Hälsolöfte till nyår?
Har någon av er funderat på att avge något löfte för att bättra på hälsan inför det nya året? 
Om någon av er på allvar går omkring med dom funderingarna, så skulle vi kunna göra en uppföljning under året om hur det går för er. Ni kanske funderar på att sluta röka, börja motionera eller kanske dra ner på godsaker, banta eller vad det nu kan vara. Tycker ni att det är dags att börja vårda själen eller bryta negativa mönster så går det också bra. Alla uppslag är välkomna! 
Ni får då tillgång till sajten som artikelförfattare och kan med jämna mellanrum beskriva hur det går för er. Berätta om alla svårigheter, framgångar och hur ni känner er allt starkare ju längre tiden lider!
Vi andra som finns på sajten får bli era mentorer som skall peppa er under året. Vi sätter upp olika delmål, och för varje delmål ni uppnår får ni en belöning. Vad den blir får vi diskutera…
Vad säger ni? Är det någon som vågar? Och tänk också på, att misslyckanden finns inte - bara att man försöker och gör så gott man kan. Då har man vunnit halva segern! 
Vad säger ni? Är det någon som har lust att testa? 
(Tycker att den här bilden passar bra för ändamålet - urkraften som skall komma fram..)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag ska börja motionera mera och försöka vara ute i naturen mer än tidigare.
Härligt april! Då skall vi stötta dig så gott det bara går! Fast du har ju varit aktiv tidigare och vet vad som väntar, eller hur?
men det är ett jättebra projekt!
Vi skulle kunna starta en motionsgrupp här på AB också..? Inte "träning" alltså, utan bara vanlig härlig oh uppfriskande motion! med några enkla ingredienser: promenader i naturen eller naturupplevelser, sköna avslappnande bad med ljus efteråt, meditation, samtal med varandra bakom lyckta dörrar, healingstunder - låst tråd alltså.. Vad sägs om nåt sånt?
Då blir det ett heltäckande program.
Jag själv ska förändra min kost. Det har jag gjort en gång förr och det gick bra, men nu har jag hämtat igen allt igen
så det är verkligen på tiden
Inte lika mycket som förra gången för lite trivselvikt ska man ha i min ålder.
#2 Härligt förslag!
/kram Spanaren
Mitt löfte är att försöka sluta röka
. Annars så är det mer att se om kärleken kommer till våren,
Mitt löfte till mej själv är att jag ska sluta röka!
Sen hoppas jag att jag ska komma närmare min dröm - att springa! Att ge mej ut i naturen och jogga, fylla lungorna med frisk luft, känna sån där euforisk känsla…komma in i en lunk där det känns som jag skulle kunna springa hela dagen!!
Har haft den känslan en gång i tiden, längtar ständigt tillbaka! Jag behöver inte vara lika snabb nu som då etc. Men känsla vill jag komma tillbaka till!
Vilka härliga tjejer ni är! Och vilka sköna mål ni har satt upp för er själva! 
Ni skulle kunna bilda en egen grupp, och jag vill gärna ingå också. Jag motionerar redan och äter bra, men jag vill gärna komma igång med min feng shui-fliosofi på riktigt. Än så länge har jag svikit mig själv för jag har så svårt för att göra mig av med grejer - det måste jag bli bättre på, att inte fastna i gamla nostalgiska mönster som bara hindrar mig i min utveckling. Då får ni hjälpa mig tjejer!
Okay?
Men ett utmärkt förslag Tuvan och rökning slutade jag med 1990.
/kram Spanaren
Ps Olika mål men samma drivkrafter 
Härligt Spanis, jag skall peppa mig själv i mellandagarna innan jag skall in för "rakning"..
Skall bli så skönt! Hoppas att vår feng shui-guru Clary kan hjälpa till också. 

