Blodbrist
Någon som har ett tips för en person med dåligt blodvärde och en mindre lust att börja äta järntabletter?
Provat Blutsaft, paltbröd och persilja. Funkar, men endå långt ifrån tillräckligt bra. Skulle behöva få upp värdet så snabbt som möjligt.
Några råd?
Vet du varför du har anemi?
Rubbade hormoner kan man väl säga. Vet inte mycket mer. Har struma så jag vet att hormonerna i kroppen inte alls är som de ska, kan ligga något i det.
Fått tagit blodprover om vart annat får inte veta mycket mer än att jag måste äta järntabletter, vilket är ett problem för mig för jag kan inte svälja tabletter överhuvudtaget.
Ska på en riktig undersökning men det dröjjer tyvärr någon månad innan jag får kallelsen till sjukhuset, så jag måste kurera mig själv på något sätt under tiden för att orka med att hålla mig på benen överhuvudtaget.
Ajdå, jobbigt!
Grönkål, nässlor, broccoli (mörkgröna grönsaker)torkade aprikoser, rött kött, bönor, ärtor, pasta, bröd, havregryn. Undvik mejeriprodukter i samband med järnrik mat. Avsluta gärna med en C-vitaminrik frukt alt drick juice till maten.
Googlade o hittade uppgift på att Apoteket ska ha en järntablett i brusform, kanske ngt för dig om du har problem m att svälja tabletter.
Man ska inte rek alkohol men…min mor (svårt handikappad i en autoimmun sjukdom) hade jättedåliga blodvärden men fick bättre efter att hon började ta en liten slurk (½ sherryglas, ca 2 msk kanske) rödvin till middagen.
Lycka till!
Oj, Massor av bra mat! perfekt! Ska absolut börja vräka i mig av både det ena och det andra!
Hm, jag har sökt järntablett på brus här där jag bor, men enligt läkaren ska det inte finnas någon. Visserligen har jag Sveriges vimsigaste läkare så hon kan mycket väl ha missat den. Jag ska kolla upp om jag kan hitta det!
Tack så mycket!
B-jäst ringer i mitt huvud men där undrar jag om det är skillnad på "vanlig" anemi o B12-brist. Men det kan du kolla med din läkare.
Annars kan du få lite av mig. De får spel på mig när jag besöker blodcentralen för jag har världens blodvärde…trots att jag ser ut som en svältande vampyr - trött o glåmig! Över toppvärde trots att jag inte direkt sköter mig med mat, sömn mm. Olika falla ödets lotter!
Just ja, lever…man kan alltid göra pastej av kycklinglever om man inte är så förtjust i det. Den är mildare o kan blötläggas i mjölk ett tag innan för att mildra smaken. Krydda gärna med rosépeppar som gifter sig fint med leversmaken. El som gryta med grädde. (Sa jag att jag *älskar* lever?
) Vill du ha ett recept? Kan PM:a dig det.
Du bör dessutom undvika te o kaffe, särskilt i samband med järnrik mat.
Jag har en arbetskompis, som blev rekommenderad av sin läkare att dricka ½ glas (vinsglas) rödvin varje dag när hon var gravid och behövde höja blodvärdet! Hon kunde av olika orsaker inte ta varken järntabletter eller Blutsaft, men rödvin fungerade finfint. En så liten mägnd skadar inte barnet, sa läkaren. Annar skulle ju alla Italjenare vara skadade, för de dricker ju vin till maten. Men man ska inte dricka för mycket. Det är som med alla mediciner - i rätt mägnd är det läkande, men för mycket kan t o m döda!
Se till att få tillräckligt med C-vitamin. Det hjälper kroppen att ta upp järnet.
Köp Ferronol på hälsokost eller hos annan alternativaffär och ät samtidigt homeopatmedicinen Ferrum fosforicum D30.
Drick Ferronolen enligt ordination på flaskan och ta 5 piller 2 ggr/dag av Ferrum.fos eller om det i är i tablettform ta 2 tabl 2 ggr/dag!
Jag hade ett värde på 89 för 2 år sedan i januari och i april samma år hade jag 120 och sedan har det bara ökat och är nu 155.
Lycka till!