Dagens sunda tillbehör
Vad äter ni till middag i kväll och har ni några sunda tillbehör till?
Två flugor i en smäll
tips på maträtter plus tips på sunda tillbehör.
/kram Spanaren
Själv funderar jag på kroppkakor med köttfärs.
Tillbehör morötter och vatten till mig själv
/kram Spanaren
Fläskköttsgryta med morötter lök,gräddsås m. lite äppelmos i.
Kokt potatis + blomkål och broccoli.
#2 Mmm jag kommer Nillan 
Då får du skynda på spanis !
Vi äter vid tvåtiden i dag
Vilken tur jag läste här så jag kom ihåg att ta köttfärsen ur frysen. I dag blir det köttfärsbiffar med lök ( ekologisk köttfärs) wookade haricot verts, rivna mörötter och potatis.
" Var nära naturen - var när dig själv "

Köttbullar med bacon i, blomkålsmos och haricot verts blir det här
Medarbetare på Feng Shui och Indien
# 6 Har varit nyfiken ett bra tag på blomkålsmos!
Är det jättegott? /kram Spanaren

Ja det tycker jag är kanongott till det mesta, snabbt är det gjort också 
#8 Lägg gärna ut ditt recept här eller gör en ny tråd … tack på förhand /kram Spanaren
#8 Lagar du blomkålsmos kokt i grädde Clary?
Det är kanongott tycker jag 

#10 Nej jag kokar den i lite vatten, mixar tillsammans med smör och en skvätt grädde
Gör samma sak med broccoli, det är också gott.
För att lyxa till det lite gör jag citron-limesmör till haricoterna
I dag blir det kryddig kycklingfilégryta. Vidris till övriga familjen och jag byter ut riset till lättkokt och smörslungad broccoli och hericot verts
Blomkålsmos är supergott och det ska kokas i grädde 
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~
#11 Citronlimesmör låt gott, är mycket förtjust i haricot verts 
#12 Kan bara instämma vad det gäller blomkålsmos. 
Åh herre jösses, jag har ingen aning än! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#13 Jag äter ju en blandning av GI och LCHF 

Ok då Indiania och Pluppis jag kokar den från ocn med nu i grädde
Försöker hålla mig till LCHF fullt ut och det går för det mesta väldigt bra, finns ju så mycket gott att äta istället för potatis, ris, bröd, pasta osv
Att vi sen mår väldigt bra av den här typen av diet är ju inte helt fel
Ingen som kan lägga ut receptet på blomkålsmos?
/kram Spanaren
Härligt Clary! Jag älskar allt man får äta med dessa "dieter" 

#17 Ta ett blomkålshuvud och dela i buketter
Låt koka i grädde, när det känns lagom mjukt, mixa tillsammans med smör, salt o peppar. Så gör jag!
Jag äter inget speciellt till middag. Jag äter det vanliga som ex. Pasta med pastasås, ris med kött osv.. Det nöjer jag mig med. Huvudsaken är att jag blir mätt och mår bra. Däremot på en helg om jag känner för det kan jag väl lyxa till det, men jag nöjer mig som sagt med det jag har.
Här blir det Leverstuvning, Potatis, Lingon och Rårivna Morötter…
Vatten till! 
#19 Tack, då vet jag och andra AB:are hur man gör 
/kram Spanaren
#19 Tack 
Jag har aldrig smakat blomkåls mos…
men det låter gott, det ska testas!!
#16 Jag har hållt på med LCHF tidigare och funderar på att börja igen. Hur länge har du hållt på?

#24 Vi startade förra året runt midsommar tror jag, sen när jag åkte till Indien blev det svårt för mig att äta så där och gubben min fuskade. Försökte hålla det någorlunda över julhelgerna och nu är det full fart igen. Matkontot är lägre och min gubbe som då varit en sockergris har inga problem med att avstå från sötade saker. Vi använder inga sötningsmedel alls, sockret är en stor bov i mångt och mycket

Till lunch blir det tonfisksallad och ikväll ska vi äta en köttfärspaj med röda linser i, en god sallad och lite cremefraiche blandad med salsa till.
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Tack Clary, intressant att höra. Sist jag testade blev jag uppsvälld över magen….Har blivit op för gallsten långt tillbaka i tiden därför är jag lite försiktig.
Har en bekant som fick sluta med denna dieten för han fick ett gallstensanfall, däremot går det bra för hans fru att äta efter LCHF.Jag behöver dels gå ner i vikt och så har jag fått diabetes men håller det i balans med diet.Fast har hört att LCHF skall vara bra när man har diabetes.
#27 Jag kör med tallriksmodellen är det något som du har prövat?
Ja det har jag också provat! Nu försöker jag äta mindre portioner. 

#27 Det här med gallan och gallsten vet jag att det står en hel del om inne på Kif. Diabetes är en sak till som hålls i balans. Jag tror att innan kroppen vant sig vid kosten, kan du få en del reaktioner typ uppsvälld mage men det brukar rätta till sig det med. Vikten går sakta men säkert ner, speciellt på min gubbe, jag har bara 3-4 kg som borde bort 
#27 Jag är opererad för gallsten -89 och trodde aldrig detta skulle funka för mig då man äter en hel del ägg oxh fett. Men konstigt nog funkar det perfekt i kombination med allt det andra?? Om jag äter som vanligt med kolhydrater och lite fett så känner jag av gallgångarna direkt! Helskumt?
Tallriksmodellen kör jag också Spanis fast min ser nog lite annorlunda ut mot din 
Idag blir det kålpudding à la LCHF.
Blomkålsmos blir fö väldigt gott med några droppar tryffelolja i…särskilt till kött.
Åt ju ganska strikt LCHF för ett tag sedan o mådde prima. Magsvullanden la sig, gick ner 3-4 kg (höll på 5-6 mån), midjemåttet minskade o jag byggde muskler. Sov ngt bättre på nätterna o humöret kändes mer uppåt men så halkade jag av banan…det är svårt att byta livsstil när man har mkt annat runtomkring sig. På vintern gick jag in i väggen av många orsaker o det blev def som det blev. Men nu tar jag nya tag o försöker även få med mig familjen, kanske inte strikt men skära ner på mjöl, ta bort sockret o utesluta de värsta bovarna inom grönt; potatis o andra rotfrukter samt ris o pasta. Märkte ju snabbt på Mellis som är otroligt sockerberoende att hon blev mkt mer harmonisk.
Tack för tipset MaMaMade!
#30 Tack för tips!
#31 Jag tål också ägg bra efter gallstensop. Det jag undviker är rödkål som ulöste mitt anfall och gröna äpplen annars kan jag äta det mesta.
#34 Jag kan äta gröna äpplen men utan skal och inte i några mängder.. Max ett halvt åt gången.. Rödkål åter jag endast en gång per år och det är på julafton till dopp i grytan så det funkar bra.
Ägg kan jag inte äta alls (inte ens kalla) när jag samtidigt äter kolhydrater, ingen aning om varför men det är frustrerande 
Idag gjorde jag en enkel och smarrig soppa på kycklingfilé, krossade tomater, pasta samt majs. Jag hittade receptet på Tasteline.
Till äldsta hemmavarande barnet som är vegetarian bytte jag ut kycklingen mot röda linser. Vi var båda två mycket nöjda och mätta 
Med ljus och kärlek... Tina