Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: naturlig-hudvård
Läst 11986 ggr
systerkatten
0

Eksem som inte försvinner...

Hej!

Jag har sen spädbarnsåldern haft problem med atopiskt eksem över hela kroppen. Det var mycket när jag var liten, det blev bättre i tonåren, för att nu komma tillbaka när jag är 23 år. Allt hade varit förhållandevis lugnt på eksemfronten sedan en längre tid tillbaka, men så i september 2009 kom allt tillbaka. Sen dess har det varit värst på armar och ben, samt händer och fötter. Händer även att det är riktigt illa på ryggen också.

Har testat massa salvor med kortison, även en som heter Protopic (utan kortison) - jag tycker inte att någon av dessa salvor hjälper. Använder Dermasilk-kläder för att dämpa de värsta utbrotten men effekten kunde ju varit bättre…

Har hittat en salva från hälsokosten som heter Zona… innehåller ett laxroms-enzym som reparerar huden. Denna salvan har bra effekt men är dyr. Den läker sår men hjälper inte mot nya utbrott eller klåda.

Någon som kan hjälpa mig? Vad kan denna plötsliga halvårsperiod av eksemutbrott bero på? Läkarna säger "Det är bara så det är… testa denna salvan ist", vilket inte hjälper.

Hur kan jag lidra detta?

Kan tillägga att jag är nyutbildad sjuksköterska som snart ska börja jobba.. och då är det riktigt trist med handeksem :(

Kram!

MaMaMade
0

Oj så jobbigt! Vi är många här som har erfarenhet av eksem men det kan ju bero på så många olika saker.

Själv får jag eksem som jag lyckats härleda till candida. De kommer när jag äter socker, mjöl o andra snabba kolhydrater. Särskilt jobbigt är det naturligtvis från senhöst o över vintern när luften är torr o huden mer mottaglig.

Min yngsta dotter har också problem, mest vintertid, med klåda över hela kroppen o emellanåt eksem o böjvecken, mest knävecken. Vet dock inte vad det beror på.

Jag tycker att en aloe vera-kräm m propolis brukar hjälpa litegrann för mig o lite mer för min tös. Jag borde hålla mig helt borta från kolisar o jag undrar om inte flickan också borde göra det. Hon är adopterad o bodde på barnhem i 14 mån i början av sitt liv. Där ger de barnen sockervatten under de varma månaderna för att lätt få i dem vätska. Det kanske har ställt till det i hennes lilla mage med candidaöverväxt…vem vet!

systerkatten
1

Tack för ditt snabba svar!

Hmm.. hur tar jag reda på om det kan vara candida? Vet att min kompis har candida. Hon har mest problem med magen, men även huvudvärk, trötthet m.m. Hon har iofs lite eksem, men inte i min omfattning. Hon får olika preparat för detta. Har ingen aning om vad…

Har läst lite om att utesluta kolhydrater… om att det kan hjälpa. Har även försökt minska intaget av dessa. Men då jag är så jäkla dålig på att fullfölja nåt om jag inte har motivation så rinnner det alltid ut i sanden. Kanske borde testa på allvar?

Är homeopati nåt för mig att testa?

Aloevera kanske kan lidra.. men jag har nästan gett upp preparat som kommer "utifrån". Känns som det är från insidan jag måste finna en lösning.. eller en lindring. Låter kanske invecklat? :P

MaMaMade
0

Inte alls, det är ju rackarn´s svårt att veta vad det beror på. Det där med att ev vara överkänslig mot ngt man äter är ju ngt man får se på lång sikt. Man kan ju inte sluta med allt på en gång, då får man ju inte reda på vad det är man inte tål! Obestämd

Jag blev mkt piggare när jag åt relativt strikt LCHF o jag *försöker* komma tillbaka till åtminstone halvstrikt lågkolhydratskost, till att börja med. Tror att det är socker o mjöl (värst i kombination) som är det största boven för mig, både för viktuppgång samt eksem mm.

Hoppas att Hoppfull ser det här för hon vet mkt om just candida.

