Yoga
Nedan är utdrag ur boken Yoga, tantra osv. med några kommentarer av Hoppfull inom parantes. Jag gick en yogakurs för snart ett år sedan, övningarna vi gjorde var hämtade ur denna bok som jag också köpte då. Vi blev instruerade att hela tiden andas genom näsan. OM vi blev för andfådda så att det blev svårt skulle vi inte börja andas genom munnen utan sakta ner rörelserna så att vi orkade fortsätta andas genom näsan. Flera av rörelserna är väldigt lätta och sköna att genomföra, andra är lite jobbigare och svårare. Särskilt om man har problem med kroppen. Gör inte mer än vad som känns bra, och börja mjukt. Skriv ut och kör, Lycka till!
För mig har dessa övningar förändrat min värkande rygg, axlar och nacke. Jag trodde inte att det var möjligt att få en sådan stor fysisk förändring av dessa enkla övningar. Testa får ni se 
Ur boken Yoga, tantra och meditation i min vardag av Swami Jankananda
Luft och spänningsfrigörande övningar är en serie lätta övningar som alla kan utföra (hm, kanske inte riktigt, hoppfulls kommentar), och som omedelbart ger en känsla av välbefinnande. På sanskrit kallas de pawanmuktasana. Några av övningarna frigör luft från tarmarna, andra befriar leder och muskler från spänningar, stelhet och giftämnen, en del fungerar som venpumpövningar och åter andra påverkar tarmrörelserna (peristaltiken). Övningarna 1-17 hjälper vid ledgångsreumatism.
Utför det här programmet lätt och avslappnat, ansträng dig inte och var inte kvar för länge i varje ställning.
- 1) Sitt med raka ben. Böj (knip) och sträck (spreta) med tårna. 5-10 ggr.
- 2) Sträck fötterna framåt och böj dem bakåt. 5-10 ggr.
- 3) Sitt med fötterna isär (ta stöd med armarna), rotera fötterna från anklarna. 5-10 ggr i vardera riktning.
- 4) Knäpp händerna under höger lår och böj benet så att hälen kommer så nära ändan som möjligt. Böj foten bakåt med tårna uppåt. Sträck sedan benet och foten framåt. Gör detta utan att foten rör vid golvet. 5-10 ggr. Byt till vänster ben. Venpumpövning.
- 5) Sitt med raka ben brett isär. Med höger hand rör vid tråna på vänster fot eller så långt ned på benet du kan nå med raka ben (här kom hoppfull inte långt i början kan hon säga!!!!). Sträck vänster arm bakåt och lite uppåt och se mot handen (man vrider alltså kroppen bakåt och tittar på handen man sträckt ut). Håll sedan i tårna på höger fot medan höger arm sträcks bakåt (gör likadant åt andra hållet helt enkelt). Håll ryggen rak och huvudet upprest medan du ser på handen. Upprepa 5-10ggr från sida till sida, medan avståndet mellan fötterna ökas efterhand. Denna övning gör ryggraden smidig och löser upp dess spänningar.
- 6) Sträck fram armarna i axelhöjd. (här börjar jag med att sätta mig bekvämt, med benen nästan i kors fast istället med höger fot mot vänster lår, så nära skötet som möjligt och så vänster ben utanpå det högra)Sträck och sära på fingrarna. Knyt sedan händerna runt tummarna. 5-10ggr.
- 7) Armarna är sträckta i axelhöjd, vippa handflatorna upp och ned. 5-10 ggr.
- 8) Knyt händerna och vippa dem upp och ned. 5-10 ggr.(fortfarande sträckta armar i axelhöjd)
- 9) Sträckta armar. Rotera knytnävarna från handlederna (tummarna inuti knytnäven.). 5-10 ggr i vardera rikting. (Den andra handen kan stödja armen vid armbågen om det behövs.)
- 10) Sträck ut armarna framåt i axelhöjd med handflatorna uppåt. Böj armarna och placera fingertopparna på axlarna. Överarmarna är vågräta hela tiden. 5-10ggr.
