Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: naturlig-hudvård
Läst 3480 ggr
Mysan59
0

Tävlingsbidrag 1/Mysan59

Naturligt vacker

Så blir du sommarfräsch med enkla medel

De bästa kurerna för skönhet, avslappning och energi kan du själv blanda ihop i hemmet. Ta bara en titt i kylskåpet eller i skafferiet och upptäck att de flesta inköp redan är gjorda

Naturen har faktiskt världens största skönhetsavdelning, med ett utbud så gott som fritt från kemikalier med underliga namn. Förhållandevis billigt är det dessutom. Bananer är kanske världens snabbaste energikick och salt i ett varmt bad inte bara lenar din hud, det sätter även fart på din blodcirkulation och gör dig piggare.

Varsågod, här är eva&adams bästa tips för ett friskare, skönare mer avspänt energiskt liv. I naturens tecken.

ANSIKTET

Istället för föryngringskrämer kan du testa dessa husmorsknep för ren och slät hud. Kom ihåg att ansiktsmasker och hårinpackningar verkar bäst i badet, eftersom vattnets ånger förhöjer deras effekt. Men gör först rent ansiktet eller håret.

Blanda 1 tsk vin med 2 tsk honung och smörj över ansiktet. Låt torka. Skölj och applicera hudkräm. Garvsyrorna i rött vin kan tillfälligt släta ut små ytliga rynkor.

Honung är antiseptiskt, rengör dina porer och ger huden lyster. Massera ansiktet med honung i små, lätta cirkelrörelser. Klappa varsamt på mer tills det känns rejält geggigt. Massagen sätter fart på cirkulationen. OBS! Får du lätt finnar, avstå från behandlingen om du ska ut nästa kväll. Honungens förmåga att "dra ut" orenheter kan ibland medföra att du får en blemma innan huden kommit i balans.

Gör en mask som piggar upp huden och avlägsnar döda celler. Den kan läggas ett par gånger i veckan. Blanda ½ dl bikarbonat med avslaget mineralvetten eller destillerat vatten tills du får en jämn kräm. Stryk över ansiktet, vänta fem minuter, skölj.

Pressa lite gurka och stryk juicen över ansiktet. Stramar upp, rengör och svalkar. Trollar dessutom bort "blänk" på näsan eller i pannan.

ÖGONEN

En känd naturlig kur är att lugna svullna ögon genom att lägga gurkskivor på ögonlocken. Låt verka i cirka tio minuter. Genomblöta (kalla) tepåsar är en annan klassiker med samma lugnande effekt.

MUNNEN

Två tips för en kyssvänlig mun:

Olivolja ger fukt och lyster till läpparna, och kan vara ett alternativ till cerat.

En fuktig tandborste doppad i lika delar torkad salvia och bikarbonat kan ge extra blänk åt ditt leende.

HALSEN

Här är ett par fuktighetsgivande och utslätande kurer för halsens känsliga hud:

Mosa en banan till en jämn smet. Råkar du ha A-vitaminkapslar till hands, öppna en kapsel och häll över bananen. Smörj masken över hals och ansikte. Låt verka i 30 minuter. Fungerar även med avokado.

Smörj gärna in halsen och ansiktet med kamomillolja som skyddar, lugnar och förbygger blemmor.

ARMARNA

Fnasiga armbågar (och knän) blir mjuka när de gnuggas med citron.

Se  hela bilden

NAGLARNA

Ovårdade naglar är lika dålig marknadsföring av din person som smutsiga skor. Men det går att sköta om naglarna på ett sätt som gör att du tål "nagelfaring":

1.Använd sandpappersfil när du filar naglarna. Fila åt ett håll mot mitten så blir det inte några repor.
2.Behåll sidorna på nageln så håller den bättre. Runda av toppen.
3.Peta aldrig under nageln. Nagelbädden förstörs och naglarna håller sämre. Skrubba i stället försiktigt med en mjuk tandborste.
4.Klipp inte tånaglarna för korta, så slipper du nageltrång.
5.En droppe sesam- eller mandelolja på naglarna varje kväll motverkar att de skivar sig, och läker nagelbanden.

