Ledvärk
Min dotter har en handled som värker, hon är elitidrottare och spelar bordtennis
Har varit hos idrottsläkare och kollat den, är inget farligt, bara ligamenten som var lite skadade pga av att hon växte så snabbt. Är en lång dotter jag har
Men nu vill jag se om det finns andra metoder för henne som ni kan rekommendera
Tar vänligt emot alla tips
Jag tror att hon behöver vila bara, är säkert överansträngd. Det finns ju annars handledsstöd att köpa både på apotek och hälsokostaffärer.
Har testat handledstöden, då är det bättre med idrottstejp.
Hon är van vid att träna på denna nivå och vill även göra det
Är framstående i sin sport och det vore ju synd att sluta pga smärtan.
Dessutom sa doktorn att det inte var farligt, men skulle behöva något tips hur hon kan stärka sin handled
Jag har haft Carpaltunnelsyndrom så jag vet hur det är att ha ont i handleden. Det jobb jag hade på den tiden var rörelser som liknar att spela bordtennis. Till slut fick läkarna operera min handled och det blev ca 40 % bättre och inte mer.
Jag är av den uppfattningen att smärta är en varning om att man kör för hårt. Nu kan jag inte avgöra om din dotter gör det men jag tror i alla fall att vila ett tag vore bra om inga handledsstöd hjälper.
Det var mina tankar…..
Har läkaren med all säkerhet konstaterat att ligamenten är skadade? El tar h*n det för givet då hon idrottar o just med bordtennis?
Vill inte skrämmas men jag fick så ont i min handled o senare armbåge efter ett sommarjobb (sortera järnskrot o sopa en asfaltplan). Sträckning trodde jag o när jag till slut gick till dr röntgade han o fann inget fel, tack o adjö.
Efter en arbetsskada senare i livet kom jag till en erkänt duktigt ortoped så fann felet i…*ryggen*! Nerv från bröstkotan i kläm redan vid disken. Om din dotter har växt fort *kan* hon ju ha kommit lite i otakt med ryggen sas. Skadar inte att kolla, särskilt om hon håller igång mkt o vill fortsätta med det. Skall tilläggas att jag inte hade ont i ryggen på ngt sätt mer än att det ömmade lite precis runt kotan när man tryckte där.
Hoppas verkligen att det ordnar upp sig!
Jag hade nog sett till att dottern vilade.
När man växer så skall man inte träna så det gör ont..-Det är bara mina åsikter…
Lena.P är jag i verkliga livet.

Spanaren skrev ju häromdagen om just värkande leder och maskrosomslag - kanske lite svårare den här årstiden.
Jag har inflammation i axeln som inte vill släppa och fick faktiskt också svaret att det kan komma från någon kota eller nerv som ligger i kläm så MaMaMade har en poäng där!
Spelar hon nu bordtennis är det kanske inte konstigt om hon blir överansträngd i handleden? Min dotter får algesal insmort och sedan en tubgrip (finns på apoteket) om handleden när hon spelat elgitarr för mycket och det värker i handleden…
Det finns så duktiga idrottsläkare och får man inte svar hos en får man gå till en annan. Om din dotter är elitspelare känns det viktigt att gå till botten med det om hon vill fortsätta.
Önskar dig lycka till!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Jag håller med Jeremina. Värk/smärta vid idrottsutövning är kroppens sätt att berätta att man kör för hårt. En ung kropp har inte växt färdigt och tål inte dom påfrestningar elitidrott medför. Vill hon ändå fortsätta träna så kommer det sannolikt att innebära att hon ändå till slut får göra det uppehåll som nu är otänkbart. Lyssna till kroppen, den vet bäst - och är helt utan prestigetänk.
För snabbare läkning kan jag rekommendera medicinsk laser. Jag har behandlat många idrottsutövande ungdomar med den, och fått uteslutande fina resultat, men det förutsätter ändå att dom vilar medan skadan läker. Tråkigt men det är rena fakta.
Vad gör du med ett öppet sår? Låter det vara och fortätter att nöta på det? eller låter du hudpartiet vila tills det har läkt? Detsamma gäller muskler, leder, senor och övriga organ i kroppen. Dom måste få den vila som ger varaktig läkning. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tuva/Jeremina - ni är så kloka!!!!
Vad gör man med inflammation i axlarna då (muskelfästet vid armen/axeln), jag håller inte på med någon idrott/övning som involverar just axelpartiet? En "kotknackare" sa till mig att använda axeln så att det sker blodgenomströmning - nu börjar det i andra axeln oxå =(.
"Du har alltid två val"
Har du också två intensivt ömmande punkter vid axeln, Elpida? En ovanpå o en på utsidan…jäskus vad det gör ont ibland! Jag är hopplös på att jobba statiskt utan att ta paus om jag håller på med ngt roligt, det är inte bra. Ortopeden jag träffade för 100 år sedan sa att jag skulle undvika statiskt arbete.