Jag tror inte heller att man kan "bota" eksem utifrån men man behöver kanske lindring ibland när det är som värst, tills man kommit på vad man ska göra. Jeremina här inne är duktig på homeopati, hon kan kanske komma med ngt tips. Ge dem en dag el två så de hinner läsa ditt inlägg bara.

systerkatten
0

Jag vet, jag måste verkligen fullfölja mina "dieter". Det tar som sagt tid.. men jag är så ivrig. Suck! Men nu tycker jag att både du och jag kör på med LCHF då :P Är verkligen värt ett försök för mig, och för dig med som du redan konstaterat! ;)

Kan tilläggas att jag sen 15-årsåldern har haft problem med magen. Får ont regelbundet när jag ätit. Inte efter varje gång men minst nån gång i veckan. Oftast får jag ont efter varje måltid just den eller de dagarna jag känner av besvären. Och det kan handla om vilken typ av föda som helst och det går alltid över efter toabesök… jag har misstänkt att det kan vara IBS, men har ingen diagnos.

Trist att din dotter också har besvär. Hoppas det blir bättre med åren.. kan ju va så ibland. Vintern är ingen rolig tid för oss med eksem. Jag har aldrig varit på någon solsemester men jag tror verkligen det skulle hjälpa mig - eftersom jag blir så mycket bättre på sommaren. Sol och salta bad samt luftfuktigheten.

Jag hoppas att Hoppfull och Jeremina läser mitt inlägg snart då :)

Tack igen!

Tuva-Lena
0

#4 Ja har också haft problem med eksem nu i två vintrar - den här vintern värre än förra, men inte i den omfattning du berättar som tur är.

Jag har precis fått en homeopatmedicin av vår egen lilla homeopatdoktor här på sajten, Jeremina. Kontakta henne så kanske hon kan hjälpa dig. Glad Jag började med den i lördags och har haft väldig skov sedan dess, men idag var första dagen som jag ser att såren och rodnaden verkligen vill läka ut. Medicinen verkar ju så, att det blir skov i början för att sedan bli allt bättre. Lycka till och hoppas att du kan få hjälp - förstår att det är jobbigt, i ditt arbete dessutom där du tvättar händerna så ofta. Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

#4 Jag tror fullt ut att många av de symptom man kan få, däribland eksem, kan vara "matallergi" el ngn brist som den klassiska sjukvården ger blanka 17 i då de är mest intresserade av att dämpa symptomen.

Jag mådde bra av LCHF o verkligen försöka dra ner ordentligt. Om jag orkar fullt ut sålänge töserna är såpass små som de är vet jag inte men lite är bättre än ingenting alls.

Mina utslag försvann varje ggn jag åkte till Thailand i ngt yngre dagar. Sol o salta bad, samt att jag inte stoppade i mig lika mkt snaskigheter som här hemma under 2-3 veckor. Bra o skönt men nu, efter tredje barnet, tillåter ekonomin inte sådana extravaganser.

Elpida
0

Min äldsta dotter har mycket atopiska eksem som hon får pga allergier. När det är riktigt illa lägger vi ett omslag med ett tunt cortisonskikt och sedan som en strumpa med salva (finns på apoteket) som ska sitta i tre dagar. Detta är dock en behandling man egentligen ska ta med hudläkare först…

Funderar på om det är något som ändrats i din livssituation, kroppen reagerar ju även på hur vi mår… Har du testat allergier, lagt om kosten, livssituation?

Hoppas du finner bot, homeopatmedecin känns ju alltid bättre än kemikalier…och som MaMa säger; under sommar och sol brukar det ju alltid bli bättre. =)

Lycka till!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

emee
0

Mina tips, som har hjälpt mig är: sluta att tvätta händerna med tvål(detta hjälpte mig väldigt mycket), tvätta dig med ekologisk rapsolja istället och ha samma olja i badvattnet om du badar, ät tillskott med omega 3(linfröolja i kapsel rekommenderas), ät vitamin- och mineraltillskott, prova Weledas skinfood, den är otroligt bra, undvik kortison och det mesta som inte är naturligt, ät mycket frukt och olivolja. Börja träna, Yoga mm.

Undvik animalisk mat, jag tyckte att det blev bättre när jag blev vegetarian och har nu slutat med ost med och tyckte att blev ännu bättre, men det är svårt att vet om det beror på det. Det sägs också att animalisk mat bidrar till mer eksem om man har sådana problem. Främst kött påverkar men också ost kan bidra en del, jag har tyvärr inga källor på det.