Ropade du på mig Tuvan? Jag är alltid i närheten 
Att rensa ut en massa gammalt ja det behöver jag göra, i huvudet alltså, för när det gäller hemmet så är det mesta rensat och soptippen matad.
Kosten, att återgå till LCHF, den passar mig väldigt bra men det var inte helt lätt att följa när jag var i Goa och nu är det lite si och så med mat överhuvudtaget. Den biten ska åtgärdas.
Motion behövs mer, den mysiga sorten, promenader i skog och på stränder 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Jaa, där är du ju!
Skönt att hålla dig handen när det drar ihop sig.. Lova att du är hård emot mig och att jag inte får komma med några dumma ursäkter i fortsättningen..? 
Vet ni, jag tror att vi kan bli en jättemysig grupp som småpratar och peppar varandra när det tar emot. Mot nya djärva mål! 

Passa dig, jag kanske kommer upp till dig och hjälper dig rensa, då blir det tomt
Tokfior
… men med så mycket sant i sina ord 
Nee Tuvan. Jag kan inte ge ett löfte som förmodligen ska vara livet ut ;-) Jag har inte ens funderat på det än, kanske ett litet löfte :-P
#11 Ha ha, ja det vore en idé, men då får vi lura iväg sambon först. 
Du Soffe, du behöver inte lova nåt som du måste hålla livet ut, ett år i taget räcker.
Man gör så gott man kan vet du.. 
#14 Visst Tuva-Tuffsan 
Jag avger aldrig något löfte och det vanliga som många säger att de ska inte dricka eller ska sluta röka kan jag inte avge..då jag varken röker eller dricker alkohol.
Visst kan säga att jag ska sluta äta choklad men det vill jag inte. Däremot ska jag nog äta mer regelbundet kanske än vad jag gör. Gubben brukar fråga om det är katta som ska äta när jag lagt upp på tallriken. Han tycker att jag äter för lite mat…hm!
Jag har aldrig avgett ett nyårslöfte och inte nu heller, för min tanke om ändrade matförhållande fanns där ändå. Passar så bra för mig att börja den 1 januari 2010
/kram Spanaren
Ha ha, ja du Jeremina, min sambo brukar säga att jag äter som en fågel - fast då äter han som en val istället!
men jag är ingen matmänniska, tycker bara att det tar onödig tid från annat som är roligare. 
Fast jag tycker ändå att vid nyåret då man "börjar om ifrån början", så passar det så bra att sätta upp nya mål samtidigt - om man har nåt man skulle vilja förändra vill säga. Man är ju långt ifrån perfekt..
Nya mål blir samtidigt en sporre för en att arbeta mot under det året. Man behöver som sagt inte förändra heller - man kan förnya sig istället.
Det låter roligare på nåt sätt.

Mitt mål är att lyckas hålla mina sjukdomar schack med så lite smärtstillande som möjligt. Kommer att bli jättetufft, men medicinerna gör mer skada än nytta. Kan verkligen behöva en MASSA stöd!!!
Absolut ska vi peppa dig på bästa sätt Xray 
/kram Spanaren

Tack så jättemycket! Jag kommer att behöva all hjälp jag kan få… 
#22 Vi lovar att ställa upp för dig xray! Jag skall tipsa dig om EFT. Gå in på den här sidan och läs mer, där kan du också tanka ner en manual om hur du går tillväga. En bra början tycker jag, för det tar några ggr innan man får kläm på (själv-)behandlingen.

#23 Tack så jättemycket. Och tack för infon om EFT. Ska tanka ner manualen och ge mig på att försöka. Är beredd att prova allt…

Något innre löfte om bot o bättring kan jag inte ge..
Dock en önskan att normalläge kan återställas,det vore stort project att gripa sig ann .
att man sedan är delaktig i processen till 200%, så med TRO -HOPP-KÄRLEK o ett dj-la anamma så skall man nog bidraga till att komma på banan igen …
och till alla er som avger löften som brister , kom igen vi är fler i gruppen .kanske vi kan bli stöd till alla o envar som tror att ni ensamma är ..
Jag lovar aldrig för jag känner mig själv! 
Jag ska iaf *försöka* sköta om mig själv bättre. Dra ner rejält på kolhydraterna, socker o mjöl i första hand. Fortsätta styrketräna hos sjukgymnasten. Ta hand om min kropp, mina besvärliga fötter t ex, ligga på spikmattan o sitta på massagedynan. Jag ska också försöka ta tag i att få en lugn stund för mig själv, iaf de dagar alla är borta i skolan. Kontemplera lite o rensa hjärnan. Göra lite hjärngympa; korsord, sudoku od.
Följden av detta måste bli att jag börjar må bättre vilket i slutändan gör mig till en bättre människa. Jag kan vara lite småelak mot vissa (tänka illa om alltså, inte säga det till dem) o det tycker jag inte om! Det händer när jag själv inte mår bra, är osäker på mig själv o inte orkar säga ifrån o så. Mår jag bra så orkar jag med att bara rycka på axlarna o inte bry mig alt inte vara avundsjuk osv.
avger inget löfte men jag kommer att återgå till LCHF fullt ut efter nyår
Lycka till korseett! Kom gärna med i gruppen om du vill! 