Precis!!
Är hos sjukgymnast nu och hon säger att statiskt arbete är fy och skam för min kropp (reumatism i botten). Jag ska ta några minuter då och då med lite övningar - men jag är så där duktig..
Men det gäller mest nacke och skuldror…=(
"Du har alltid två val"
Same, same fast utan RA. Började styrketräna hos sjukgymnasten före jul o det gick hyfsat bra, får dock ta det lugnt som 1000! Tyvärr kostar det ju 100 kr/ggn. Borde kanske välja träningen framför hobbyn men uppriktigt sagt är det hobbyn som håller humöret uppe o ska vi nu starta webshop så måste jag ju hålla igång lagret.
Jobbigt m nacken…det börjar lukta rök när den är riktigt åt skogens…det är nästan värre än den där hemska spänningshuvudvärken! 
Vad tror ni om TNS i samband med sådana här smärtor??
Det skadar ju inte att testa, ökar ju blodgenomströmningen. Skönt är det iaf, jag gillar det helskarpt!
Ja jag med :)
TNS, transcutan nervstimulering är bra vid akut smärta men läker inga skador. Den tar bort smärtan genom att skicka signaler som påverkar nerverna som försörjer det område som är drabbat. Samtidigt ökar blodgenomströmningen genom muskelsammandragningarna som uppkommer. Filosofin är densamma, du tar bort smärtan tillfälligt, men det är vilan som ger varaktig läkning. Ingening kan läka det som trasigt i kroppen mer än kroppen själv.
Kropppen vet inget om tid, det är något vi har skapat med vårt medvetande. Därför tar kroppen den tid den behöver för att läka sig. Kroppen fungerar på samma sätt nu som för de första människorna, det är bara vi som har förändrat vårt medvetande och därför kräver vi samma effektivitet av kroppen.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag plockade fram mina böcker från när jag läste Rehabiliteringsvetenskap och medicinsk rehab på Högskolan och där står precis det jag skrev i början av tråden. Unga kan få bestående men lättare än vuxna pga just det att de fortfarande växer!

Jag tycket att TNS är jätteskönt för stunden, särskiolt när man känner att musklerna dragit ihop sig. Men det är som Tuvan säger - det ger ingen långvarig effekt. Däremot är det perfekt för mig som pajat magen pga alla värktabletter jag stoppat i mig. Det är ett bra alternativ och jag kan minska på tabletterna och spara magen!
"Du har alltid två val"
#17 Det måste kännas skönt 
(jag har inga diplom på väggarna)
genvägar till hälsa.. brukar sällan vara bra
som de andra redan skriver,
gå till orsaken till problemet
inte dess symtom
tex. det är inte när man tränar hårt som muskler växer
det är under vilan.
låt hennes leder hinna växa ikapp..lite mer
(menar inte att hon ska vänta tills hon är vuxen) *skratt*
ingefära i maten,lär annars vara bra för ..tröga leder
(så bra att det förbjöds i "natur/allternativ-medicin" )
penke