Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettrecept
Läst 9639 ggr
[Spanaren]
0

Släcka törsten med?

Vad dricker ni för att släcka törsten?

Dela med er av era fina tips och recept på allt som släcker törsten Flört

Allt från sött, fräscht, sliskigt, fesligt och nyttigt!

/kram Spanaren

chik
0

Ljummet vatten är något som fungerar för mig.

Tror att jag har läst-hört att det är det bästa om man dricker något som har kroppens egen temp.-Vet inte om det är så.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Spanaren]
0

Iskallt vatten eller mineralvatten med citron (eller naturell).

Rabarersoppa eller saft

3 -4 rabarber

Vatten ca 2 L

Potatismjöl 1 - 2 msk

Strösocker 1 - 2,5 dl

Gör så här:

Skala och skiva ned rabarber smått.

Lägg ned i vatten med socker och låt koka upp.

Smaka av om det är lämpligt sött, söta mera annars

Vispa ihop potatismjöl med lite vatten och dutta i, låt allt koka upp och se efter så att det blir lagom tunnt.

Obs! Alla mått är cirkamått

[Spanaren]
0

Citrondricka med mynta

Saften håller sig i ca 6 veckor. Späd 1 del saft med 4 delar vatten och servera med is i höga glas.
Blir 2 liter.

Ingredienser

4 st stora citroner
1,2 liter strösocker
30 g citronsyra
1 st kruka mynta, färsk
1 liter vatten

Gör så här

Tvätta citronerna noga. Skala dem tunt med en potatisskalare utan att få med det vita.

Varva socker, citronskal och citronsyra i en skål. Pressa över citronsaften och lägg även i citronköttet.

Plocka av myntabladen och lägg dem i skålen. Koka upp vattnet och häll det över. Rör tills sockret smälter. Täck över och ställ svalt 1 dygn.

Sila saften genom silduk. Häll upp saften på väl rengjorda flaskor. Tillslut och förvara svalt.

[Spanaren]
1

Svartvinbärsbladssaft

För 4 personer.

Supergod dryck som passar till mat och annat.
Väldigt läskande och god. Enkel att göra men ska stå kallt i 5 dygn innan den ska silas.

Ingredienser

3 dl svartvinbärsblad
1 citron
2 påsar citronsyra
1 1/2 dl vatten
2 kg socker
1/2 tsk natriumbensoat

Gör så här

Skölj blad och skiva citronen. Lägg i en stor bunke eller kastrull. Koka ihop vatten, socker, citronsyra, natriumbensoat. Slå blandningen över bladen och sätt på lock. Låt stå kallt i 5 dygn.
Sila i en silduk och slå över på rena flaskor.

Jag brukar göra flera satser samtidigt.
Blandas sen som saft, pröva er fram efter tycke och smak hur mycket saft och vatten ni vill ha i glaset.

MaMaMade
0

Te o vatten. Dricker jag saft så är det hemgjord, lättsötad svartvinbärs- eller lingondricka. Hemgjord rabarberdricka (gärna med några jordgubbar i för sötmans skull) är mumsig på sommaren.

[Spanaren]
0

Gott rött bag-in-box vin är

Untouched

By Chakana

Syra Bonarda

2008

Clary
0

Vatten!

Ska jag lyxa till det får det bli citron- lime eller gurkskivor i. Inget sött, blir jag bara törstig av

Medarbetare på Feng Shui och Indien

[Spanaren]
0

Fick tipset att lägga en citronskiva i naturellt mineralvatten för att få fram citronsmaken.

Fiffigt eller hur Tungan ute

MaMaMade
0

Jag blir lite trött av rödvin o maggen kan också säga ifrån om det är för mkt garvsyra, Guben får omedelbums migrän så vi dricker oftast vitt när det bär till.

Min favoritdruva är sauvignon blanc. Vi köpte ett mkt gott vitt vin för några veckor sedan som heter Fleur Du Cap, från Sydafrika. Brukar inte gilla de afrikanska särskilt mkt men den här ggn var det jättegott, årgång 2009.

[Spanaren]
0

# 9 Tack för tips och länken att läsa vidare på Tungan ute

/kram Spanaren

nillanb
0

Nu blev jag intresserad av citrondrickan med mynta Tungan ute

Jag dricker aldrig saft eller läsk i vanliga fall…

Svartvinbärsbladssaft har jag hört om men men aldrig smakatFörvånad

Blirden helt olik vanlig svartvinbärs saft i smaken ?

Jag kan inte dricka svartvinbärssaft då mår jag illa Gråter,

mamma gjorde så mycket saft på vinbären att det räckte hela året jag är så trött på den smakenRynkar på näsan. När jag var åtta år köpte jag en flaska apelsinsaft för min veckopeng… mmmm så god den varSkrattande.

MaMaMade
0

Jo, Spanis recept är sparade i min "mat-fil", de lät jätteläskande!

