Havregryn - Hälsogryn!
Havregrynsgröt är billig hälsokost. Den kan bidra till att sänka kolesterol och blodsocker och ger ovanligt bra mättnadskänsla. Numera kan vi också hitta havre i mjölk, glass, bröd och hela korn att äta som ris.
Havren räknas ofta som vårt nyttigaste sädesslag. Den är rik på skyddsämnen, fibrer och olika näringsämnen. Därmed har den potential att kunna minska risken för folksjukdomar som diabetes och hjärtinfarkt. 1997 blev havre det första livsmedlet som fick säljas med hälsopåstående på förpackningen i USA. Det gällde den kolesterolsänkande effekten.
I början av 1990-talet rådde en boom kring havre och havrekli, sedan flera studier visat att de kunde sänka kolesterolvärdet. Sedan publicerades en studie där effekten uteblivit och havreklikonsumtionen sjönk. Men nu ökar åter svenskarnas intresse för havre.
Den kolesterolsänkande effekten beror på att havre är ovanligt rik på lösliga, gelbildande fibrer som kallas betaglukaner. Dessa kan också jämna ut blodsockerkurvan.
- Hundratals studier visar att betaglukaner sänker kolesterolvärdet. Ju högre värdet är från början, desto mer sänks det. Det finns dock några studier som inte visar effekt, men då handlar det mest om personer som haft låga kolesterolvärden redan från början, säger Per Åman, professor i växtproduktlära på Sveriges lantbruksuniversitet.
Havren är bra också bra rent näringsmässigt. Den har protein av bra kvalitet - lite bättre än råg och mycket bättre än vete. Dess sammansättning av aminosyror, proteinernas byggstenar, stämmer väl överens med människans behov. Havrens fett är huvudsakligen nyttigt, enkelomättat.
När det gäller mineraler är havre en hyfsad källa till järn, zink och magnesium. Den är det sädesslag som innehåller mest zink, vilket är bra inte minst för vegetarianer.
Under senare år har vi fått nya havreprodukter, som mat-havre och olika mjölkalternativ. Genom att kombinera olika havreprodukter är det lättare att få i sig tillräckligt mycket lösliga fibrer så att kolesterol- och blodsockervärden påverkas.
_Text Eva Olsson
_
Källa: www.halsa.se
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Havregryn är säkert bra på många sätt. För min del så är havregryn pest och plåga, så jag äter det aldrig. När vi var små så var vi så eländigt fattiga att vi fick havrwegrynsgröt ena dagen kokt och nästa dag stekt och flera ggr i veckan. Men jag unnar grynen till dom som tycke rom dom.

Jag är som du Aprillan, kan inte äta havregrynsgröt den blev man i tvingad som barn. Däremot havremjölk kan jag använda. Gubben min kan sitta och äta grynen som de är, visserligen har han den fula ovanan att hälla på socker om jag inte skriker högt då kan det bli honung istället
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Tack Tuva-Lena för påminnelsen om dessa hälsogryn, gröten är så god och mättande med lite lingonsylt eller lite socker och kanel
.
Käka den mycket som barn men verkar inte ledsna på den ändå./lena
Samma här diaz, jag åt mycket gröt som barn men vi varierade grötmenyn så jag ledsnade aldrig på havregryn. Jag tycker det är en högtidsstund varje gång jag äter gröten och klickar på lite hallonsylt tex.. 

Godmorgon! Alla havregrynsälskare Ja även ni andra ocså. Jag älskar havregryn,äter det ibland som det är med lite mjölk och sylt . Inte alls dumt. Det är en bra frukost som går snabbt att jöra och mättar halva dagen.Va väldigt noga med att mina barn skulle äta nyttig frukost,men tvingade dom aldrig,turligt nog tyckte dom om det endå.
Sen läste jag nogonstans att man kunde kleta inn havregrynen som en ansiktsmask,
Men det har jag aldrig prövat,HaaaHaaa!!! låter lite otrevligt. Ha en fin dag.`` Maddo
Lev livet, det går inte i repris.
Jag blev tvingad som barn att äta havregrynsgröt och rågmjölsgröt.Bara för att jag hatade det så har jag på flit brutit mitt mönster och börjat äta det OCH tycka om det.
Det är nyttigt,nyttigt också att bryta mönster
jag tyckte inte om havregrynsgröt när jag var barn tror att det berodde mycket på att dom hälde mjölk på gröten,jag blev aldrig tvingad att äta det. Nu tycker jag om gröt,äter offta havregrynsgröt till frukost med bär,frukt och tofulineglass på.
Mina barn är uppväxta med gröt och har alltid tyckt om den.