Återgången till LCHF är helt klart det som måste ske. Märker nu att värken är tillbaka, knastriga leder och hela köret. Det är inte bara ett löfte, det är en order till mig själv!
#29 Du skall inte vara så hård mot dig själv goa Clary!
Det räcker med att du hänger på, för visst är de tanken som räknas..?
Ha ha, vet du, jag drömde om dig igår natt. Du var här o hälsade på och när jag gick in till dig för att säga god natt, så hade du krupit ner i en tvättkorg för att sova. Dina ben hängde utanför kanten och sen smuttade du på en drink el dyl! 
- Jaa, sa du, jag är ju alltid hel och ren jag.. 
- Jo det stämmer nog tänkte jag, men varför ligger du i en tvättkorg för att sova? kan du inte ligga i en säng som alla andra..?
Kan du tyda den? 

Jag ska börja med motion, eller rättare sagt fortsätta med det jag började på när var var på Grand Canaria. Det blev väldigt mycket promenader och även "trappklättring". Där jag bodde var det väldigt mycket trappor att gå på för att komma ditupp och jag märkte dag för dag att det gick lättare, så detta vill jag inte förstöra.
Ska försöka gå upp till 8:e våningen en gång om dagen. Plus lite egen dans och gymnastik, lite varje dag. En promenad om dagen, längden beroende på vädret.
Och så ska jag sluta helt med choklad, vilket blir svårt. Jag ska ha bort några kilon innan sommaren.

#30 När det gäller kosten så mår jag ju bra av den, då kan jag också avstå från sånt som får mig att må dåligt åtminstone nästan jämnt
Häftig dröm
men jag kan nog inte tyda den, ligga o sova i en tvättkorg
å jag som sover på mage 
Trappor, Morgaine, är en himla bra motion fast dans låter roligare. Gillar du mörk choklad så kan du trösta dig med att den är nyttig 
Välkommen hem Morgaine! 
# 32 - jag äter bara mörk choklad, tycker den ljusa är för söt. För övrigt så äter jag inget godis eller kakor. På sommaren kan det dock bli glass, men det är långt dit 
# 33 - Tackar :-)