Jag vet inte hur du ska göra på jobbetObestämd att ha på sig nitrilhandskar hela tiden kanske kan funka

Tuva-Lena
0

Mina eksem är borta nu tack vare homeopatmedicinen, men jag är väldigt torr om händerna fortfarande - även om den fuktigare vårluften har gjort det bättre - så jag får smörja in dem ofta, och på natten har jag en bomullsvante på högerhanden - som är värst drabbad.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

mayolica
0

Exem kan komma av så många olika saker,offta kan det komma inifrån och ha med kosten att göra. Men det är svårt att ge kostråd mot exem som passar alla,det är offta mycket individuellt vad man är känslig mot. När jag har märkt tydligast att jag är känslig mot något jag äter,så har det varit efter en fasta när kroppen är utrensad.

Men försök att vara uppmärksam på vad du äter och har ätit dagarna innan du får exem.

Exemen kan givetvis ha andra orsaker än matöverkänslighet,tex stress eller något i den yttre miljön. Min dotter tex får exem som sitter kvar och kliar i flera dagar om hon fryser mycket. Vi funderade ganska länge på vad exemen kom av innan hon själv upptäckte sambandet.

Material i kläder och saker mm,olika kemikalier och dofter mm kan oxå ge exem och allergier.

Hoppas att det löser sej för dej.

~ mayolica ~

allhealing
1

När jag var åtta är så flyttade vi från kusten till inlandet. Det var då jag kopplade samman mitt eksem med torrare luft i inlandet jämfört med vi kusten samt saltet i vattnet vid kusten som blir en bristvara i inlandets luftfuktighet.

Jag hade aldrig haft eksem under de åtta första åren i mitt liv när vi bodde vid kusten. Mindre än två år efter att vi flyttade till inlandet så genomgick jag en allergiundersökning på lasarettet där man provade diverse trädsorter samt djur som jag kunde vara allergisk emot. Jag har inget minne av att något prov för mat togs men där kan jag ha fel eftersom det var över 30 år sedan som proverna togs.

På senare tid har jag även förstått att mitt eksem blommar när jag äter mycket mjölk produkter och speciellt ost som jag älskar men har dragit ner på i konsumtion för att hålla eksemet borta. Det har fungerat utmärkt nu i ett halvår.

Jag gjorde ett test för några månader sedan och smällde i mig en halv tub mjukost för att se om allergin verkligen berodde på osten och det tog mindre än sex timmar innan det började att klia på min vänsterhand. Sen kom blåsorna som ett brev på posten, det tog 2-3 veckor innan huden läkte av sig själv och blåsorna försvann.

Mitt förslag är att du går till en naturläkare som kan ta fram nödvändiga uppgifter så att du kan börja leta efter eventuell mat som gör att du mår mindre bra i kroppen eller andra bakomliggande orsaker.

Om det sedan beror på maten, prova dig då fram med en sak i taget så att du inte behöver gissa. För anteckningar och som du själv skriver, ha tålamod.

Sedan kan du börja med att lägga märke till skillnaden när du motionerar respektive inte motionerar. Min tanke är att motion hjälper till med ämnesomsättningen och att det leder till att du tål mer av det som får kroppen att må mindre bra när man inte motionerar. Därmed inte sagt att du ska äta mer onyttig mat utan precis tvärtom. Om du motionerar på en hälsosam nivå så hjälper du även läkningsprocessen i kroppen.

Kombinerar man sedan även detta med en ordentlig sömn så har man tre väldigt bra ingredienser för att lyckas riktigt bra i livet.

Detta är tre klassiska knep som funnits i allmän ägo under många år.

En mindre känd fjärde egenskap är att även vårda sitt inre på samma sätt. Inre stress leder per automatik till yttre sanning och manifestering i det yttre livet.  Det må vara så att den inre stressen kan döljas för kreti och pleti men en duktig healer ser rakt igenom den masken.

Det är därför viktigt att se till hela lösningen om man är ute efter en permanent lösning på ett problem.

Vill man ha en kortsiktig återkommande lösning så letar men i det yttre, dvs i mat, motion samt sömn. Önskar man däremot en fullständig lösning så går man alltid till botten med problemet och söker även efter den inre bakomliggande orsaken till varför ett problem existerar. Helt enkelt varför en obalans existerar i kroppen som under vissa förutsättningar gör sig gällande på ytan i vår kropp i form av ett fysiskt och eller ett psykiskt problem.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet