han är förstås stressad och jobbar
"dygnet runt".

Jätteroligt att det har effekt ! Men har man fibro så är det
kanske knepigare att få ordning på det hela.

En vän ringde till en läkare som sysslar med akupunktur.
Han vägrar att ta emot fibropatienter eftersom det är så
mycket värk i hela kroppen. Så vi är väl inte så populära
hos vissa…………..

Tuva-Lena
0

#5 Ha ha, ja så kan det bli, och vad lika svaren blev! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

Gick en ggn till en fd välkänd idrottsprofil här i krokarna som skolat sig till naprapat. Han tar nu hand om andra "kända" idrottsprofiler…går aldrig dit igen!

-Ja, vi kör väl lite ultraljud för att mjuka upp muskleran…sa han o drog manicken 2 ggr fram o tillbaka lite snabbt efter ryggen.

Jag sa att jag def inte kunde slappna av men det struntade han i…han verkade stressad. Möjligen behövde han hinna med många kunder för att kunna betala den vräkiga bilen som stod utanför… Obestämd

Min "vanliga" kille är mkt lyhörd o ser till att man är helt avslappnad. Han är också mkt försiktig runt nackområdet då han vet att jag tycker det är mkt obehagligt. Testa en ny kille förra sommaren då "min" hade semester o jag gick o fick ryggskott precis då. Han var helt suverän o masserade loss alla knutor o annat elände innan han satte igång. Precis som den förste jag kom i kontakt med, fd ortopedöverläkare o mkt duktig. Man trodde att han skulle ta ihjäl en…el åtminstone gå därifrån gul o blå efter massagen men *oj* så skönt efteråt…man svävade därifrån!

Byt till ngn annan…helst ngn som också lär dig olika stretchövningar som är bra för just dig o dina problem. Nu är ju fibro lite speciellt men du känner ju bäst själv var det tar emot.

bluemary
0

Jo, får nog göra det. Och helst ska det vara en #grann en",
det säger jag inte nej till ! Skrattande

MaMaMade
0

Kan reka killen jag gick hos förra sommaren…synd att jag mest låg "face down" sas…

*HUBBA HUBBA*! Flört Skrattande Oskyldig

abbis
0

Har blivit sönderyckt i min nacke..Man kan bli över rörlig och det är lika illa som att vara stel..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

bluemary
0

# 15 Var det en kiropraktor som gjorde dig så illa ?  Gråter

abbis
0

#japp…em mycket populär sådan*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/