#34 Perfekt ju, 72% choklad tycker jag är så gott och då behöver man inte så mycket heller, man får ju inte ta bort alla guldkanter 
"Chokladmoussen" gjord på mascarpone o vispgrädde från Kolhydrater…med hallon till…*MMMMMM*! 
Gissa vad jag just har smält i mig? Jo, kladdkaka med vispgrädde!
men idag har jag pulsat tre kilometer i djup snö på förmiddan, sedan vanlig prommis på fyra km på eftermiddan. Du kan äta vad du vill, bara du gör av med det - det är ju faktiskt energi vi stoppar i oss. Förbrukar vi inte energin så stannar den i kroppen som en fettdepå.
Balans, det handlar om att balansera intag och det man förbrukar. Man skall inte påbörja några "straffdieter", för att sedan tröttna på allt och smälla i sig allt man gått miste om under "straffperioden". Ät det du tycker om, men dra hellre ner på intaget. Straffa inte dig själv framför allt, du är värd någonting mycket bättre! 
Helt sant men ibland måste man får att man inte mår bra av det man tycker om.
Jag sväller upp o ser ut som om jag är höggravid när jag stoppar i mig socker o mjöl. Får dessutom massor av utslag o eksem; candida. Kolisar är helt enkelt inte bra för mig! Skippar jag skiten slipper jag se ut som jag gör just nu, går ner i vikt, börjar bygga muskler (utan att träna dessutom), börjar sova bättre, får *mkt* bättre humör, deppen lättar rejält, blir mindre frusen av mig och får en otrolig energi. Problemet är "bara" avgiftningen o att ha tillräckligt med karaktär. 
Så, vissa "kurer" är av godo. Det gäller bara att hitta igen den som passar en. 
Här kommer ett till nyårslöfte. Att sluta med antidepp-medicinen. Har börjat minska dosen redan idag!
Japp!
#38 Jo, det är en helt annan sak om man inte tål onyttigheterna. Jag menar mer att man avstår för att vilja gå ner i vikt. Då är det bättre att dra ner på intaget bara. Lev väl, lev gott!, säger jag som en liten motvikt till korseetts signatur. 
#39 Jättebra Morgaine! Förstår att det är ett stort kliv, men du skall se att det kommer att gå bra för dig. Vi stöttar dig! Kram och välkommen hem igen! 
# 40 - Tackar så mycket Tuvan 
Jag fick ett litet tips av korseett om att börja med kost som innehåller Tryptofan som är serotonin-höjande.
Ja, det vore en bra idé också. En vinter när jag var riktigt nere så köpte jag ett hälsokostpreparat, från Vitalas, som heter Seroctin och innehåller serotonin. Jag kände mig bättre faktiskt och sedan kom ju våren.. med solen, och då går humöret upp automatiskt. 
Det har jag antecknat nu. Jag vet ju inte hur det blir när jag helt slutar med medicinen, men märker man att det är svårt att sova eller värken ökar så kan man prova, absolut.
Jo det är så hos mig också att det är ljuset som bestämmer hur jag mår och när det börjar närma sig slutet på februari och mars månad då vet man att våren står på lur bakom nästa hörn och då blir allting mycket lättare. Jag är inte deprimerad utan får medicinen för att kapa värktopparna.. Men när jag har en sådan obehaglig biverkning som näsblödningar, så väljer jag en annan väg nu.
Får jag fråga vad medicinen heter, Morgaine?
# 44 - Citolapram 10 mg. Har även provat Fontex (Fluoxetin) med ännu värre effekt. Jag får näsblödningar.
Aha, har hört talas om den. Har internetbekanta som ätit den men då har det varit en depp i botten. Ett par fick självmordstankar… *Huvva*!
Fast näsblod är ju inte heller så trevligt. Hoppas att det ordnar upp sig på annat sätt!
Oj. Ja maten tänker jag inte ändra på, den är nog som den ska vara, Men jag borde röra på mig lite mer. Det Du skrev i # 2 lät trevligt. Igentligen skall jag inte lova nått på våren, får då är det mycket på jobbet. Men jag kanske kan lova att försöka röra mig lite mer
Var rädda om varandra
#47 Ja visst signemo! Man skall njuta av livet, inte försöka att piska det ur sig. Släng stegräknare, tidtagarur och andra inneprylar, som bara handeln tjänar pengar på, och var dig själv en stund istället! Njut av den vackra naturen samtidigt som du rör dig i ditt eget tempo, ta med fika ut om du känner för det! Det gör ingenting, för om du gör det till en vana att ta en promenad så får du se förändringen på längre sikt - men då kommer den också att märkas, för den har blivit ett "måste" i ditt liv. 
Jag har gått med mina hundar i över 30 år varje dag, i mitt eget tempo, till o med stannat och ätit blåbär eller suttit på nån stubbe en stund om jag känt för det. När jag vid ett tillfälle började jogga med en van joggare, så visade det sig att jag hade lika bra ork som honom! Gissa om jag blev förvånad? Promenader är den absolut bästa motionen - och sedan får man naturupplevelserna på köpet.
Både kropp och själ mår bra. 
#48 Håller fullständigt med dig Tuvan angående promenader och då främst i skogen med vovven.
För mig är kruxet att maten är för god och portionerna blir för stora, men det kan man fixa lätt utan för den skull inte äta något gott 
Jag lovar mig själv att bli mindre i kroppshyddan och större i själen! Jag ska börja röra på mig mer och äta vettigare. Dessutom ska jag börja jobba på mitt självförtroende. Hur man nu gör det, det vet jag inte, men ska ta reda på.
Mitt Hälsolöfte är att leva sundare, försöka ha en "tyst" stund med mig själv.
Vara trevlig och artig. Visa kärlek och omsorg till mina nära och kära. Och såklart, leva mer ekologiskt, och njuta av livet ;)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
Hey! Kan du möjligen få min Son att ta till sig det där "leva sundare"!? 
Resten är det inga problem med, tack o lov! 
Nu e de en halvtimme kvar..skall föööörsööökkkaa..(he,he)..bli en mindre "känslo"-styrd människa..
Har svårt o hålla inne me en "ramsa", när nån e elak..
..
..möe dumt!!
..-men "trälar som ett djur", på Aldes sajt för o försöka förstå mig o allting lite bättre…
..+bli lite mer långmodig!!!!!!
Hum,detta..bliiiiirrr ej lätt!!
skall…heja på er andra,
..i alla fall..de e mycke lättare..

