Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettnaturlig-hudvård
Läst 9990 ggr
Magi-cat
32

propylenglykol?

Hej! Har börjat lusläsa innehållsdeklarationer även på salvor o krämer. Huden tar ju upp allting och i krämerna finns det massor med "skumt" under olika krångliga namn.

I en salva från ett företag som ändå har örter och ska föreställa naturliga finns det propylenglykol. Har för mig att jag läst något om det här, men hittar det inte.

Någon som vet något om detta ämne?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Elpida
0

Som jag kan utläsa av internet så är det en bra fuktbindare i hornlagret i huden. Mycket lämpligt för de som har torr fjällande hud, eksem och liknande.

Används även i livsmedel och som lösningsmedel i allsköns produkter. (Källa: Shenet)

Kan inte se att det skulle vara skadligt på något vis.

Någon som läst ngt annat?

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

chik
0

Magi-cat.Har googlat o kan inte utläsa om det är en Kemisk-konsgjord---

Är det något som är naturligt så är det ju ockej.Men är det framställt på konstgjord väg så skall man nog passa sig.

För så som du säger.Huden drar in allt.

Bara för att man handlar på en Hälsokost så är det inte säkert att det är ofarligt..

Mina personliga åsikter.

http://www.hemligekocken.se/forum/viewtopic.php?id=173

Lena.P är jag i verkliga livet.

Magi-cat
0

Tack för era svar! Nu har jag tittat runt lite och en kemisk produkt är det ju, tillverkas från petroleum och med liknande egenskaper som etylenglykol som man häller i kylaren för att vattnet inte ska frysa i bilen. Att det är mindre giftigt än etylenglykol låter inte tillräckligt betryggande tycker jag.

Och forskat på djur naturligtivs är det  också. NJäe jag tror nog jag väljer en annan kräm….

"Giftigt för lägre organismer som svampar och bakterier. Hur skadligt det är för människor diskuteras. Av alkoholerna är det en av de minst giftiga. Svenska Arbetarskyddsstyrelsen betraktar det som rätt harmlöst.

• Invärtes: I normala mängder bryts propylenglykol ner till sina beståndsdelar, som förekommer normalt i kroppen. Akut giftigt är det först vid doser på över en liter. Givet både intravenöst, invärtes eller utvärtes stör det nervsystem, blodsystem och syra-basbalansen. Större mängder (som när det används som lösningsmedel för läkemedel) kan också ge överkänslighetsreaktioner. Ammande mödrar får rådet att inte smörja hudkrämer med propylenglykol som verksamt ämne på bröstvårtorna, för att inte i onödan exponera barnet. FAO/WHO:r rekommendation om acceptabelt dagligt intag (ADI) är upp till 25 mg per kilo kroppsvikt, alltså 175 mg för en person på 70 kilo. "

(min understrykning)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Spanaren]
0

Ja Magi-cat man får verkligen se upp och läsa allt Tungan ute

Frågade tandhygienisten om örttandkräm utan fluor.

Fluor behövs till alla hål och andra saker som sker med våra tänder. Okej, det går att chansa om man har felfria tänder men vem vill ta den risken?

Sedan ska man enligt henne, se vem som har beställt en undersökning, är det leverantören själv eller är det något som är utforskat länge och tillsammans med t. ex andra forskande tandläkare osv.

Pengar finns med i allting som görs och det gäller att se upp!

/kram Spanaren

Ps Det jag gör själv, är nog det bästa av allt annat som finns.

Elpida
0

Ja jäklar där ser man…Tänk vad mycket det finns som man använder i dagliga kroppsvården som man inte har en aning om.

Jag är ju tyvärr lite småslarvig så det är kanon att få läsa här inne!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
0

KOmmer ni håg från kemin i skolan? Met, et, prop, but..? Betyder alltså 1 2 3 4 på grekiska och anger antalet kolatomer i en gas, Metan, etan, propan och butan o s v.. propanol borde alltså vara en alkohol utav propan, coh det framställer man genom att tillsätta glykol till gasen.  BLir väl någon kemisk reaktion som gör att ämnena smälter samman, men fråga mig inte hur det går till bara..

Jag personligen skulle undvika krämer som innehåller det där, om inte annat så är alkohol uttorkande för huden. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Jeremina]
0

Propylenglykol är inte det samma som isopropanol som jag skrev och varnade för.

Förresten har jag fått svar om bindor som jag tror det var Spanis som skrev om: Från Grön Gåva och de innehåller inte isopropanol!