Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketttips
Läst 1744 ggr
Tuva-Lena
0

Eksem av vantarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra vintren började det strax före jul när kylan slog till. Samtidigt så hade jag börjat med luffarslöjd, så jag trodde att det var metallen i tråden som jag inte tålde. Händerna blev knallröda, kliade och svällde upp. Jag provade med alla möjliga "naturliga" salvor men ingenting hjälpte, så jag fick uppsöka VC till slut. Cortison salva och en handkräm fick jag.

I vinter vid samma tid så slår eksemen upp igen, och nu värre än förra gången. Det brände rent i händerna! Blåsor och skinnet flagnade. Det var då jag började misstänka vantarna. Mina sköna varma vantar som har varit sista utvägen när det är sträng kyla, men jag slutade använda dem mot huden. Trädde istället dem utanpå mina handskar, och se, nu börjar eksemen att försvinna! Skinnet börjar växa ut igen och klådan är borta. Glad

Vantarna är av 100% akryl, rent konstfibermaterial alltså, så se upp med såna vantar om du har känslig hud. Använd istället ullmaterial eller material som inte är enbart konstfiber. Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

*Huvva* så otäckt! Töserna som älskar sina fleecevantar o vinterhandskar i bävernylon o teddyfoder! Ull funkar ju inte så bra när man ska hålla på i snön om den är lite blöt, de gillar inte känslan o fukten…o lukten. Men tack för varningen, ska hålla ögonen öppna!

Tuva-Lena
0

Jag har alltid varit den som har "tålt spiken", men nu åkte jag alltså på en rejäl allergisk reaktion. Som tur var så kunde jag klura ut vad det var jag inte tål - tack o lov, så det är bara att undvika akrylmaterial i fortsättningen. Tungan ute

MaMaMade
0

De kan ju ha varit behandlade med ngt mot ohyra. Du vet ju hur en del sängkläder man köper kan stinka, typ bensindoft. *UÄCK*! Rynkar på näsan

Tuva-Lena
0

Det luktade "plast" av dem när jag la dom på elementet.. Tyst

Men nu skall jag ut igen och stångas med kylan.. Cool Vi syns snart!

[Jeremina]
0

Bra varning men ett förslag, köp Ringblommesalav eller kräm så blir det bra om det skulle flamma upp igen.

Jag fick vantar gjorda av fiskskinn för 2 år sedan och de är både snygga och varma. De luktade fisk ett tag men det försvann efter några promenader i kylan.

Jag tror som MaMaMade att de är behandlade med något!

abbis
0

Men va bra  Tuvan att du kom på va det var som orsakade allergin ,det är inte alltid fallet! Håller själv på och kämpar med mitt ansikte..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
0

#5 Vet du va, av en händelse så har jag ringblomsalva hemma så jag använde den. Den var bra och gjorde händerna väldigt mjuka och blåsorna gick ner, men utslagen och klådan var kvar. Och det är klart så länge jag använde vantarna hjälper inte det heller. Tyst

#6 Ja det är ett elände så länge man inte kan komma på vad det är som orsakar utslagen. Har du testat alternativa hudvårdsprodukter?

JILE
0

Usch Tuva-Lena så hade min dotter förra året. Hon är ju allergisk mot pälsdjur och i kombination med fuktiga händer, kyla och tvätta sig ofta så blev hon alldeles röd mellan fingrarna hela insidan av dem. Klia som attan, och de blev vita prickar och uppsvällda..vi prövade ringblomssalva, apotekets repair mm men när klådan satte in så flög alla salvor åt fanders. Vi tog allergitablett och dermasilkhandskar som ska ta död på svamp, bakterier mm för det är lätt att det blir det i eksem som rivs sönder.

I år är hon inte alls lika. Fast hon undviker klappa mammas hund, katterna med blöta händer.

Så det kan nog vara något du inte tålde i vantarna då.

Skönt att det blev bra…

Tuva-Lena
0

#8 Exakt samma symptom som jag fick. Och mellan fingrarna kliade det mest. Foten i munnen Det var när jag inte kunde sova på nätterna p g a klådan som jag blev tvungen att ta till cortisonsalvan igen - även om det sved hjärtat. Men salvan gjorde att man blev helt skinnflådd så kan man undvika den är det en fördel.

Ja tack, nu är det riktigt bra!Glad

mayolica
0

Så mycket olika saker man kan vara alergisk mot,ska ha det i minne om jag eller någon annan får något liknande på händerna. Jag tål inte ullkläder,men som tur är tål jag mina vanliga vantar.

~ mayolica ~

chik
0

Fy vad jobbigt..Allergi är ju ett gitter…

Jag har ju på mina händer.kände igen mig lite i din beskrivning Tuva..Blåsor o röd o kill så man vet inte vad man skall ta vägen…

Var hos läk o han sa att det var för att jag var så mycket i vatten?????

Ockej sa jag..-Men jag har ju på föterna mmed o dom har jag inte i vatten, så som händerna.

Jag förespråkar ju Juversalva.Som man har till korna.

Sen så tror jag att man får prova sig fram till en salva som passar mig.

Matrial i kläder-vantar. bör man kanske tvätta några gånger om man är känslig..Sen så kan man ju ha en liten tun bomelsvante under…

Konstigt!!Mer o mer som är känsliga…

Lena.P är jag i verkliga livet.

JILE
0

#9 Ja precis så på nätterna var det värst. Lätt att det blir en ond cirkel när det väl börjar. Funderade om det var skabb först, men det ska väl smitta isåfall.

mayolica
0

#12 Förstår att man tänker på skabb när det sitter mellean fingrarna,men det brukar se  ut på ett särskilt  sätt om det är skabb och visst brukar det  smitta lätt. Om en i familjen fått skabb bör alla behandlas med skabbmedel,men det är inte alltid som fler blir smittade.

Det brukar gå skabb här ibland särskilt på sensommaren, och jag åkte på det en gång för flera år sen. Inte roligt men ingen katastrof heller,det är inte så svårt att bli av med bara man behandlar det så fort som möjligt.

~ mayolica ~

Tuva-Lena
0

Usch o fy vad hemskt det låter! Skabb?! jag vet, jag är skitfjantig med sånt där. Och katten kommer ju in med sina loppor på sommaren också, men dom är lättare att knäcka och blir inte så många. Nej tack o lov var det inte skabb utan bara vantarna som jag inte tålde.. Tyst

Du chik, så sa läkaren till mig också, att jag absolut inte skulle ha händerna i vatten, då skulle jag använda skyddshandskar. Sånt har jag alltid slarvat med. Skäms