"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
#53 Här har du en "medsyster" som också har en tunga som "slinter" ibland..
Å andra sidan så är jag aldrig långsur. 
#54..näe, jag e aldrig sur heller..klarar inte av o va ovän me nån någon längre tid-sånt gör mig helknäpp..(när människor surar)..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
#55 Stackars dej
Men jag har inga problem med det, som tur är ! 
Hälsningar,
Carlo
#56….
..man gör så gott man kan…

"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
# 57 Ja, det är sant 

Hälsningar,
Carlo

"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Har skaffat herbalife- ska försöka använda det också, målet är en gång om dan, se om jag blir piggare..
#60 Hej millam! Kul att se dig!
Du, jag kan rekommendera herbalife. Mamma använde det i fjol efter en längre tids sjukdom då hon hade magrat och tappat krafterna. Men efter endast någon veckas användning så kom både krafterna och matlusten tillbaka så smått i alla fall. Sedan gick det av bara farten. Herbalife passar både vid viktminskning -och ökning. Lycka till millam-vännen! 
Igår var första dagen med min nya tanke med att äta mindre.
#63 Hur gick det?
Du uttrycker det så "rätt" på nåt vis, i mina öron, för visst handlar det om att det börjar med en tanke.. 

¤61¤ Tack Tuva-Lena! Har inte riktigt kommit igång med det än, alla helgerna har liksom bara försvunnit med alldeles för mycket och göra..ska bli skönt när det nu lugnar sig härhemma. Men minst en veckas vila är nog på sin plats..
Absolut! Ladda batterierna några dagar så motivationen hinner ikapp.
Skall pm:a dig millam, vi har en del grejer på gång här på forumet.. pluppis är också på hugget. 
Hrm…har just satt i mig en rejäl bit fudge…å andra sidan blir man sjukt äcklad av att äta för mkt av den så man håller sig borta från sött ett bra tag efteråt. Kunde iaf motstå det salta när jag var på affären sist. Om jag kan göra om det nästa ggn jag är o handlar vette 17! Får nog till att sätta upp en stor affisch på ngn mager skraka utan eksem på kylskåpsdörren…för motivationens skull… 
#67 Hallå där MaMa! Hur var det med sötintaget!?
Men skall du försöka undvika salt också, eller hur menar du? Man kan då inte tro att du skulle ha "dåligt humör" i alla fall, så glad och positiv som du är i trådarna. Jag kan vara en riktig gnällkärring också, fast tur ändå att jag är väldigt medveten om det när det händer..
Ibland får jag bara sån lust att inte längre vara "snälla Inga-lena".
Då känns det så skönt efteråt. 
Fråga ungarna!
Humöret beror ju mkt på vem man pratar med, el hur? Ungarna kan verkligen trigga mig…har ju en som lyssnar nada på det jag (vi) säger. Iaf om det gäller att lära sig plocka upp, sköta sina kläder o sin hälsa (mat kontra godis)…totalt döv känns det som. Om man däremot öppnar en påse godis i garaget när hon är i badrummet längst bort i huset så kommer hon som ett skott! *Konstigt*! Millimeterrättvisa till hennes fördel men andra är det inte lika noga med o…ja, jag kan göra listan lång!
Jo, jag måste dra in på kolisar, så är det bara. Chips är ju gjort av potatis vilket är kolhydrater i massor. De innehåller dessutom mkt fett o kolisar o fett tillsammans är värre än bara "rena" kolisar. Då insulinpåslaget triggas av kolisarna så samlar ju kroppen på sig överskottet som fett…om man då även äter fett samtidigt så blir det liksom för mkt av det "goda" sas. Bara fett o proteiner ger ren energi, gick ner i vikt när jag åt så. Är klassiskt tjock runt maggen, resten är riktigt smalt. Ser helkonstigt ut! Jag som varit planka i halva mitt liv känner mig inte riktigt hemma i den här kroppen…lite kommer ju med åldern men det accelerar fort när man kommit i övergångsåldern.
Vet du, nu finns det hälsochips! Mamma hade köpt såna - som också är en chipsälskare - och bara 2 % fett! Dom smakade riktigt gott tyckte till o med jag, som annars inte äter chips. Jag stoppar hellre i mig cashewnötter..
Sedan var det där med åldern. Ämnesomsättningen avtar med åldern så man lägger alltid på sig lite - lite trivselvikt som Spanaren kallade det.
Har du möjlighet så promenera, det är bästa sättet att bränna fett! Dessutom ganska behagligt. 
#70 Jag gör "svamp" och frukt chips!
Jag skivar svamp och rostar dem! :)
Hälsningar,
Carlo
Det är inte fettet jag är rädd för, inte det animaliska iaf.
Frukt går helt bort pga kolisarna tyvärr. Jag måste nog också nog välja bort svampen också då jag troligen har en rejäl candidainf i maggen. Synd för jag *älskar* svamp! 

