Akta blommorna!
Tillhör ni dem som har frukt framme, tillsammans med era (blommande framför allt) blommor?
Se upp! All frukt utsöndrar ett växthormon, etylengas, som dessutom får blommorna att blomma över snabbare! Etylengas behövs för att växterna skall kunna bilda knoppar, och är ett naturligt tillväxthormon i alla växter, men vill man att blommorna skall blomma länge, så täck över frukten eller förvara den i plastpåsar.
(Etylengas är t ex det ämne som får våra vårlökar att börja utvecklas, och det som triggar igång utsöndringen är faktiskt kylan!
)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Att ha äpplen i närheten av nejlikor är ett gammalt känt fenomen, fast jag tror inte man visste varför.
Hmm……………. funderar på varför jag egentligen inte får någon blomma att fungera i köket. jag har ju alltid ett fruktfat ståendes på bordet…….
Jag tycker att det är tråkigt att inte kunna ha frukt på bordet, men just av den här anledningen undviker jag det. Det är samma sak med grönsaker som börjar bli övermogna, att man inte förvarar dem tillsammans med nyinköpta - där är effekten densamma. Alltid är det något, eller hur?
fast man väljer ju själv förstås. 
Samtidigt kan man ju använda fenomenet genom att påskynda tillmogning av andra frukter. Jag har skyndat på t ex avodaco o päron genom att stoppa ett moget äpple i påsen. Så det inte bara av ondo. 
Nej nej, det är ju som sagt ett naturligt tillväxthormon, så är man lite påhittig så är det ett jättbra sätt att skynda på den naturliga utvecklingen också. Blir dom lika goda då..? 
Tja, vinterhalvåret är jag ju ofta snubig så smakar allt konstigt… 
Ä' ru snubig på sobbar'n oxå..? 
Oftast inte…om det blåser mkt kan bihålorna få en släng men vintern är värst med kylan. Denna vinter har varit ovanligt bra men så har jag knappt stuckit ut näsan utanför dörren heller.
Vilket bra tips så vet man det..tack Tuvan!
Här fick jag lära mig massor som jag inte viste.Tackar för detta..Har bara haft bananerna o tänka på..Dom skall man tydligen inte ha i hopp med annat…
Lena.P är jag i verkliga livet.