Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettyoga-qigong
Läst 2588 ggr
Tuva-Lena
0

Yoga: steg 1

Först vill jag påminna om att jag inte är någon expert på yoga, men jag vill gärna dela med mig av några enkla övningar för att bättra på välbefinnandet - för yoga gör gott, det kommer ni snart att märka!

Det första du skall lära dig är att stå rätt. Du skall stå stadigt på båda fötterna, se till att axlar, höft och knän bildar en lodrät linje, och sära på fötterna en aning så får du bättre balans.

Spänn sedan de nedre magmusklerna. Gör du det på rätt sätt, så kommer du märka, att samtidigt så rätas vekryggen/ländryggen ut och bildar en ganska "rak pelare".

Steg två är andningen. Inom yogan så andas du in genom näsan och ut genom munnen. När du andas in så tänker du dig, att du fyller lungorna med luft från botten av lungorna, och uppåt mot toppen av dem. Gör du rätt så höjs bröstkorgen när du andas in, När du andas ut så tänker du dig att du tömmer lungorna på luft från toppen, ner mot botten av dem. Då arbetar samtidigt din diafragma, så att bröstkorgen sänks och diafragman spänns.

För att träna mer på andningen, så kan man lägga sig ner på golvet och slappna av i hela kroppen. På varje utandning så känner du hur du slappnar av allt mer. Andas in genom näsan, och andas ut genom munnen, samtidigt som du tänker dig att alla spänningar i kroppen följer med utandningsluften ut.

Försök sedan att andas långsammare, utnyttja all luft du drar in i lungorna och håll kvar den en stund, för att sedan låta den helt naturligt följa med i utandningen..

Träna på att andas rätt för det är A och O inom yogan, så tar vi nästa pass om ett par dagar. Tänk också på din hållning och träna på att spänna de nedre magmusklerna. De är dom som bildar korsetten åt din ryggrad, samtidigt som dom masserar de inre organen..

Lycka Till! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Magi-cat
0

tack! Lite grundläggande yoga har jag sett fram emot!! Lite bilder kanske också?….så har vi snart en yoga-grundkurs här…..det ska ju vara så otroligt nyttigt….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Brokenfether
0

Tack säger jag med…nu kan vi börja Yoga oss. ska bli intressant sen att läsa om hur alla har lyckats. Lycka till alla och inklusive mig själv…Oskyldig

Brokenfether
0

Kan redan nu säga att jag kommer att få problem med att andas rätt. Ju mer jag tänker på andningen,destu mer andas jag i korta drag och sen blir det klabb. Har haft det problemet i 17 år…det kom genom ångesten. Men jag ska dock försöka…

april4
0

Tack Inga-Lena. Ska testa ikväll.

Tuva-Lena
0

#3 Det fina med yoga är att man skall göra rörelserna och övningarna efter sin egen föråmåga, så misströsta inte Broken, om det går trögt  början. Det kommer allt eftersom du tränar vidare. :)

Brokenfether
0

#5 Jadå…bara jag får ordning på andningen så det inte övergår i hyperventillering så…jag ska prova i lugn och ro imorgon..nu känns försent.Skrattande

Tuva-Lena
0

#6 Uttryckte mig lite tokigt där. Jag menar att du skall stanna upp där du känner att det tar emot, och inte pressa kroppen vidare om du inte är redo för det. Det kommer ändå så småningom. ;)

Brokenfether
0

#7 Eftersom jag alltid hakar upp mig i andningen och koncentrerar mig för mycket eller något,så blir andningen ansträngd så det hade varit ett superbra sätt att kanske äntligen kunna bemästra den…*L

Tuva-Lena
0

#8 Prova då att ligga ner istället, vänta en stund och andas som vanligt, och tänk dig att alla spänningar åker ut med utandningsluften. Det gör inget om du spänner dig i början, acceptera det bara, och försök allt eftersom att slappna av istället..

Brokenfether
0

#9 Brukar ligga ner så jag kanske ska prova att sitta upp i stället. Får sånt med andningen när jag kör bil oxå ibland…jäkla dilemma. men jag ska försöka så gott jag kan..

Tuva-Lena
0

Du kan ju också testa att bara andas som vanligt, utan tanke på att lungorna skall fyllas nerifrån och upp vid inandning, och tvärtom vid utandnng. Ta som första mål att bara försöka att andas in genom näsan och ut genom munnen..

Brokenfether
0

#11 Ja, det kanske är en bra ide`att starta med. Jag känner ett "måste" andas rätt när jag blir beordrad att tänka på min andning. Jag börjar att styra andningen själv och det blir pannkaka av det hela.