HÄNDERNA

Torra händer känns inte sköna och ser ofta smårynkiga ut. Här är två tips som gör dem lena:

Smörj in händerna med honung som du låter torka in och sedan sköljer av.

Blanda 1 msk olivolja med 1 msk citron- eller gurksaft, eller äppelcidervinäger, och bada fingrarna i cirka 5 minuter.

Har du fläckar på h änderna kan du gnugga fläckarna med rå potatis några gånger om dagen så blir de efterhand mindre synliga. Bra även för händer som slitit i trädgården.

HÅRET

Följande tre hemmakurer gör susen för håret:

Kluvna toppar mår bra av att bli inpackade i olivolja. Superbt skydd och mjukgöringsmedel.

Hårkurer som ger glans och fukt:

Världens enklaste hårmask får du genom att massera in en äggula i håret och låta den verka i 20 minuter. Vira in håret i en handduk för att hålla kvar värmen. Du kan även sätta en plastpåse eller duschmössa över håret. Fungerar också med olivolja.

Glansigare testar får du om du masserar in en matsked majonnäs i hårbotten. Skölj noggrant med ljummet vatten. Låter äckligt, men majonnäsens konsistens fungerar som lyxbalsam.

HUDEN

Det är lätt att torka ut huden i solen, men bara för det behöver man inte köpa dyra hudkrämer.

Len som en nyfödd blir du med världens bästa "tvål". Knyt ihop en liten tygpåse fylld med havremjöl eller krossade havregryn. Blöt påsen noggrant och massera in löddret över ansikte och kropp. Havre rengör skonsamt, "slipar" porerna och balanserar hudens fettproduktion.

Efter den varma duschen eller badet; smörj in ansikte och kropp med lotion eller olja. Cypress- och enbärsolja är bra mot celluliter. Olivolja och babyolja är milda och mjukgörande. Låt oljan verka under natten - huden får näring och du slipper kladdiga kläder. (Man får väl sova i pyjamas då antar jag) :-)

BENEN

Ett tips för vackrare och lättare ben är att ta ett ljummet bad. Kastanj i vattnet hjälper mot venösa besvär som åderbråck, och åkerfräken gör trötta ben lättare.

I badet slappnar du av och har lättare att utföra greppen i denna lilla massage för låren:

1.Sitt bekvämt, med böjda knän och lyft upp benet försiktigt.
2.Med tummarna och handloven tar du tag i lårmuskeln på benets insida och kramar åt den utan att nypa i skinnet. Börja närmast knäet och arbeta dig upp mot stussen. Upprepa på andra låret.

FÖTTERNA

Är grunden för vår rörlighet. Här är några tips som håller dem friska och fina:

Gå utan skor minst en timme om dagen.

Gnugga fötterna med citron. Mjukar upp, hjälper mot sprickor samt bakterier mellan tårna.

Unna dig ett varmt fotbad med fotsalt, vanligt salt eller bikarbonat som öppnar hudens porer. Torka ordentligt - enklaste åtgärden mot fotsvamp.

Fila förhårdnader släta med sandpappersfil, eller pimpsten om de är små.

Kur för torra fötter: Smörj in ordentligt med fet kräm - fast inte mellan tårna - sätt en plastpåse runt dem och ovanpå detta sockor så att värmen och fukten kan tränga in i huden. Sov med "inpackningen".

ENERGI

Det går att få energi med enkla medel, genom att äta frukt exempelvis.

Upptäck kiwi. 100 gram av denna lilla dunderfrukt ger två gånger mer c-vitamin är två apelsiner eller fem citroner, dubbelt så mycket vitamin E som en avokado och lika mycket kalium som en banan. Kiwin passar perfekt efter träningen, då den ersätter många av de mineraler som du "svettats bort".

