Dagens Pratbubbla 22/12
09-12-22
07:05
God morgon på er
Nu börjar det bli ljusare igen, har ni märkt det?
Tyst i huset än så länge, ska fixa till lite och sedan möta en väninna vid bussen, sen blir det lite skvaller i några timmar, trevligt.
Ha en bra dag och glöm inte att ta en fikapaus lite då och då 
Medarbetare på Feng shui och alternativ behandling
Feng shui= alternativ behandling för ditt hem
Blev dubbelt med Dagens Pratbubbla. Därav jag kopierat in Clarys inlägg här istället.
Önskar er alla AB:are en Goe Tisdag!
Godmorgon på er 
Åhhh Spanis ska du bli julfin

Har inte bestämt vad som ska göras i dag… flyter med en stund.
ha en skön dag alla
Det snöar och snöar och det ska visst fortsätt så i flera dagar. Har nyss kommit in från första skottningen och är lite full i skratt. Grannen går med sin snöslunga och sjunger "Gud är god" 

# 3 Japp 
Ps Nu kommer plogen, så nu är det att hasta ut igen 
Men jösses va det snöar över allt..Vi har inget oväder här..Här skiner solen och det är väl -10 ..
Ha de gött nu ska jag jobba..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
God dagens.
Här har vi stället som det inte kommer en liten flinga..Bara frost som lyser upp.
Vill bara säga Ha en fin dag..
Lena.P är jag i verkliga livet.

Rackarns vad Kung Bore fixat till det över vårt lilla land .
Konstigt jag hör inte Miljöskatorna kraxa, kanske dom värmer sig o putsar sina skrudar för kommande Tranedans..
heja Kung Bore som fått oss alla att dra på yllekallingar o gosiga mössor , rejäls skodon .Dessutom kommer Tomten snart med sina renar farandes förbi alla skorstenar .
#7 Se där har vi fått en fin poet till … underbara ord och tankar Chik.
/kram Spanaren
Här sitter jag och är lite "hurven" om jag skall vara ärlig. Tog inte in någon ved igår kväll, och det straffar sig när kvicksilvret åter är nere på 20-graders strecket .
Men det är vackert ute, solen går precis upp ovanför horisonten så färgen på snön är rosa just nu. Lugnt och behagligt. Idag måste jag sätta igång med maten! Hjääälp, har inte gjort ett smack än! Fick mig en tankeställare som gjorde att jag tappade andan en aning - men nu är det dags att återvända till jorden igen.. Hallo Earth! Tuvan is calling… 
Ha en härlig dag allihop! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Hej på er allihopa. Vi har inte mycket snö här ,men det är kallt så det lilla vi har ligger kvat. Jag hoppas att det kan få vara kvar över jul ,det var så många år sen vi hade en vit jul här.
Ha en bra dag.
~ mayolica ~
Jansson snart färdig. Sprider en underbar doft köket, och jag har precis börjat med sillen, men då hade jag inte tillräckligt med socker till lagen.
Skickade iväg "gårdstomten" på uppdrag hos Handlar'n så snart kan jag göra färdig sillen också. Återstår köttbullarna och spjällen. Gud va gott det luktar i köket hör ni.. 
Ha en fortsatt fin dag! 

Nu har vi suttit och fikat en lång stund, ene sonens x och jag, en mycket trevlig stund har vi haft. Synd att det inte fungerade för deras del men det var länge sen.
Solen har varit här och så vackert det blev då 
Nu ska spjällen in i ugnen, granen ska få lite kläder och lite allmänt pynt.
Kan tänka mig att det doftar gott i ditt kök Tuvan med Jansson på gång, i år gör sonhustrun den så jag får gå dit och snusa 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
#12 Aha, du gör spjällen i ugnen? Det vore nåt kanske så slipper man stå och bryna med allt äckelos som blir.. 
Fick en idé; kan man steka köttbullarna i en långpanna också? I ugnen alltså..? Lite rationellt tänkande så här i sista minuten..
Nu skall jag ta en prommis med hunden i alla fall, kallt är det, men jag drar ner myssa ne mä' örona' och då skall inte Kung Bore behöva bekymra mig speciellt mycket - inte så att jag behöver få huvudbry i alla fall.. 
Måste bara få ge Spanaren lite beröm för bilden du har satt in idag. Den är så otroligt fin! Tack för dina fina bilder dom du gläder oss med! 

