Ghee -Klarnat smör!
Hej! Idag fick jag hem mitt Ghee smör. Såg att de hade det på vedalila å jag ville testa. Ska ju vara bra om man är mjölkprotein allergisk som min dotter är så det är ju värt att prova.
Skriv och berätta om ngn har erfarenhet av detta :-)
Här kommer lite info från nätet :
De som inte tål mjölkprotein kan göra klarnat smör - ghee. När smöret klarnas försvinner proteiner som är svåra att smälta eller ger allergier för en del människor. Ghee anses inom den traditionella kinesiska medicinen och ayurveda vara nyttigt och stärkande. Det kan användas som smaksättare vid matlagning och servering men inte vid bakning.
Klarnat smör (ghee) görs på följande sätt:
Smält ett halvt kilo ekologiskt smör i en kastrull på svag värme.
Höj sedan temperaturen till medelvärme och skumma av det skum som uppstår.
Sänk värmen när smöret börjar koka och låt koka i 10 minuter för att få bort vattnet.
Smöret är klarnat när allt vatten avdunstat och på botten finns de svagt gyllenbruna mjölkämnena (som skulle separeras bort). Det har nu en svagt nötaktig doft.
Tag av plattan och låt svalna. Häll upp i en glasburk med tättslutande lock. Ghee håller sig obegränsad tid i kylskåp och kan även förvaras i rumstemperatur i flera veckor.
Hoppas ni lyckas med detta, och att Ni får många svar!
Kram från Sisa.
#1 Ja jag har ju fått ett trevligt svar nu..kram på dig.
Har stekt med det nu och det luktar riktigt smör. Få se om vi blir piggare nu eller om vi ligger döa imorgon.
Du får hålla koll om jag skriverr i dagens imorgon.
Kram Jile
…o så bränner det inte vid när man steker då man tagit bort proteinet! 
Låter fantastiskt JILE! Lycka till med testet! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#3 Nej precis, märkte det idag.
#4 Ja tack