Hej
Har själv ätit proteinrik kost under många år nu och förutom att jag tappade åtskilliga kilon så mår jag också utmärkt.. Du behöver dock inte avstå från frukt, MEN ät den tillsammans med något proteinrikt t ex några nötter eller en msk keso. Det är ett tips som jag fått från en expert på området.
Lycka till
Oki, tack! Är tack o lov ingen större fruktätare men ibland så får man ett ryck. Iaf mer naturligt än godis… Gillar hallon o jordgubbar (färska) så det blir det mkt av när det är jordgubbssäsong. Hallon är ju goda även frysta även om färska är att föredra även där.
Carlo, säger bara en sak; ostchips med avocadosalsa! 
#75 Neeej! Nu blev jag sugen! 
Hälsningar,
Carlo
Inga nyårslöften för mej,brukar inte ge några och att genomföra förändringar med nyårslöften funkar inte för mej. När jag ska göra förändringar måste jag ställa in mej och vara motiverad till 100%,om det ska funka.
För många är säkert nyår en bra tid för hälsosamma förändringar,ett nytt år kan bli som en nystart. Känner man så kan det vara ett jättebra tillfälle att ta till vara.
För mej passar det offtast bättre någon annan årstid när jag har mer energi,känner mej offtast tom på kraft och energi denna årstid så jag väntar någon månad med det jag har planerat.
Sen ska här rensas ut ordentligt på saker i lägenheten och packas, ska flytta till en annan lägenhet till våren. Ett "löfte" jag bestämt mej för är att inte göra som jag brukar(skjuta upp och göra allt i sista stund
) utan börja i tid så allt är packat och klart när jag får flytta in.
~ mayolica ~
#77 Ja men det var väl ett bra löfte mayolica! Va spännande att få inleda ett nytt år med att flytta! 
Nu skall jag försöka leva upp till ett av mina löften - nämligen det att lägga mig tidigare.. Go'natt kramis till er alla! 
#78 Ja det blir säkert bra,fast just nu känns allt bara så motigt .
~ mayolica ~
Jo, jag förstår. Att röja bort allt innan man får möblera på nytt.. finns roligare saker att göra.
Jag brukar försöka att se resultatet framför mig och då går det lite lättare. I somras röjde vi svärmors hus, ja vi blev inte klara förrän långt in på hösten, coh ibland var vi på väg att ge upp - hamster som hon var. Herre jösses va grejer hon hade samlat på sig under åren! Bästa sättet att röja är att flytta ofta. 

