Yoga: steg 2
När du har lärt dig att andas på ett effektivt sätt, så är du mogen att gå vidare till nästa steg: 
Du står med fötterna en aning ifrån varandra för att få ett bra stöd, och för att få bra balans.
Tänk på att spänna de nedre magmusklerna och att sträcka ut den nedre delen av ryggen, så att svanken bildar en "rak pelare". Dra axlarna en aning bakåt, inte så att du måste spänna dig, men "rulla" en gång axlarna bakåt så hamnar dom i rätt läge. Låt armarna hänga utmed sidan på kroppen, med fingrarna sträckta. Koncentrera dig en stund genom att fästa blicken på nåt föremål framför dig. Andas lugnt och avslappnat. ( Du kan också hålla händerna i "Luciaställning" innan du påbörjar rörelsen, och samtidigt koncentrera dig genom att fästa blicken. )
För sedan armarna rakt ut åt sidorna och uppåt, i en mjuk rörelse -samtidigt som du andas in genom näsan - tills handflatorna möts ovanför huvudet. Titta på tummarna.. Håll kvar en kort stund..
Sänk sedan armarna till utgångsställningen, samtidigt som du andas ut genom munnen - magmusklerna skall hållas spända under hela rörelsen.
Upprepa rörelsen några gånger, eller så många gånger som det känns behagligt med tanke på nacken.
Lycka Till! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag bara älskar denna kurs..*L Glad att vi starta den. Hoppas fler är med oss i övningarna. Är ni det där ute? 

Ja, jag är med! Har sysslat en hel del med yoga, men det är ändå kul med repetition. Alltid kommer man på något nytt som man förr kanske tagit för givet!
Vad roligt att ni uppskattar det!
jag vill inte kalla det för kurs eftersom jag inte har nåt "certifikat" eller någon yoga-lärarutbildning, men jag delar gärna med mig av dom rörelser som jag tycker har hjälpt mig att må bättre. 
#3 Uppskattar? Jo det kan du tro…*L kramar om
Kan man inte krydda på lite som avslutning för själen att tex säga högt och ta ut i luften med händerna:- Jag tar luft från himmeln till mina lungor :- Jag tar eld från solen till min ryggrad (typ rak som en eldgaffel då) :- Jag tar jord från marken till mina fötter :- Jag tar vatten från havet till mitt blod :-Jag tar kraft från universum till min själ.
Sen låter man allt sjunka in i kroppen och sinnet….låter det knäppt Tuvan?
#5 Jättebra förslag! Det kan du affirmera medan du står i Luciaställning, och innan rörelserna börjar, alltså när du fäster blicken. Gör du det under tiden du skall utföra rörelserna så är nog risken att du tappar koncentrationen. Andningen är ju det man skall koncentrera sig på medan man utför rörelserna, och att tänka på att spänna nedre magmusklerna.. ;) Men när du andas, så andas på det sätt du känner sitter bra, och strunta i om du andas ut eller in genom näsan/mun så länge..
Jag är också med och gör övningarna.Du skriver bra,Tuvan,så det känns lätt att följa med.Jag har iofs yogat ett tag,men det skadar inte att repetera.
Tack för komplimangen Tiia! Den satt precis där den skulle - i hjärtat! :)

#5 Mycket bra förslag
Tack miffo…*L Hur går det för er? Jag har inte kommit igång ännu…dålig stil…men jag SKA!

det var härliga rörelser för axlar och nacke, jag gör övningen innan jag lägger mig och blir på så vis hjälp i min avlappningsövning som jag gör sen. Brukar göra avslappningsövning för att sen meditera en stund innan jag lägger mig till rätta för att sova.
#10 heja på, börja idag så kör vi tillsammans
#11 Ja,jag ska baske mig börja idag…blir dock inte förrän frammåt eftermiddagen…eller kväll. Heja..heja…*S
Jag har slutat röka och är lite ofocuserad med yogan,men det blir väl bättre
#13 Duktig tjej. Jag blir helt apatisk för att göra något när jag har slutat röka…tappar lusten för allt…klart att det bara är tillfälligt,men ändock…så vänta bara Tiia…det kommer..*L
#14 I början av året hade jag uppehåll på 5 veckor,sen hade vi ett dödsfall i släkten och allt blev bara jobbigt.Orkade inte hålla mig med rökstoppet sen.
Det känns tomt att inte få ha sin polare/ciggen i näven
Tandpetaren har nu blivit min bästa vän

Heja på, armar uppåt sträck
#15 se det positivt, du får vackrare tänder nu. Eller petar du sönder tandköttet i rena frustrationen? *fniss*
*putt* till Spanaren