Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettyoga-qigong
Läst 3620 ggr
Tuva-Lena
0

Yoga dig frisk

Kanske är det bara en tidsfråga innan vi kan få yoga på recept! Medicinsk yoga är på väg in som rehabilitering i den traditionella vården. De som provat är begeistrade och snart öppnar en yogaklinik på Danderyds sjukhus.

NU KLIVER YOGAN in i svensk sjukvård.Utvecklingen påminner om akupunkturens väg, men den går mycket fortare, säger yogaterapeuten Göran Boll, som är lärare i medicinsk yoga och utbildare av vårdpersonal.

I VÅR ÖPPNAR MARIA NILSSON en privat yogaklinik i sjukhusets lokaler och kommer att erbjuda patienter från många olika avdelningar yoga som komplement till behandlingen. Tills vidare får de betala själva, men i förlängningen, när de byråkratiska kvarnarna har malt färdigt, hoppas Maria att yogakliniken kommer att kunna drivas helt och hållet i sjukhusets regi och ingå i vårdavgiften.
   I första hand är det ortopedklinikens ryggpatienter och patienter med MS, Parkinson, fibromyalgi och migrän som yogakliniken vänder sig till.

- I Sverige utövar cirka fem procent av befolkningen yoga i dag, i USA är siffran cirka tio procent. 435 miljoner människor över hela världen håller på med yoga i någon form. Före 1998 fanns ingen svensk forskning om yoga alls, i dag finns många studier och nya startas, precis det som vården kräver för att börja kunna ta in metoden, säger Göran Boll.

Texten hämtad från www.halsa.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Spanaren]
0

Tuvan jag ska ta mig i kragen och läsa det du har skrivit förr om detta ämne, för jag känner en lockelse dit Flört

Ps Rore plockade fram Yoga 1, 2 och 3 till mig i trådarna så …

Ds Tack för artikeln

Tuva-Lena
0

#1 Ja jag så att rore hade letat fram den bland gömmorna. Jättebra! Dom där artiklarna är väldigt nybörjarstadium, det blir intressantare senare. Men som början passar det väldigt bra, för andning är A och O inom yoga.

Ja håller som sagt min ryggvärk borta tack vare yogan - det har jag märkt. Dom veckor jag slarvar så kommer den tillbaka. Musiken till är dessutom väldigt avslappnande, och det är inte ovanligt att jag tror mig befinna mig i dom högre sfärerna. OskyldigGlad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Spanaren]
0

# 2 Kör du med någon speciell yogamusik eller …

nillanb
0

#3 jag svarar dig här , hur jag gör…

Jag utövar kundaliniyoga det består av :

Kroppställningar (beroende på vilket pass man väljer att göra)

Andningsövningar (olika andningstekniker)

Koncentration (fokus inåt, vara närvarande i kroppen, närvarande i rörelsen och nuet)

Kundaliniyoga är en aktiv och dynamisk form av yoga där huvudsakliga syftet är att fördjupa kontakten med oss själva, öka vår självkännedom, hitta en inre trygghet och säkerhet. Lyckan kan vi människor endast finna inom oss själva.

Yoga passen avslutas alltid med avslappning och meditation.

Jag har inte musik under yogapasset.

Men innan jag börjar yoga ligger jag avslappnat i 15 min med kundaliniyoga musik.

Därefter tonar jag in sjunger ett mantra 3ggr.Ong Namo guru dev namo

Ingen musik under uppvärmning eller yogan.

Därefter avslappning med musik, sedan en meditation kanske en mantra meditation vill jag ha musik till så är det musik där de även sjunger den mantrameditation jag valt.

Passet av slutas med musik Long Time Sun och sedan Sat NaM 3ggr

[Spanaren]
0

Nillan tack Skrattande nu är det till att läsa och utöva detta också Flört

/kram Spanaren

nillanb
0

Du kan kolla efter kundaliniyoga musik på you tube om du vill prov lyssna… Jag tycker mycket om Snatam Kaurs röstGlad

[Spanaren]
0

#Skall ske Flört