Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1615 ggr
[Spanaren]
0

Hälsa - Ekonomi

Jag måste bara få sätta in min nya dikt, för nu känns det som att det är surt i vårt land.

En som är sjuk blir väl inte friskare med sänkt lön osv.

Fattig som en kyrkråtta

Fattig som en kyrkråtta framförs det på många ställen i vårt förstklassiga fosterland

Vi vill endast ha våra barn i hemmets vrå så länge dom vill men så tycker inte staten

Har barnen en hushållad slant så ska det givetvis gå till en försörjning av mor och far

Ingen ska komma på tanken att statsmakten vill betala när det finns pengar att ta av

Nej här ska alla på nollstrecket och tvingas tillbaka för ingen ska tro på något annat

Drömmen om att starta med en liten stadd kassa går inte om målsmännen är utfattiga

En fattig kyrkråtta får lära sig att smulor är vad som ska bli h*ns kommande livsstil

Trixa och vänd på allt och försök göra det omöjliga möjligt för att få hyfsad ekonomi

Titta inte på dem som får mera i sina kuvert beroende på att det tas från de fattigaste

Svälj klumpen med att det drar kallt i huset och elda på medan det finns kvar vedträn

Titta inte till höger för där finns det så mycket av välgödda kassor som sparas på hög

Glöm av att du inte har en chans utan armbåga dig fram för att få det du har rätt till

© Spanaren

[Jeremina]
0

Mycket bra och sant Spanis! Glad

[Spanaren]
0

Tack Jeremina Glad /kram Spanaren

Branneli
0

Strålande & tyvärr sant…….Kyss

Clary
0

Så är det Rynkar på näsan

Kramis

Medarbetare på Feng Shui och Indien

mayolica
0

Det där känns bekant.

~ mayolica ~

[Spanaren]
0

#5 Ja, det är många som jag känner som sitter i denna situation och på olika platser i Sverige.

/kram Spanaren

mayolica
0

Ja det är nog så det är för många. Antingen leva fattigt på pengar eller fattigt med tid.

~ mayolica ~

[Spanaren]
0

Tiden kan vi göra något med , men inte fattigdomen Tystjo, kanske genom att föra vår talan i en enad och en stor trupp /kram Spanaren

Branneli
0

Tid går ofta att planera & samarbeta om….

Pengar har jag den pott som finns, att fördela….

Glad

[Spanaren]
0

Men kakan fördelas olika Tyst Flört/kram Spanaren

Branneli
0

Min lillasyster har stor inkomst & lite tid

Jag har mycket tid & lite pengar

Men vi trivs himlens bra ihop, när vi träffas Kyss

mayolica
0

Kakan fördelas mycket olika. Det heter att ingen i Sverige ska behöva leva under existensminimum,det låter tryggt men det är absolut inget som är självklart för alla.

~ mayolica ~

szirius
0

det är också så oerhört stressande att som redan sjuk, även få detta med  knappt hållbar ekonomi att leva med….att behöva gå från hus o hem o aldrig ha råd med guldkant….det gör vem som helst till ett vrak..nä huvvaObestämd

Branneli
0

Suck, ack ja så sant Skrikandes

Vårt sista trumfkort är, huset,vårt älskade hus…..Gråter

szirius
0

samma här, vi står också där. Inte för att det är dyrt att bo här, utan för att få loss pengar att LEVA AV….Obestämd

[Spanaren]
0

Här behövs lite Robin Hood politik Tyst /kram Spanaren

Branneli
0

#15  Vi bor billigar här än i lägenhet, men vi får loss en massa pengar eftersom vi inte har så mycket i lån.Obestämd

Det som kostar på är ju när maskiner går sönder….Gräsklippare behövs inte i lägenhet.

Mer bensinpengar, för att komma ut till skogen/till vänner & bekantas trädgård…bo utan trädgård ?? Nää…..inte trivas hemma, utan dra iväg ??

Ett mindre hus kostar mer, än vad vi har lån….Här har vi bytt fönster & panna & dränerat…mm…

Vill absolut inte flytta Skrikandes

MaMaMade
0

#17 Samma här när det var som värst. Alla säger; flytta, bo i hus är dyrt o så kommer du närmare folk, kan lättare ta ett jobb för du slipper köpa en bil till o barnen får kompisar nära.