Jag har också svårt för svartvinbärssaften men drickan går bra. Den blir mkt "lättare" än saften då den är kallrörd.

[Spanaren]
0

Har haft ett eget svarvinbärsbladssaftrecept och vill minnas att det var väldigt läskande.

Dessa recept har jag tagit från Matklubben förutom det med rabarber som jag har fått av en bekant. Det blev väldigt läskande.

Vet inte om det blev ett rättvisst svar till din fråga # 11 Nillan men …

tilja65
0

Vilka läskande recept Spanaren! Glad

Om jag ska släcka törsten så blir det vanligt kallt vatten, är det dryck till maten så blir det oftast kolsyrat vatten från Sodastreamern, med någon citrussmak.

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

nillanb
0

#13 Hmm jag plockar och torkar svartvinbärssblad och bär till te…

men det är ju massor av blad och nog ska jag testa svartvinbärsbladssaften till kommande vinbärs säsongCool

Provar man inte får man ju inget veta Flört

[Spanaren]
0

# 15 Gör du det och du kan alltid minska mängden av socker om du vill ha det lite mindre sött /kram Spanaren

[Spanaren]
0

Näringsdryck

För 1-3 personer.

Mycket bra näringsdryck som ger Mycket Energi för den som varit eller är sjuk och integ får i sig så mycket näring.
Fick receptet av min syster som jobbar som sjuksköterska, de ger äldre människor Som Inte Får i sig Tillräckligt med energi från vanlig denna dryck mat.

Ingredienser

½ burk kesella
½ dl grädde
1 äggula
1-3 MSK blåbärssoppepulver
1-2 tsk florsocker

Gör så här

Mixa eller Rör ihop allt och servera.
Håller jag Kylén i 1-2 dygn, sen Bör man Göra om den på Grund av äggulan.

[Spanaren]
0

Päron-och kardemummasmoothie

För 1 person.

En god näringsdryck.

Ingredienser

90 g päronhalvor på burk eller färska
1 / 2 dl vaniljyoghurt
1 ägg
1 msk honung
1 tsk rapsolja
50 g gräddglass
Kardemumma efter smak

Gör så här

Mixa alla ingredienser utom Glassen.
Häll upp i vackra glas och toppa med glass.

[Spanaren]
0

Även dom två sista recepten är från Matklubben/ kram Spanaren

[Spanaren]
0

Nyponbål

Ca 1 liter

Nypon är en av våra viktigaste C-vitaminkällor. Dessutom är nypon läskande som dryck och goda till både soppa och kräm. Här är tips på en god bål, lämplig som alkoholfri dryck på t ex barn- och ungdomsbjudningar.

Ingredienser

1 pkt nyponsoppa
1 flaska fruktsoda
saft och rivet skal av 1 citron
isbitar
1/2 - 1 citron i skivor

Gör så här

Blanda ut nyponsoppan enligt anvisning på förpackningen. Häll i fruktsoda, citronsaft och rivet citronskal. Rör om ordentligt. Lägg några isbitar i botten på en stor skål, häll i nypondrycken och garnera med citronskivor.

………………………………………………………………………………….

Ps Recept från Matklubben

MaMaMade
0

Äggmjölk

För de som inte vill få i sig så många kolhydrater eller inte tål mjölk.

1 ägg

2 rejäla klickar osaltat smör eller cocosfett

3-4 dl kokande vatten

Smaksättning; kanel, muskot, kardemumma, cacao, vaniljpulver. Med frysta bär imixade blir det som en glassdrink, töserna gillade den skarpt!

Ev sötning; stevia el lite honung

Ha alla ingredienser i en blender eller behållare som du kan använda stavmixer i. Häll på kokande vattnet och mixa till det kvickt. Färdigt!

Går enligt kaffedrickare att ha i kaffet istället för grädde. Jag drack den mkt när jag åt striktare LCHF. Då ofta som varm choklad, gjord på smör + en tesked jungfrupressad cocosolja (med cocossmak) o ibland några korn kardemumma. Mättar ordentligt!

Soffe
0

Helst vatten. Men jag kan tycka det är gott med en iskall öl eller läsk/cider! Mums :-)

MaMaMade
0

En sval öl sitter inte illa till middagen men ack så syndig! Oskyldig Helst en mellis, de starka är för starka, ingen god smak. O många lättisar är lite för blaskiga. Har en faibless för mindre Ale-märken, tur att de kostar mer pengar för då blir jag för snål!Tungan ute

Tiia
0

citronvattenGlad

[Sisa]
0

Vatten…med citron, apelsin eller limeskivor…Glad

majlar
0

Vad mycket läskande recept. Spanis jag ska prova päron och karedemmummsmothie

Annars är jag helfrälst i vatten med bubblor, hemmagjord från en Soda stream.

Bäst köp hittils

kram

[Spanaren]
0

Apelsindrink (röd)

För 1 person.