Nu har jag läst denna tråden, det är inspirerande att se alla taggade människor! 
För min del handlar mina tankar kring det nya året mkt kring det inre…att bygga upp min självkänsla, skapa en ordentlig grund att stå på, så att jag inte vacklar så lätt av saker som sker i det yttre - och det känns som att det kommer kräva en hel del tålamod , mod och kraft att inte ge upp! Men jag är samtidigt väldigt motiverad att ha detta som fokus nr 1 - för utan detta så faller resten, har jag märkt…
Jag har tex tänkt gå en kurs i Silvametoden till våren - någon som känner till den här inne?
Skapa nya, positivare tankebanor och finna min inre tillit och trygghet - oj, lägger jag ribban för högt nu, tro?

Det vore ju UNDERBART om man kan skapa en pepp-tråd här där vi stöttar varandra i med och motgångar under året som går.

En hel jobbdag (13 timmar) utan en enda tablett, Jag är så stolt över mig själv tjejer!! Tror knappt ni kan fatta det!!
Håll tummarna att jag fixar en likadan dag i morgon oxå.
Pälsbollarna i Höganäa
Heja, heja! Kniper med allt jag har!

#82 Jättebra håller tummarna för dig och är säker på att du grejar det

#82 Här kommer en liten belöning
/kram Spanaren

#83,#84,#85 Tack så jättemycket tjejer! Er uppmuntran är värd guld. Har faktiskt lyckats idag oxå!!!!
Hurra! Hurra! Hurra!
Pälsbollarna i Höganäs

#87 Jo, du kan tro att det är ett riktigt h*****e! Och abstinensen på nätterna är grym! Känns som det kryper myror under skinnet, och man vet inte vad man ska göra med sig själv.
Tack för uppmuntran! Det är gött att nån bryr sig.
Pälsbollarna i Höganäs

Flikar in och hejar på jag också xray! Du är fantastisk som står emot! 
--------------------------------------------
#81 En bra ide´szirius! Tanken var från början att vi kunde träffas nån gång i veckan kanske i en låst tråd, och prata igenom veckan som varit. Då kan ni berätta hur det har gått för er och får samtidigt lite peppning av oss andra. Vad tror ni om det?

#90 jag skulle tycka om det! Känner att jag behöver ett kontaktnät runt mig, det betyder mkt när man inte mår bra…och man blir stärkt av att vara flera - tillsammans!
( oavsett vad det är man jobbar med…)

#90 Helt ok. Ibland behöver man andra än bara familjen som backup. Dom har ju sett eländet så länge, så dom har vant sig. 
Pälsbollarna i Höganäs

Jag tror också på att ha en låst tråd så vi kan backa upp varandra på ett bra sätt.

Hej hej, jag hoppas det inte är försent att sälla sig till lite "gruppstöd".
Mitt löfte till mig själv är att ta bättre hand om mig och kroppen. Jag ska försöka äta mindre socker, bättre mat och träna bort så mycket jag kan av värken i nacke och rygg.
Det går ganska bra än så länge… Jag har inte fikat coh käkat godis mer än ett par rutor mörk choklad (som jag fortfarande kommer att unna mig då och då) och en bit äppelpaj. Tror inte riktigt heller på det här med totalförbud men det är en svår balansgång… Särskilt svårt är det när hela familjen är riktiga godisgrisar och sitter där på fredagkvällen med sina påsar.
Men, jag ska klara det och jag ska motioner regelbundet. Jag har alltid varit ute och gått men känner behov av att bli så där riktigt "skittrött" =) Pilatesen gör underverk mot min värk så den får jag nog oxå fortsätta med - på MIN tid som jag nu ska lära mig att ta =)
Tycker ni är så himla duktiga allihop och ger så fint stöd till varandra - man blir riktigt varm i hjärtat när man läser!
Kram kram
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

#94 Tycker det låter som du kommit en bra bit på väg. Socker är definitivt en sak man kan klara sig utan om man ger sig den på det, jag vet för jag gillade godis, läsk och bakverk hade tre skedar socker i kaffet osv men idag blir det mörk choklad och någon gång någon god paj eller tårtbit. Det smakar inte lika gott som jag tror att det ska göra 
Äter ju LCHF och måste säga att det är det bästa jag testat, värken i kroppen har blivit mycket mindre och att det sen försvinner en del kilon är jag inte ledsen för även om jag inte har mer än kanske 2-3 kg som är onödiga 
Att du tar dig tid att ta hand om dig själv är mycket viktigt, det gäller nog för oss alla här.
Kramis

