Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: recept
Läst 3646 ggr
[Spanaren]
0

Din favoritgrönsak är?

Vilken är din favoritgrönsak?

Ge gärna ett tips på vad du gör med den grönsaken också Tungan ute

/kram Spanaren

[Spanaren]
0

Min favoritgrönsak är morot.

Det går att göra så mycket av den och det är sällan som jag tröttnar på den grönskaken Flört

Någon morot i det hemgjorda potatismoset är verkligen gott.

tilja65
0

Det var svårt att välja för grönsaker är så gott. Jag valde mellan Broccoli och kålrot och så blev det broccoli. Färsk krispig broccoli förväller jag så att den blir al dente i saltat vatten. Sedan går den att äta som den är, använda i maten eller gratinera i ugnen. Vanligast hemma hos oss är att det blir broccolipaj som alla i familjen älskar Glad

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

[Spanaren]
0

# 2 Broccolipaj låter gott, du får gärna lägga ut ditt recept om du vill

/kram Spanaren

majlar
0

Jag är galen i vitkål. Jag steker den tillsammans med lök och sen gör jag soppa med en grönsaksbuljongtärning och kryddpeppar. Vanlig enkel soppa utan kött. Det är enkelt och går fort.

Sen gör jag sallader, pizzasallader och coleslaw ja man kan använda den till mycket.

Har du värk kan du lägga på ett omslag och det värmer och lindrar.

Sist vi hade stor nytta av den var när min yngsta dotter fick mjölkstockning. Då lade vi kålen dirket i B:hn och det var borta på ett par dagar.

Kram

nillanb
0

Jag älskar grönsaker… för tillfället är brysselkål min favorit Glad

Kål är bra för tarmsystemet minskar risken att drabbas av cancer…

äter mycket av kål för jag har ökad risk att drabbas av detta.

[Spanaren]
0

Tack Majlar för det fina tipset Tungan ute /kram Spanaren

tilja65
0

Oj, något recept har jag inte Spanaren! Det går av gammal vana. Jag gör en äggstanning som jag slår över broccolin och sedan ost ovanpå, det är allt. Vill man kan man ha bacon i också… Glad

Vad sugen jag blev på vitkål Majlar. Det är så gott Glad

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

[Spanaren]
0

Ni är underbara tjejer med alla era tips och ert vetande … tack Tungan ute

MaMaMade
0

Hmmm…det går inte!

All sorts lök med vitlök i spetsen. Kål; blomkål o vitkål…gräddkokt vitkål till knaprigt stekfläsk! Blomkålsmos m en droppe tryffelolja o en smörbrunn till en god köttbit!

Bondbönor med smör o några korn havssalt!

En solmogen, hemodlad tomat, varm från växthuset på en "vitlöksputsad" smörgås med en rejäl köttskiva + kanske en liten klick bea på!

Squash/pumpa; squashconfit till kött…fisk…fågel…på macka med en skiva kött…!

Elpida
0

MaMaMade - sluta! Det är inte ens frukost än och jag är redag superhungrig efter att ha läst allt det goda du räknat upp ha ha ;)

Jag kan inte heller välja men jag är nog oxå en lök-fantast…och broccoli… och tomater…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

nillanb
0

#9 Tungan ute Jag dreglar redan…Skäms

Himmel!, jag måste nog ändra middagsmenynOskyldig

Indiania
0

Jag är förtjust i grönsaker och tycker mycket om haricot verts som jag wokar i stekpannan, jättegott att krydda med Knorrs grönsakskrydda.

#2 Jag får nog göra en broccoligratäng, min man är så förtjust i broccoli.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Soffe
0

Min favorit är Zucchini. Den tycker jag är god att steka i bitar som den är, mums!

AnnL
0

Svårt att välja bara en. Men då får det nog bli broccoli.

Koka broccolin så den mjuknar lite. Skär 2-3 paket bacon i skivor och stek i stekpanna.  Lägg broccolin i en smord ugnssäker form, lägg dom stekta baconbitarna ovanpå. Gör en vit sås fast lite tjockare och häll över.  Sätt in i ugnen ca 10 min 225° eller tills såsen fått lite färg.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Spanaren]
0

Snålvattnet rinner Tungan ute

shigne
0

Oj så mycket gott!!

Det finns så himla mycket gott! Mina favoriter är nog, haricot verts, broccoli, blomkål, vitkål , lök av alla de slag….morötter…mmm, ja det tar nog aldrig slut.

Här är ett kanonsmaskigt recept på Purjolökslåda, 4 port.:

2 gula lökar, 1 msk olivolja, 2 press vitlöksklyftor, ½ tsk curry, 1 brk skalade hela tomater, 1½ dl vatten, 1½ dl rensade röda linser, 1 tsk buljongkoncentrat, ½ tsk paprikapulver, 1 tsk basilika, 1 tsk timjan, 1 msk potatismjöl, 1 dl solroskärnor, 1 stor purjolök, riven ost.

