Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 1596 ggr
mayolica
0

Kemikalier i textiler

Läste i en tidning att för att bevara passformen och den snygga slitningen,så uppmanar många jeanstillverkare kunderna att inte tvätta jeans förän först efter ett halvår.

Nya textiler inehåller kemikalier som inte alls är bra och kan orsaka allergier,så det låter ju inte alls bra.

Det bästa är att tvätta kläder som man har närmast kroppen först,likadant med nya lakan och handdukar mm.

~ mayolica ~

penke
0

Jag håller med,tex. lakan tvättar jag alltid omedelbart
även om de säger i butik att de inte använder kemikalier längre
jag tycker ändå de luktar .."formalin" :- /

mode-jeans ska man väl inte använda,bara köpa nya hela tiden… ? :- )

penke

[Jeremina]
0

Jag tvättar alltid sängkläder och handdukar innan använding första gången men inte jeans så det kanske är dags att börja nu då!

Tuva-Lena
0

Jag har inte heller tänkt på det tidigare, även om jag har tyckt att det luktar "märkligt". Vad läskigt att man har sånt mot kroppen! Skrikandes

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

chik
0

Ja man bör nog vara noga med att tvätta nya saker om man är känslig.

Det med Jeansen är ju bara för ruggit…Huva.

Det var ju i tidningarna för ett tag sedan…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Spanaren]
0

När vi gick med i EU så blev det fritt fram för vissa ämnen (som vi aldrig har haft förr) att bli tillsatta i våra textilier Skrikandes

En fasa för oss som är allergiska!

/kram Spanaren

mayolica
0

Ja det är olustigt med alla giftiga kemikalier överallt,kanske inte så konstigt att det blir så mycket allirgier och annat konstigt.

Att man tvättar handdukar och sängkläder mm är nog vanligt,men sådant som jeans tänker man nog inte så offta på. Egentligen skulle man kanske  tvätta allt,men vem tänker på att tvätta sådant som ett par nya strumpor.

Eftersom jag blir sjuk av dofter måste jag tvätta allt som luktar,offta luktar det starkt av nya textiler och känns lite stelt och klibbigt.

~ mayolica ~