- 11) Gör samma rörelse med armarna sträckta ut till sidorna.
- 12) Låt fingertopparna vila på axlarna under hela övningen. Börja med att hålla överarmarna vågräta i axelhöjd och ut till sidorna. Rör sedan armarna runt i cirklar, för dem bakåt och nedåt och låt armbågarna mötas framför magen. Håll dem ihop och lyft armarna framför bröstet och ansiktet och för dem så ut till sidorna igen, bakåt och nedåt i en stor cirkelrörelse. (rita cirklar med armbågarna helt enkelt) 5-10ggr. Upprepa övningen åt motsatt håll. Övningen löser upp spänningar i hela axelpartiet och övre delen av ryggen.
- 13) Paus. Ligg utsträckt på rygg en stund med armarna längs sidorna av kroppen - helt stilla.
- 14) Rodd. Sitt med benen sträckta och ihop. Håll armarna raka och händerna knutna. För händerna runt i lodräta cirkelrörelser genom att luta dig långt framåt och bakåt och gör cirkeln som du ritar med händerna så stor du kan. 5-10 ggr åt vardera håll. (håll armarna raka genom hela övningen). Rodd har en gynnsam effekt på bäckenet och underlivet, den löser upp spänningar och stelhet i musklerna, och blockeringar i nervsystemet. Den hör till en grupp övningar som på det här viset får vitalenergin (pranan) att strömma mer fritt, nämligen övningarna 5, 15, 16, 18 och 20 i det här programmet (fast hoppfull skriver bara ut de 17 första nu). Rodd är också bra för matsmältningen och gör ryggen smidigare. Den är även nyttig för gravida framförallt i den första halvan av graviditeten, men de behöver hålla benen lätt särade och undvika att luta sig för långt bakåt.
- 15) Kvarnen. Sitt med raka ben brett isär. Håll armarna sträckta framåt med knäppta händer. För händerna runt i stora vågräta cirkelrörelser. Låt överkroppen följa med runt, så långt ut åt sidorna, framåt och bakåt som möjligt. Armarna raka hela tiden. Gravida ska undvika att luta sig för långt bakåt. 5-10 ggr i varje riktning. Har samma effekt som rodd.
- 16) Huggning. Sitt på huk i den så kallade naturställningen (hela fotsulorna i golvet). Fotsulorna ska helst förbli i golvet. (misströsta inte om detta är svårt, det tar ett tag att lära sig!) Gör en huggande rörelse upp över huvudet med raka armar och knäppta händer. Se upp på händerna. Bra för gravida, då den utvecklar brösten och påverkar mjölkkörtlarna. Naturställningen tränar också upp området runt korsryggen och är den idealiska ställningen vid förlossning.
17) Huvudrullning.
1. (Sitt som i ställning 6) låt huvudet sakta sjunka rakt ned till ena sidan; näsna pekar framåt. Låt det hänga så en stund. Lyfte det sedan långsamt och för det till den andra sidan. Låt det hänga där en kort stund. Upprepa 5-10ggr.
2. Vrid huvudet helt till ena sidan, håll det där en kort stund. Vrid långsamt huvudet till den andra sidan och håll det där. Vrid sedan huvudet tillbaka igen. Fortsätt från sida till sidan 5-10 ggr.
3. låt huvudet sakta sjunka ned mot bröstet, låt det vila där fullständigt avspänt en kort stund. Lyft sedan huvudet och frö det långsamt bakåt. Låt det hänga där en kort stund, slappna av även i käken. 5-10 ggr.
4. låt huvudet rulla långsamt hela vägen runt. 5-10 ggr i vardera riktning. Gör det på ett avspänt sätt, så att huvudet närmast rullar runt av sig självt - ta god tid på dig. Känn alla ytterlägen i cirkeln som du gör med huvudet.