Mmmmm känner alla goda juldofter i era kök runtomkring, jag har fixat sillen, och jansson, spjällen åker in i kväll och köttbullarna rullas i morgon bitti, ska ta en sväng in till affären och handla lite frukt och marsipan, undviker helst affärer så här sista dagarna
i örebro har vi ca -15 grader och så gnistrande snövitt det bara kan bli, det är verkligen vackert, med alla ljus i fönstren och tomtar och utegranar.
ja Tack spanaren för vacker bild, ha det så gott uti stugorna, och ni vet, det blir jul ändå
kram Lena
Tack Tuvan 
Köttbullar kan du absolut göra i ugnen och dom blir bra. Fast godast är dom i stekpannan efter min smak.
Sedan så ska man koka revbensspjällen och sedan göra dom klara i ugnen är det senaste. En del lägger revbenen i en marinad efter kokningen, men Ernst glaserade dom igår.
Sedan om man bakar en vanlig julskinka, så skulle man göra det på låg värme i ugnen (72 grader). Helst ställa in skinkan på kvällen och ta ut den efter ca 8-10 timmar (på morgonen).
/kram Spanis
Ps Skinkreceptet var med i Aftonbladet förra veckan och Revben kan du kolla upp på TV4:s hemsida och leta fram Jul med Ernst

Det där med att koka revbenen brukar vi ha delade meningar om här hemma, i Norge gjorde man tydligen så men jag kör dem direkt i långpannan. Det får inte bli för långdraget
skinkan har jag fuskat och köpt färdigkokt, bara det roliga kvar
köttbullar går alldeles utmärkt att köra i långpannan. Jag gör oftast i ordning 2-2,5 kg färs på en gång och då är det rätt skönt att använda ugnen.
Spanaren, glömde att tala om hur fin din bild är, i morse, vi skrev nog ungefär samtidigt 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Tack Clary-vännen
och hoppas att din jul blir bra trots allt 
/kram Spanaren
Ikväll blir det en enkel middag efter all matlagning: jag steker lunchkorv och gör spenatstuvning till, plus kokt potatis. En sån där gammaldags rätt som vi åt ofta när jag var barn. Jag har börjat laga dom där gamla maträtterna igen, och det är vansinnigt gott med vanlig husmanskost tycker jag. Den gamla hederliga kostcirkeln var inte dum den!
Härom veckan åt jag isterband! jag tror att det är flera decennier sen jag åt det - och stående varje torsdag: fläskpannkaka med lingonsylt! 
Det mesta går att tillaga i ugnen .Har man varmluftugn så kan man köra flera rätter samtidigt!
Att koka köttet blir inte gott..blir det inte som frikadeller..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Äntligen ledig. Känns som jag håller på och blir dunderförkyld……..typiskt till helgen. Kom hem och somnade med en gång utan att ha hunnit äta mat.
Nu är skallen lite bättre…….men lungorna känns som bly, tungt att andas. Hoppas ni andra klarar er från förkylningar och får en fin jul.
#19 Jag reagerade på samma sätt. Koka spjäll, det blir ju som grisfötter, men dom sitter längre upp än fötterna.
fast jag förstår tanken 
Jag har ingen varmluftugn men jag testar ändå! 
Usch va tråkigt april! Du får medicinera dig de här dagarna. Har du någon echinaforce hemma - är det inte den man kan stoppa förkylningarna med? Annars mängder med C-vitamin! Krya på dig och hoppas att du får vara frisk i helgen! 
#22 Inte glömmer vi bort dig goa Sisa! Vi väntar på dig tills du får tid igen! Sov gott och nattkram!