Smått & Gott till Valentin
Här kommer en äldre dikt från mig/ kram Spanaren
Kärlek
Det känns så skönt att få uppleva kärleken i mitt liv.
Någon att älska och krama i tid och otid.
Gnistan som finns så brinnande där hela tiden.
Upplevelsen av att få känna din hud och din kropp.
Den outtalade samhörigheten som ej behöver några ord.
Skratta tillsammans, åt olika tokigheter här i livet.
Komma ihåg att vi är man och kvinna och därför olika.
Se glädjen i dina ögon, när du med gester berättar.
Vakna tillsammans och sen göra något kul.
Att med kärlek och omsorg försöka att värna om varandra.
Säg det liv som går på räls utan några urspårningar!
Så visst finns det svackor ibland, men kärleken övervinner allt.
Tillsammans är vi så starka och klarar av det mesta.
Respekt och tillit är ordet för ett eventuellt långt liv tillsammans.
Dit är vi på god väg, efter många och givande år.
© Spanaren
Alla hjärtans dag är i morgon, men det är ändå kul att en dag i förväg dela med sig av små tips och idéer.
/kram Spanaren
Bästa laxmoussen i avokado
Brukar ni som jag ha förrättstorka? Krämig laxmousse i len avokado är ett snabblagat recept som imponerar på såväl dejten som svärmor. En massa nyttiga fetter är det också!
Ingredienser
Lätt laxmousse:
200 g rökt lax
200 g philadelphiaost, gärna light
½ tsk salt
1 tsk citronpeppar
2 avokados
Sallad, gärna olika sorter
Tomater i klyftor
Gör så här
Mixa alla ingredienser till laxmoussen med stavmixer eller matberedare
Dela de två avokadorna och droppa gärna lite citronsaft över halvorna.
Fördela den läckra moussen i avokadohalvorna
Servera med frasig sallad, klyftade tomater och gärna guacamole.
Hjärtbakelser med vaniljgrädde
För 2 personer.
Glutenfri
Ingredienser
1 dl potatismjöl
1/2 dl glutenfri mjölmix
1 tsk bakpulver
3 ägg
1 1/2 dl socker
Fyllning:
1 1/2 dl standardmjölk
1 påse marsanmix
1 msk socker
1 1/2 dl vispgrädde
Garnering:
Vispgrädde och bär
Betyg:
0 röster Visningar: 307 Sparat: 4
Gör så här
Ugn: 250°
Mät upp potatismjöl, mjölmix och bakpulver. Vispa ägg med 1 1/2 dl socker till en tjock och pösig smet.
Häll de torra ingredienserna i äggsmeten och rör om så att allt blandar sig. Skrapa ned smeten i en bakpappersklädd långpanna 25x30 cm och grädda kakan mitt i ugnen i 5 minuter, 250°. Låt svalna av innan du tar ut 6 bottnar med hjälp av ett stort hjärtformat mått.
Koka 1 1/2 dl marsankräm (1 1/2 dl standardmjölk, 1 msk socker och en påse marsanpulver). Sjud blandningen under omrörning tills krämen tjocknat. Vispa 1 1/2 dl grädde och blanda hälften med den avsvalnade krämen. Lägg samman hjärtana tre och tre med kräm och några halvtinade jordgubbar emellan. Den vispade grädden som är kvar måste vispas upp igen om du använder den först nästa dag.
Garnera bakelserna med spritsad grädde och halvtinade bär. Låt stå i kylen en stund.
Ädelostgratinerad fläskkotlett med portvinssås
För 4 personer.
En god och lättlagad rätt som är utmärkt "bjudmat".
Källa: eget foto
Uppladdad av: matboxen
[
](javascript: ;) [
](javascript: ;)
Ingredienser
4 fläskkotletter
Salt
Peppar
1 dl vatten
½ msk kalvfond
200 g ädelost
Portvinssås:
1 dl portvin, gärna Grådask
1 msk kalvfond
2-3 dl grädde
Salt
Peppar
- Lägg till i inköpslistan
Betyg:
0 röster
Visningar: 405
Sparat: 25
Gör så här
Salta och peppra kotletterna. Bryn dem på båda sidor i smör. Häll vatten och fond i pannan, låt puttra på svag värme tills kotletterna är färdiga. Lägg gärna över ett lock.
Lägg de färdigstekta kotletterna i en smord ugnssäker form. Fördela osten över kotletterna och ställ in formen i 275 graders ugnsvärme. Gratinera tills osten smält och fått lite färg, det tar 5-6 minuter.
Såsen: Vispa ner portvinet i pannan och ge det ett uppkok.Sila ner i en kastrull och tillsätt grädde och fond. Sjud till lagom konsistens, red av med maizena om du vill ha lite tjockare sås. Smaka av med salt och peppar.
Servera med potatis och lättkokta grönsaker.
Yummie! Vad det låter gott 
MMMMMmmmm Laxmousse, det är mumma det.
Själv gör jag i morgon en god nötstek med gräddsås för det älskar äkta mannen :-)
/kram Spanaren

Att under olika faser i livet bott o jobbat, studerat utomlands …. förskräcks jag av att vi låter oss duperas i handelns påfund .. lyssna ni alla till Ica-Stigs reklam …
Jag försöker visa i alla dagar . min kärlek till kända o mest okända vänner ni alla är värda att bli sedda , lyssnade till …
men låt gå … Valentin står för dörren … Ok jag sänder buntvis med dom vackraste blomster till er alla o envar
Man behöver ju inte köpa extra, det räcker ju gott att lägga ner lite extra kärlek på t ex middagen, baka en kaka, umgås lite extra. Jag kan se nyttan av en särskild dag för alla de som stressar livet ur sig för att få vardagen att gå ihop. Då glömmer man lätt det där lilla extra kramen, smekningen över kinden o ett "jag älskar dig".
En blomma tillbaka till azlan o alla er andra! 
Tack snälla för den fina dikten och recept och annat smått & gott! Jag blev så glad som hittade denna tråd. 
Här blir det ungsbakad kyckling i cocosmjölk, klyftpotatis och de hjärtbakelser som Spanaren lagt in recept på. Tack 
Med ljus och kärlek... Tina