Vaknade inatt med en jäkla värk i ryggen. Tårarna sprutade, och risken var att väcka hela familjen. Så mot alla löften var jag tvungen att stoppa i mig mina smärtstillande.
Så inte bara att ryggen värkte, samvetet gnagade oxå…. Vilken natt!!!!!!!
Pälsbollarna i Höganäs

#96 Nya tag idag, dåligt samvete tycker jag inte att du ska ha, tänk på hur bra du har klarat dig i flera dagar och du behöver ju din sömn. Skickar dig lite varma tankar och blåser bort det dåliga samvetet 

#97 Tack Clary. Behöver nog en orkan för att blåsa bort det här samvetet. Känner mig som jag sviker alla som peppar mig.
Men men…. som du sa, nya tag. Nu kör vi igen.
Pälsbollarna i Höganäs
#96 Du har gjort det bra och när man har för ont så måste man ta en tablett.
Är det inte huvudsaken att du försöker med att ta bort vanan med att ta en tablett i fall du skulle få ont?!?!
Vad har du annars att ta till när värken är för svår?
Det är mina tankar och det är så jag gör själv när det värker som mest.
…………………………………………………………………………………
Äntligen har vågen darrat till och det känns bra, för då får jag orken med att fortsätta att äta vettigt och framför allt mindre portioner.
/kram Spanaren

#99 Ja, jag vet. Men samvetet lyssnar inte alltid till förnuftet… Tack för att ni sparkar mig i häcken tjejer. Jag behöver det.
Vad kul för dig att du har börjat se resultat. Håller tummarna att det fortsätter att darra, eller…. SKAKA!!!!
Pälsbollarna i Höganäs
Tillsammans är vi starka och glöm det inte
/kram Spanaren

#101 Ska hålla det i minnet i fortsättninge. /Kram Mia
Pälsbollarna i Höganäs

Härligt Spanaren att vågen darrar, det här fixar du eller hur 
#103 Fast inte lika mycket som förra gången
då blev jag för smal.

#104 Kan bli för mycket oxå. Bättre några kilo för mycket än några för lite….
Pälsbollarna i Höganäs
#105 Precis 

#100 Du ska inte ha det minsta dåligt samvete för att du tar tablett när du har så ont. Om du inte gör det kommer du att stressa kroppen ännu mer, få för högt blodtryck och en jäkla huvudvärk därtill, kroppen kommer inte kunna slappna av tillräckligt för att kunna läka. Ta en tablett och komplettera med en svagare dos efter ca 6 timmar och låt kroppen ta nya tag.
Det går inte över en natt men du vill ju verkligen och det kommer man så långt på. Det gäller väl att hitta andra sätt som lindrar och hjälper - men låt det ta lite tid =)
Du är superduktig!!!!
Kram kram
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

#107 + alla andra. Tack tjejer för att ni peppar och stöttar hela tiden. Det behövs. Ska ta en slappedag bara för mig själv idag. Har tänt doftljus, brasan är tänd och kaffet är klart. Blir ett par timmar i soffan med tv och datan och mina kissar, innan jag ska hämta dottern igen. Hinner nog med en sväng på spimattan oxå. GOTT!!!
#108 Xray, jag tycker att du skall sätta ribban lite lägre till att börja med, men du känner bäst själv vad du klarar av förstås. Men för att inte behöva känna dåligt samvete när du tar en tablett vid akuta besvär, så bestäm ett antal tabletter per vecka istället. Kan du ta färre så är du otroligt duktig och tar du det "tillåtna" antalet så är du ändå duktig.
Trappa sedan ner antalet vecka för vecka. Då kommer du att känna dig "duktig" oavsett om du har klarat dig helt utan tabletter eller tagit någon/ett par under veckan. Det blir positivt vilket som, och det är det postivia du skall ta fasta på, inte ge dig själv bannor. Kram o lycka till!