Vi bor billigare i vårt jättehus än i en lägenhet inne i samhället el stan. *Jag* har inga problem med att bo på landet, det är mina "vänner" som har svårt för att ta kontakt. OK, lättare att pendla/gå till jobbet. Nära till kompisar…jo, kanske men även skumma typer, mkt trafikt, dåligt luft o annan smuts, ingen trädgård att leka i…el skog för den delen, inga kossor att mata, ingen älv att bada o fiska i, inga bär att stoppa i munnen närhelst de/vi önskar!

Vår ekonomi var en stor bidragande del till att jag gick in i väggen i fjol. Att sedan ha ont, en lite strulig tös o dålig sömn för allt nämnda…självklart blir man inte friskare!

Branneli
0

Åh MaMamMade, känner igen mej i din text.

Vi bor i stan en km från centrum, annars så…..

Nu har kroppen lagt av helt (nästintill). Jag ska ta emot hjälp, söka hjälp & berätta/ visa sjukvård + f-kassa + arbetsgivare hur jag mår !!

Jag är super duktig på att hitta kryphål, för att fungera en stund till & så liiite till……tills nu = platt fall, kroppen vill inte stå upp Förvånad.

Stor sorg & många tårar Gråter

Rackarns tur att jag är duktig på att förmedla mig verbalt, både via tal & skrift Tungan ute…..nu bombarderar jag sjukvård+f-kassa men info Oskyldig.

Jag vill inte flytta Skrikandes

MaMaMade
0

O för att orka vara sjuk måste man vara frisk! Vilken tur att du är duktig på att förmedla dig…inte så för alla o då blir det verkligen jobbigt.

Det låter def inte roligt!  Rynkar på näsan  Styrkekramar Branneli! Kyss

Choklad
0

Hmm, känns som att du skrev om mig där Spanaren, kan känna igen mig i nästan allt…

Det jobbiga är när man väl hittat ett kryphål så kommer nästa vägg som man måste forcera.

Och det är inte så lätt att tänka positivt i en situation där man ständigt blir nerbankad..

Men jag kämpar på! har hittat ett nytt kryphål nu..få se om det kommer någon och bankar ner mig.

Jag bor i ett stort hus, men jag hyr det, och hyran är alldeles för hög eftersom huset ska rivas och är i dåligt skick. Elräkningarna är jättehöga, och vi vet inte varför, för vi eldar med ved, inte el..

Och vi hade ingen ved när det var som kallast nu i vinter, vi satt i sonens rum nere i källaren med en värmefläkt på.

Utan pengar är man tydligen inget värd, och ingen chans finns det i dagens samhälle att kunna skaffa sig pengar heller, man måste vara arbetsduglig enlig vissa perfekta normer.

U R us

szirius
0

#18 känner också igen mig.Prioriterar natur, frisk luft, trädgård och lugnet före alla fördelar i stan.Känner också att barn fortare blir "stora" när de bor i stan, det är märkeskläder ,mobiltelefoner etc långt ner i åldrarnaObestämd.Jag upplever att den pressen inte finns på samma sätt här i vår "by-håla"Flört.

Sedan är det ju så hemskt hur det blivit överallt.Jag bor utomlands i ett "fattigt land" med hög arbetslöshet och dåliga rättigheter till stöd.Men Sverige, som anses vara så rikt och väl fungerande verkar falla mer och mer - vad är det som händer?Förvånad I varje familj nästan finns det någon som lever i denna enorma stress - att inte få det att gå runt - pga sjukdom…

Är man ensam så är det en grej, då kan man ta det på ett annat sätt, men har man familj och barn så påverkas allt -kärleksrelationen slits, och även barnen känner av ens oro osv…en ond cirkel…

[Spanaren]
0

#21 Se där vad min dikt stämmer in på många och det är vårt nya och fina Sverige.

Men håll ut alla, för utan vänner som kan lyssna, så skulle det kännas ännu hemskare Flört

Leta alltid efter ditt eget kryphål så kanske det lättar lite i alla fall.

/kram Spanaren