Ingefära gör underverk för orken och matsmältningen anser man i Fjärran Östern. Skippa teet eller kaffet och riv i stället ner 1-2 msk färsk ingefära i en kopp hett vatten så blir du snabbt piggare.
Saltmassagebad är ett måste när du är nere eller orkeslös. Gör en kladdig pasta av salt och varmt vatten och massera hela kroppen i cirkelrörelser. Glid ner i ett varmt bad, 38-39 grader, som sätter fart på endorfinerna din kropps "gladhormoner".

OBS! Olämpligt om du har öppna sår eller hjärt-kärlbesvär. Vanligt havssalt fungerar bra, men termalsalter, t.ex. dödahavssalter som köps i hälsokostbutiker, förstärker kroppens utrensningsprocess och är rika på mineraler. Aromasalter gör badet än mer sensuellt.

Frukt är en fettsnål, vitaminrik källa till snabb energi. Här följer två recept på riktiga vitaminbomber:

**Jordgubbs- och banan smoothie:
**

Denna krämiga drink ger dig snabbt energi och är en utmärkt start på dagen.
Två portioner: Blanda 2 del jordgubbar noppade och halverade, 1 skivad banan, 2½ dl mild naturell yoghurt, 2 msk honung i en mixer. Häll upp i ett glas och lägg i några isbitar.

Tropisk Tonic:

Len och frisk dryck som passar utmärkt som uppiggande mellanmål.
Två portioner: 1 ¼ dl apelsinjuice, 1 mogen mango, ½ banan och 1 tsk limejuice mixas ihop. Serveras med isbitar i höga glas.

AVSLAPPNING

Få saker är så attraktiva som en människa som är tillfreds med sig själv. Men balans i livet är svår att uppnå om vi inte tar time-out då och då.

Se hela bilden

Kroppstempererade bad ökar din blodcirkulation och gör det lättare för dig att slappna av. Följande kombination av essentiella oljor i badvattnet är utmärkt när du känner dig utsliten: 3 droppar bergamott, 3 droppar ylang ylang, 2 droppar neroli och 2 droppar salvia. Ligg i så länge du vill, men minst 20 minuter krävs för att att oljan ska tas upp av kroppen.

Källor: Lana Nylund å Studio inside i Stockholm (Hår), Anna Nilsson på nagelgalleriet i Stockholm (naglar)

shigne
0

Oj, så mycket man kan göra av så lite…. Och en hel del har man hemma!

Tack för ett härligt inlägg!

Finns massor som jag skulle kunna prova - bl.a. mandelolja mot mina fula nagelband.

MaMaMade
0

Underbart såhär i sommartider med värme, bad o trädgårdsarbete! Tack Mysan!

majlar
0

Tack för tipset mot kluvna hårtoppar, det ska jag vidarebefodra till min dotter som har stora problem med det. Hon får klippa topparna ofta.Kyss

Mysan59
0

Det roliga är att jag hade dessa tips liggande i en låda, men hade glömt bort dom.

Så när jag såg om den här tävlingen, så gick jag och funderade på om jag skulle vara med och tävla men visste inte vad jag skulle skriva om, men så poppade det upp i huvudet att jag nog hade nåt nerskrivet om naturliga skönhetsalternativ.

Så även jag själv fick nytta av artikeln Flört

Kul att ni uppskattar den och hoppas ni hittar något som ni gillar/passar er Glad

Tuva-Lena
0

En jättebra artikel Mysan! Man bara lyfter på ögonbrynen, att man kan göra så mycket av så lite höll jag på att säga, alltså att man ju har det mesta hemma redan. Jag kommer absolut att testa några av recepten! Tack för många fina tips! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Clary
0

Många intressant saker du hittat Mysan, så bra eftersom det mesta ju alltid finns hemma Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Mysan59
0

#5-6 Tack och vad kul att ni gillar det! Glad

Pagan
0

Tack Myzan kanon! Ska absililut prova salvia och bikarbonat som ett alternativ till tandkrämen.Skrattande vill ju få ett blänkande smajl.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Mysan59
0

#8 Ett litet P.S. gällande bikarbonat, det är bra mot halsbränna också, men smakar förj*kligt. Ta en tsk och skölj ner med vatten.

Hoppas du får ett riktigt blankt smajl! Skrattande