Hoppfull
0

I min yogavariant så är den enda påtagliga andningsregeln under övningarna att man alltid andas genom näsan, både in och ut och om man börjar andas genom munnen har man tagit i för mycket och bör sakta ner och vila lite. Det har fungerat väldigt bra för mig som oxå kan lägga alldeles för stort fokus på just andningen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

#13 Ja det finns ju många olika yoga grenar, och du kan ju testa den varianten Broken, om du tycker att det blir för jobbigt.. jag tror att den här tekniken har syftet att man skall träna sin koncentration också..

Hoppfull
0

Det är lite knepigt med yoga tycker jag, de många skolorna alltså! Det finns ingen enhetlig skola utan varianterna är tydligen oändliga! Jag gick ju kurs hos skandinaviska yogaskolan http://www.yoga.se/ (här är en länk). De är tydligen inriktade på att enbart använda de äldsta teknikerna och gillar inte alla dessa nya varianter som är anpassade till västerlandet :) Personligen känns det ganska oväsentligt vilken variant man kör bara den fungerar och känns bra för just en själv. 

Andningen är en väsentlig del av träningen och den beskrivs noggrant även där… men i de första övningarna är andningen mest bara att ut och inandning ska komma på rätt ställe :) Sedan gjorde vi massor av rena andningsövningar med… kanonspännande tycker jag! Andningen ska ju fungera meditativt om jag fattat det rätt, så koncentration är nödvändigt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

FiaH
0

Tusen tack Inga-Lena, det måste jag bara testa, har sagt tusen gånger att jag vill prova, så nu så;)

Tuva-Lena
0

Jag vet inte men, kanske du skulle redovisa din variant av andning också då, om några har svårt för den jag lagt fram..? Annars handlar det bara om lite ensvishet - och koncentration förstås. ;) Syftet med den här andnngen är att man skall "gymnastisera" de inre organen, som effekten blir  om man utför den på det här sättet. Dessutom tillgodogör man sig inandningsluften bättre genom att sätta fokus på hur man andas..

Brokenfether
0

#17 Ja ingen hade blivit gladare än jag om jag hade kunnat koncentrera mig på andningen utan att den känns tung och syrefattig. Mitt problem blir att jag tar över andningen själv och styr så det blir andsträngt och korta inandningar och jag blir tillsist yr i skallen och det känns trångt i bröstkorgen. Skitjobbigt och sen går det inte att släppa taget om andningen…fi

Tuva-Lena
0

Okay, men då tycker jag att du skall skippa tanken med andningen. Andas bara naturligt och på ett sätt som känns behagligt för dig själv - det kommer med tiden det andra. ;) Du får träna på att ligga ner och slappna av till att börja med. Du kan också träna på att spänna de nedre magmusklerna - det kan vara en konst för dem som inte har vanan att koncentrera sig på vissa muskelgrupper. Så börja där istället, och strunta i andningen, den kommer senare också. :)

Brokenfether
0

#19 Tror du har fullt rätt i det. Alla mina avslappningsövningar blir bara skit och pankaka pga det där med andningen så jag ska faktiskt skita i andningen och koncentrera mig på det andra…tack Tuvan,du är en klippa utan kanter..Kyss

Tuva-Lena
0

Puss på dig vännen! :)

miffo
0

hakar på yoga övandet

Tuva-Lena
0

Fint miffo! Jag skall skriva in fler övningar nu under veckan.. Flört

miffo
0

härligt, ser fram emot det

korseett
0

hakar också på och nu när min nybörjaryogadvd kommit bort så behöver jag nåt annat. Tränar på andningen då i några dagar.

korseett
0

Tänkte på det att om man gör yoga eller då bara andningsövningarna så är det bra för kroppen att stå barfota på marken ute för då kommer man i kontakt med moder jords läkande energier och vi jordar oss naturligt.

miffo
0

#26 bra tanke, själv har jag börjat med en meditation ute som kallas för nåt med gyllene blomman

nillanb
0

*Puttar upp* till Spanaren som frågade om yoga övningar Glad

[Spanaren]
0

Tack Nillan, var och snosade på denna artikel i morse, men håller på att möblera om och hämtar bara in lite anda. Inte Yoga precis Flört

/kram Spanaren

JILE
0

Tack Tuva-Lena för detta ska dra ut dom så man har det på papper. Bra tips Korseett. Men lite kallt nu kanske ;-) får vänta till våren…

nillanb
0

Djupandning gumman Kyss