5. gör en paus omedelbart efter rullningen; sitt upprätt med slutna ögon, avspänt och fullständigt stilla. Vila i denna ställning. Vid tendens till yrsel och mycket högt blodtryck bör du göra själva huvudrullningen (övning fyra) försiktigt. (Hoppfull hoppar över rullningen.)
Ok, detta är avskrivet från boken. Man kan låna den eller beställa den från biblan om man inte vill köpa den. Det finns bilder i boken som gör det lite lättare.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Vilke jobb du har lagt ner Hoppis! Tack snälla! Skall läsa igenom det sedan när healing-pratet är över för ikväll ;) Kram!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppas att nå'n får lika bra användning för detta som jag har/haft! 

Tack Hoppis, måste prova detta. Höll på med Yoga när ungarna var små och förstår inte varför jag slutade. Det var ju så himla skönt och idag behöver jag verkligen de övningarna. Kramis
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Det är bara kul om det kommer till nytta
Personligen tycker jag att det är svårt enbart utifrån text, om ni har frågor är det bara att hojta!

Jo det kan nog vara lite knepigt med bara text men jag känner igen en del av övningarna så med lite envishet går det säkert med de övriga också (o envis, jo det är jag nog
)
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Hahahaha, lycka till!

Nu har jag kört min nya kundaliniyoga-dvd två gånger :) Första gången tog jag i alldeles för hårt (gjorde som hon på dvd:n som yogat i evigheter
) vilket resulterade i två muskelknutor i nackslutet med fruktansvärd huvudvärk som följd
Det var ganska många övningar som ska göras med armarna utsträckta vilket frestar på efter en stund.
Så igår var jag lite mer försiktig. Ska bli spännande att se om jag får några reaktioner.
Hittade en jättebra tråd från Hoppfull om Yoga som jag hade missat! .. tänkte kanske fler vill läsa den… :)
Hur många utövar Yoga? ..har ni provat olika yoga? ..Imorgon bitti ska jag verkligen yoga,:) för nu var det allt för länge sen..
Har ju tänkt att yoga regelbundet, men så kommer annat i tankarna och så skjuter jag upp det…*L Få se om jag tar en stund imorgon..*L
Kul att du hittade den Waara! Yoga är underbart, och ikväll gjorde jag ett pass till en härligt avslappnande musik i bakgrunden. Jag måste säga att jag nästan somnar vid vissa övningar. Nu gör jag Ashtanga/Power yoga, kanske lite mer ansträngnade, men det ingår också väldigt mjuka och sköna rörelser. Här andas man in genom näsan och ut genom munnen, lite annorlunda alltså men andningen är alltid i fokus.
Precis som i Tai Chi, som jag gör de dagar jag inte kör yoga - som är lite ansträngande. Jag vet inte, men sedan jag började med tai chi så går yogapassen lättare, men båda har en härlig inverkan på både kropp och själ. Rekommenderas varmt! Men förvänta dig inga mirakel i början, det är efter ett par veckor som du börjar känna resultatet. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Nu ska jag yoga :) är det någon som är ledig och vill var med..? :)
Är vi många som yogar tro..? nyfis*.. jag är iaf. bara nybörjare, men det är jätteskönt! :)

Jag yogar efter förmåga… sedan ett år tillbaka. Just nu är förmågan lite låg tyvärr. Jag yogade i måndags, vilade igår och skulle yoga idag men har en tonåring liggande hemma så jag får inte ihop det… tyvärr, jag gillar verkligen min nya kundaliniyoga!
Lycka till Waara!
#13 Tack! :) Så du har hållit på en tag Hoppis.. Hur ofta försöker du yoga..? Jo, känner oxå att jag yogar bäst när jag är själv & kan fokusera bara på mej själv.. det blir bättre för varje gång :) har oxå kundaliniyoga,.. idag såg jag bilder, hade inte alls räknat med det, men tydliga bilder.. kändes riktigt meditativt..
Har vi inga fler yoga fantaster bland oss här?.. Skulle vara kul och höra hur fler upplever yoga.
*Puttar*
till Spanaren jättebra övningar