Pigg och frisk i höst!

Nyttiga drinkar med c-vitamin är aldrig fel, i stället för dessert eller när man behöver något uppiggande.

Ingredienser

1 dl hett vatten
1 msk honung
2 blodapelsiner

Gör så här

Blanda hett vatten och honung i ett glas. Pressa saften ur blodapelsinerna och häll i den. Rör om.

Häll upp i högt glas och njut!

[Spanaren]
0

Apelsindrink (rosa)

För 1 person.

Pigg och frisk i höst!

Nyttiga drinkar med c-vitamin är aldrig fel, i stället för dessert eller när man behöver något uppiggande.

Ingredienser

1-2 dl mjölk
Krossad is
2 apelsiner
1 tsk strösocker
1 msk vispad grädde

Gör så här

Blanda mjölk, lite krossat is, apelsinjuice och en aning socker med elvisp.

Slå upp i glas och toppa med en klick vispad grädde.

[Spanaren]
0

Blåbanan

2 Glas

Mycket god sommardrink med massor av nyttiga blåbär!

Ingredienser

1 dl blåbär, gärna frysta
2 bananer
2 dl mild yoghurt, naturell eller med vaniljsmak

Gör så här

Kör alla ingredienserna i en mixer.
Servera omgående eller häll i en termos för att behålla kylan.

[Spanaren]
0

Ola Lauritzsons Bramble Light

1 glas

GI-drink till nyår….

I det här receptet byts björnbärslikören ut mot björnbärssaft - ett smartare ochh nyttigare alternativ för den som vill dricka smalt.

Receptet är från boken Olas Bästa GI-drinkar.

Ingredienser

5 cl gin
3 cl koncentrerad sockerfri björnbärssaft
6 cl färskpressad citronjuice
Krossad is

Garnering:
Björnbär

Gör så här

Häll gin, björnbärssaft och citronjuice i ett rocksglas och fyll upp med krossad is.

Garnera med björnbär.

Tips!
Genom att använda koncentrerad saft, t ex Fun Light, blir drinken söt. Då behövs ingen sockerlag.
Rocksglas är en förkortning av on-the-rocks-glas, det vill säga glas som skall kunna rymma drink och isbitar. Rocksglas är alltid utan fot, låga, breda glas, gärna med tjock botten. Det förekommer dock många varianter.

Elpida
0

Oj Spanaren, vad många läskande recept!

Själv dricker jag mängder med vatten. Ibland delar maken och jag på en kall öl när vi ligger i varma badet - helst då en ale…

#1 Chik, inom ayurveda rekommenderar man rumstempererat eller ljummet vatten eftersom det inte stör agni - alltså matsmältningen. =)

Min dotter älskar (liksom jag gjorde som liten) Dumbos chokladbubbel:

Mixa mjölk, oboy och glass. Tillsätt ev. lite banan. Dricks med sugrör

Detta kan jag fortfarande smaka av när jag vill synda lite ;)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

chik
0

Vad mycket goa grejer man kan göra..

Elpida..Tack…

Nu blev jag godis sugen..

Lena.P är jag i verkliga livet.

elkatto
0

jag dricker mycket vatten men även te

alkholhaltiga drycker dricker jag inte alls får sån problem med magen med nästan allt som innehåller sprit

men jag har provat att smaksätta vatten och det går med det mästa

jag har provat blåbär,lime ,hallon,jordgubbar, kiwi samt alla citrusfrukter har även provat med äpple och morötter men det var inte riktigt min grej

det smaksatta vattnet brukar gå bättre änn läsk vissa gånger här hemma

Mirjami-78
0

Jag kör med mineralvatten!! Det bästa helt klart tycker jag.Skrattande

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tuva-Lena
0

Mineralvatten med citron eller limesmak, men till mat blir det öl. Annars dricker jag nyponsoppa som jag aldrig tröttnar på! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

JMax
0

Vatten.

Eller min hemgjorda flädersaft, fryst, men i iår fick jag inte tag i så mycket fläder, min egna lilla buske gav bara tre blommor…

Svartvinbärssaft utan socker, bara rena svartvinbär o så kör mamma dem i sin saftmajja. Även den ska vara fryst, smidigast att frysa in den i iskuber sen tar man bara ett par o lägger i ett glas vatten. Flädersaften är ju så lätt att skeda när den är fryst så den är i burkar.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Spanaren]
0

# 36 Jättesmart tips med svartvinbärssaft i iskub … det tackar jag vänligen för Tungan ute /kram Spanaren

allhealing
0

Hemmagjort kolsyrat vatten.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

MaMaMade
0

Kolsyrat är gott för halsen, särskilt vintertid när den ofta är torr o lite öm. Vågar dock inte köpa en maskin då jag är rädd att barnen får dille på det, kolsyran är ju inte så bra för tänderna. Obestämd