Tillagning: skala och hacka löken, fräs löken mjuk i hälften av oljan. Låt vitlök och curry få fräsa med i slutet av stektiden. Tillsätt tomater, vatten och linser. Låt såsen koka utan lock så att den tjocknar. Smaka av med buljongen, paprikapulver och örterna. Rör ut potatismjölet i lite vatten. Tillsätt redning och solrosfrön till "röran". Ansa och strimla purjon. Fräs purjon mjukt i resten av oljan.  Lägg purjon i en ugnssäker form. Fördela "röran" ovanpå och strö över solroskärnor eller riven ost. Grädda i mitten av ugnen 225 grader ca 15-20 min.

Servera med sallad och kokt potatis!

MaMaMade
0

Gratinerad broccoli (el vad man nu vill ha), 4 portioner:

Dela på 2 ägg. Blanda äggulorna med 1 dl majonnäs. Visp vitorna till hårt skum och vänd försikigt ned skummet i majonnässmeten. Bred över grönsakerna o gratinera i övre delen av ugnen i 10-15 min el tills gratängen har fått färg.

Serveras som tillbehör till kött- el fiskrätter. *Jättegott* till bacon el knaperstekt sidfläsk!

[Spanaren]
0

Så kul med fräscha och goda recept, tack Tungan ute

Tuva-Lena
0

Mojot. Och jag äter den au naturel.. Hur gott som helst! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Skogselva
0

Spenat eller majskolv (vet inte varför kolven är så mycket godare än vanlig majs, men det är den). Olika vad jag gör med det, jag är en impulskock. Ingen maträtt den andra lik även om de så skulle innehålla samma indigrenser. Cool

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Clary
0

Sparris med smör Flört

Broccoli, blomkål och haricot verts, det är godis

Medarbetare på Feng Shui och Indien

azlan
0

Nu blev det svårt ,                                           varför måste jag välja ? Alla grönsaker har sin specifika smak , jag gillar nog de flesta …

Branneli
0

Broccoli & morot…dippa i ceme fraiche som det finns vitlökskrydda i Tungan ute

[Spanaren]
0

#23 Nu rinner snåvattnet igen Tungan ute

abbis
0

Morötter,ruccola,blomkål,sparris..och säkert flera

Har inga recept för jag lagar ingen matCool

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Jeremina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lustigt Spanis att jag idag tog kort på min favorit nämligen Rödbeta. Jag brukar göra biffar men det absolut bästa är rårivna så här kommer en bild Glad

[Jeremina]
0

#13 Zucchini Soffe är så gott att grilla på sommaren med! Glad

[Spanaren]
0

#26 Tankeöverföring Jeremina Flört Hur smakar rödbetsbiffar och har du något recept att lägga ut?

/kram Spanaren

[Jeremina]
0

Precis vad jag tänkte för jag skulle lägga ut om rödbetans blodrenande effekt och har nu gjort det Glad De smakar sött men om du kryddar dem med vit och gärna svartpeppar så blir det en märklig sting i dem.

Ta 2 stora rödbetor och riv dem och en halv liten lök, blanda med 1 ägg, 2 msk vetemjöl, salta och peppra med vitpeppar och lite svartpeppar.

Stek dem på lagom värme och när du har vänt dem så tryck på dem och se att de håller ihop. De är klara när de känns som köttfärsbiffar i konsistensen Flört

Kramis Kyss

[Spanaren]
0

#29 Tack Jeremina Kyss

penke
0

..*suuck*Glad
det går knappt svara EN
alla är ju så goda..Tungan ute
men,väljer oxå morot
för det är en sådan njutning att försiktigt lirka upp en upp jorden
torka av det värsta på gräset.."resten" mot byxan..
och in i munnen.. *ler*

penke
*veggo*

[Spanaren]
0

Så sant Penke Flört

JILE
0

Gurkan..den kan man ha till mycke..Flörtbåde inlagd, skivad mm

gummimamma
0

Får jag bryta av sparris direkt från min odling, ta lite olja på dem och grilla, och sedan strö på citronsalt, ja då är jag i sjunde himmlen! Men tyvärr är skördetiden kort och de köpta är inte lika goda. Men de duger i brist på egna.

Annars så gillar jag morötter. De kan användas till så mycket. T ex finsk Morotslåda. Det är kokta och mosade morötter som blandas med risgrynsgröt, ägg, salt och sirap. Smeten hälls i ugnsfast form och ströbröd strös på. Ett par smörklickar får landa överst! Gräddas i 200 grader tills det blivit färg på ytan. Gott till all slags kött!

En annan sätt att använda morötter är i plättar. Rivna morötter som blandas i plättsmeten, eventuellt lite vaniljsocker också, och sedan gräddar man underbart gyllengula plättar med lite extra nyttigheter i. Barnen älskar dem!

Rosenvial
0

En av favoriterna är lök,gul vit röd..stekt i äkta smör..pannbiff..

