Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: tips
Läst 1562 ggr
Tuva-Lena
0

Fet eller lätt mjölk?

FRÅGA: Nu har tydligen WHO kommit fram till att det är ofarligt för hjärtat att äta mättat fett och att ha en hög fettkonsumtion. Hur ska man se på detta, ska man välja smör och fet mjölk nu och skippa lättmargarinet och lättmjölken? Finns det fortfarande misstankar om andra nackdelar med hög konsumtion av mättat fett, eller har Livsmedelsverket varit ute och cyklat när de rått oss att hålla nere fettet totalt sett och särskilt mättat fett?

"Rådvill läsare"

SVAR:

Under hösten 2009 genomförde WHO en undersökning där man sammanställde alla nuvarande studier inom området. Slutsatserna kommer troligen att ligga till grund för utarbetning av nya fettrekommendationer.

I rapporten jämförde man bland annat ett högt och ett lågt intag av mättat fett utan att se någon skillnad i risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Inte heller såg man något samband mellan det totala fettintaget och dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar. Däremot finns ett klart samband mellan ett stort intag av transfetter och hjärt- och kärlsjukdomar. Det är också välkänt att risken minskar markant om man byter ut snabba kolhydrater mot fleromättat fett. Att byta ut snabba kolhydrater mot mättat fett verkar däremot inte ha någon betydelse. Att öka intaget av mättat fett verkar inte heller ha någon skyddande effekt.

Risken sjunker markant om man byter ut mättat fett mot omega 3-fett. Därför rekommenderar man att intaget av omega 3-fettsyror ska ökas. Rapporten har fått kritik av experter inom området då man inte tydligt särskiljer och poängterar vikten av ett ökat intag av fiskfettsyrorna DHA och EPA som inte finns i vegetabliska oljor. Ett tillskott av DHA/EPA genom fet fisk, fiskolja eller algolja är därför bra. Brist kan bland annat ge höga blodfetter, ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och sämre inlärningsförmåga.

Mättat fett i stora mängder anses fortfarande inte hälsosamt, men det är troligen inte så ohälsosamt som man förr trodde.

När det gäller lättprodukter tror jag inte att man i längden vinner på att använda dem. Lättprodukter är i allmänhet mer förädlade och margarin till exempel är en starkt raffinerad produkt där lösningsmedel används vid framställningen. Använd hellre lite mindre av smör eller kokosfett. Lättmjölk är i princip en utspädd variant av standardmjölk där man tillsatt extra vitaminer för att behålla näringsnivån. Har man problem med fetma kan lättmjölk vara ett bra alternativ, men för en normalfrisk person gör det ingen stor skillnad.

Hittade den här frågespalten på www.halsa.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[GunillaR]
0

Jag tycker att lättmjölk smakar blask. Då dricker jag hellre ett litet glas vanlig mjölk en ett stort med lättmjölk.

Det är gott ibland med ett glas mjölk. Dessutom så vill jag ha mjölk i kaffet och även ibland teet och då ska det vara "riktig mjölk".

För övrigt så använder jag inga lättprodukter utan föredrar naturlig mat utan en massa tillsatser. Jag använder smör i matlagning men inget smör på mackan, pålägg direkt på brödet.  Klickar gärna lite smör över kokt broccoli eller blomkål, det är verkligen smaskens!

Jag äter fisk två gånger i veckan, antingen lax båda gångerna eller lax en gång och vitfisk en gång. Sedan kanske det blir en liten sillbit då och då till kvällsägget. Omega i den också!