…potatis…gräddsås..lingon..knäckebröd..mmm..gott Glad

[Jeremina]
0

#35 Mmmmm..det är gott Glad

Rosenvial
0

Ja..det är ibland mer än gott..Glad Rödbätter…nyupptagna..nykokta med smör..är inte så dumt det heller..Glad

[Jeremina]
0

Eller rädisor med smörklick Glad

[Spanaren]
0

# 34 Finsk Morotslåda har jag tänkt på men har ännu inte tagit steget ut, men nu kanske Skrattande

/kram Spanaren

chik
0

Tomat.Fast i bland så kan den ha en konstig smak,

Varför jag tycker om den.-Vet inte

Lena.P är jag i verkliga livet.

Elpida
0

Åååå morötter som är så gott!! Tyvärr kan jag inte äta så mycket av dem (om de inte är kokta..) eftersom magen protesterar =(

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

shigne
0

Kom precis å tänka på nått som jag aldrig smakat förr….men nu har jag det! Skrattande

I början av januari var jag ner till Stockholm o hälsade på sönerna. Jag och äldsta sonen åkte till ???? och gick på en örtagårdsbuffé, där de serverade bl.a. gratinerad svartrot. Så himla gott!!!

Tror jag sett svartrot i butik här hemma nån gång, men aldrig reflekterat över det annat än med ett - "jaha, det är nått nytt!"

Jag är definitivt ingen vegetarisk typ, men ibland är det så himla gott…

MaMaMade
0

Svartrot är gott även om jag sällan äter det. Lättodlad om man har djup o porös jord fö. Testade en sommar för lääääänge sedan.

[Spanaren]
0

#42 Svartrot så spännande det låter och gott säger du också Flört

nillanb
0

Svartroten hur smakar denOskyldig…

Det är alltid spännande med något nytt Skrattande

MaMaMade
0

Lite åt sparrishållet…kokt med en klick smör o några korn havssalt…eller i gratäng. Testa!

[Spanaren]
0

Sparris så smarrigt … men det kan lukta illa om urinen för vissa människor … visste ni det Flört /kram Spanaren

MaMaMade
0

Hur kunde jag glömma: hemodlade bondbönor. Gå ut o plocka in några skidor, koka o äta med en klick smör o några korn havssalt…*mumma*! Skrattande

[Spanaren]
0

# 48 Mmmmmmmmmm  

MaMaMade
0

Knölfänkål; skiva o koka ihop med grädde o några korn salt…*så* gott till fisk!

nillanb
0

Himmel MaMa vad du kan mycket Skrattande jag sitter och dreglarTungan ute

MaMaMade
0

Jordärtskockor! Fast de blir till ett himla ogräs, har försök utrota dem ur mitt trädgårdsland i flera år nu!

Jamie Oliver gjorde en gratäng en ggn som jag testat flertalet ggr o fler blir det för den är sååå god!

Skrubba o skiva jordärtskockor o lägg i en ugnsform. Riv en rejäl bit parmesan…el som jag föredrar; pecorino. Blanda med skockskivorna o häll rikligt med grädde över. Jamie strödde bördsmulor över men det skippar jag. Väldigt gott tillbehör el på rostad macka för dem som äter bröd. Några droppar citronsaft o saltkorn över…mmm!

#51 Jag är väldigt matintresserad o läser mkt om mat samt ser på TV, favorit var BBC Food, numer Living el ngt sådant.

nillanb
0

#52 MaMa wow!!! du skulle lägga ut en tråd med *gröna recept*

Från odling till  OskyldigFlört färdiga gottigheter Tungan ute jag skulle lusläsa och testa.

MaMaMade
0

Det enkla är oftast det godaste. Fett lyfter ofta fram grönsakernas egna smaker på ett mkt bra sätt. Tråkigt för dem som är fettskrämda å andra sidan bör man inte blanda fett o kolhydrater så jordärtskocksgratängen är kanske inte så bra men man äter den ju inte varje dag. Flört

azlan
0

Jag gillar:

MaMaMade
0

Vitkål är gott, gräddstuvad, coleslaw (gärna den med ingefära i), kålpudding…

Hade dille på vaxbönor ett tag…

azlan
0

Här vilar trädgårdslandet under ljuvaste mjuka täcke av snö ….. får dela det med Rådjuren som förstått att lika bra att dom är färdig kryddade till jakten .

men människan är uppfinningsrik , så Nät o Fågelnät sitter runt det som jag Inte vill dela..

Åhh mina vackra svarta bönor o allt annat som jag vårdar , mumsar djuren snabbt upp ….Fast jag planerar nya motanngrepp….

Tack o lov vet jag inte hur dessa mördarsniglar ser ut …. men ack den glädje som varar faran väntar bakom skogskanten … //Azlan

xray
0

Alla sorters grönsaker som är råa. Brukar göra en sallad med morötter, tomater, gurka, vitkål, ananas, och pressa lime och apelsin över. Sen strör jag sesamfrö eller solrosfrö över. Mums!!