Tuva-Lena
0

..och jag dricker aldrig mjölk! Tycker det blir slemmigt i munnen. Tyst men jag äter A-fil varje dag och har alltid Bregott på mackan, och när jag lagar mat. Äter också lax en gång per vecka och annan fisk en annan dag - fiskgratäng är jättegott! Sedan jag fått för mig att Omega 3 är bra för huden så har jag börjat äta det också. Glad

MaMaMade
0

Här är det mellanmjölk som gäller. Vi vande oss med det när Guben fick kolesterolvarning vid 30-årskontrollen (han var mjölkberoende o kunde dricka 1 l/dag). Själv dricker jag inte så mkt mjölk men äter rejält med ost, grädde o cr fr istället. Lustigt, jag har inga problem med det sistnämnda men tycker att standardmjölk smakar för fett!

Har alltid använt riktigt smör i matlagning o bregott på mackorna. Grädde/fet cr fr i såser o aromsmör är en höjdare! Maten har aldrig påverkat min vikt, däremot allt småätande; snacksberoende samt att jag älskar att baka…o äta upp det jag bakar. Godis gillade jag som liten men föredrog salt mer o mer med åren.

Vi äter mkt lax o kyckling då vi har råd. Senaste åren har vi levt på älgkött så nu kräks vi nästan åt det men ekonomin har inte tillåtit annat tyvärr. Skaldjur älskar hela familjen men där styr också ekonomin… Försöker klämma in fläskkött med jämna mellanrum o jagar extrapriser. Fläsklägg är lätt att hitta billigt o det älskar hela familjen.

"In i väggen"-året gick jag upp rejält i vikt o fick den klassiska "stresslimpan" under naveln, klimakteriet gör ju även sitt till. Dålig tajmning då ekonomin gjorde att jag ibland hoppade över mål el bara åt t ex pasta o sås…totalt livsfarligt! Hoppas få ordning på ätandet igen nu!

Tuva-Lena
0

#3 Det "under navlen", kallas det för stresslimpan?! Skrattande ja det var bara en sån målande beskrivning så jag köpte det direkt. Skrattande

[Jeremina]
0

Vi dricker aldrig mjölk men använder röd mjölk i maten och äter A-fil eller fjällfil samt använder endast smör, aldrig margarin Glad

penke
0

Jag dricker inte mjölk
däremot har jag gärna det i kaffet
nå´n mellanmjölk är det väl ?  1,8% eko o lok.(alt)

Länge drack jag "typ. solhavre smakade ok,men urk i kaffet :- / 
sojamjölk..samma

frukostyoggi har jag oxå, ?% eko o lok. :- )
tror den är "lätt"

däremot,på sommaren till färska jordgubbar eller hallon
då vill jag ha starkmjölk ! Tungan ute

jag har så liten konsumtion <en + en liter i veckan
så jag bryr mig inte om olika larm o råd :- )

..hmm,smör,riktigt har jag i mitt hemgjorda bregott +oliv/raps
(det funkar till att stekakantareller i ) Tungan ute

penke

chik
0

Röd-mjölk.  O har jag råd så blir det smör..Blir så gott när man lagar maten i smör.Mums.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Spanaren]
0

Dricker inte mjölk utan mellanmjölk används i gröt osv.

Trött på alla undersökningar som säger si och så. Skulle vi följa allt, så stressigt det skulle bli och dyrt!  Flört

Använd ditt eget bondförnuft och skilj agnarna ur vetet.

/kram Spanaren

MaMaMade
0

Tuvan; lite OT…jo, stress gör att kroppen samlar fett o det sägs att just stressfettet sätter sig på magen. Hormonförändringarna iom klimakteriets intåg gör ju sitt till också.

Denna kommentar har tagits bort.
Clary
0

Grädde, smör och en liten skvätt röd mjölk i kaffet, perfekt!

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Soffe
0

Mellanmjölk blir det här oavsett vad jag ska använda det till.

AnnL
0

Är mjölk tokig. Dricker mycket mjölk. Mellanmjölk. Sen är det grädde rikigt smör, bregott. Aldrig några lättprodukter hos oss.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

abbis
0

Och jag dricker heller aldrig mjölk ..känns fett och konstigt.Äter fil på morgonen dock och använder bregott för det är minst konstiga tillsatser i..Steker i olja eller smör..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/