~ mayolica ~

#6.Jag håller med dig.Att bryta mönster är lika nyttigt som havregryn.
Jag blev däremot itvingad dricka grädde för jag va så smal,men de spydde jag upp till slut,så jag vet hur hemskt det är att bli tvingad, men idag tycker jag om grädde.
Lev livet, det går inte i repris.

Havrekakor och chokladbollar innehåller ju havregryn, går det månne lika bra för jag kan definitivt inte få ner någon gröt 
Alla mina barn åt gröt och gör det idag med men de blev aldrig tvingade.
Jag tror att det sitter för djupt hos mig och jag säger att idag är jag faktiskt så gammal att jag måste få bestämma själv vad jag vill äta! Har samma förhållande till filmjölk, blodpudding och pölsa men jag lärde mig åtminstone att aldrig tvinga mina ungar att äta något om det efter ett smakprov inte tilltalade dem, kanske därför för som det inte blev nåt problem med deras matvanor 

Här är en havreälskare
fast inte som gröt förstås. Jag mår illa av att äta varm gröt med mjölk på morgonen så just den varianten använder jag inte. Men jag har hittat på lite egna recept som innehåller havregryn istället för vetemjöl och ströbröd som exempelvis i matpajskal och i köttfärslimpa- biffar, köttbullar osv. för att det är så nyttigt. Dessutom är vi ju mjölkkänsliga här så vi använder oatleys imat som är havrematgrädde i såser osv just för nyttan med havre. Jag brukar även göra egen musli som jag baserar på havregryn och cornflakes, jag rostar i ugnen tillsammans med andra flingor (bovete osv), kokos, sesamfrön, linfrön, solrosfrön och så hackade nötter. Jag ringlar lite honung över och när jag tagit ut det ur ugnen så bara doftar jag över aningens vaniljsocker. Det blir en helt ljuvlig musli som alla älskar.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Bra idéer Hoppis, så långt har inte jag tänkt, och din variant på müsli låter god så den ska jag prova. Vi ska lägga om kosten lite grann här nu för att få lite fart på gubben (och mig) han har lagt på sig ett och annat kilo för mycket och inte bara pga mediciner 
Jag avskyr havregryns gröt kokt på vatten med lite salt..
Däremot älskar jag sambons havregryns gröt*L*
Havregryn
råggryn
50/50 vatten / mjölk
Ett halvt äpple i tärningar
4-5 aprikoser i små bitar
lite russin
en halv banan i eller på gröten
kokas till äpplebitarna mjuknat
Inget socker behövs på gröten och knappt någe mjölk till heller!
smaklig måltid
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#12 Tack abbis och din sambo för det receptet, det kan nog bli en morgonfavorit
/lena
#10 Jag blev lite nyfiken på hur du gör när du rostar flingorna och ringlar över honung? är det någon särskild honung som är lösare än vanlig? Det skulle vara kul att prova att göra musli på det sättet.
jag brukar använda konsums billiga basmusli som grund,sen fyller jag på med egna frön och flingor som tex solros,sesamfrön,pumpakärnor,kokos, torkad frukt,mandel,nötter och russin.Brukar även köpa lite blandat naturgodis och hacka i,det är oxå mycket uppskattat.
~ mayolica ~

#14 Jag kör ihop allt på en långpanna på en sådan där ugnsduk som man kan ha istället för att smörja formen, jag brukar köpa ljunghonung eller annan flytande honung (annars kan man värma vanlig honung) som jag ringlar över efter smak. Sedan ställer jag in på ca 200 grader och rör om lite då och då så att det rostas jämnt. Så tar jag ut när det ser bra ut (det blir snabbt bränt så man får passa ganska noga).
Vill man även ha russin och/eller annan torkad frukt rör man bara i det efteråt. Det är superlätt, billigt och kanongott! Eftersom jag är snål så använder jag flingorna som de flesta basmuslin är gjorda av som havregryn, rågflingor, fiberhavre mm mm. Cornflakes använder jag för att det ger sådan god crunch åt muslin och de blir goda rostade. man kan såklart även smaksätta med kanel och andra smaker utifrån vad man själv gillar. Det är egentligen bara fantasin som sätter stopp.
#15 Tack då förstår jag,är rostningen till för smaken?eller har det någon annan funktion oxå?
~ mayolica ~
#12 Måste testa din gröt abbi - låter mumma det där! 

#16 Rostningen är nog mest för smaken. Har man på honung så klibbar den ihop grynen lite och gör dem extra goda.
Glömde fikonen som ger lite sötma och att han har i några nymalda kardemummakorn samt färskriven ingefära*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Har ni testat Havredryck? Jag har nyligen upptäckt den, och den ser ut som mjölk men är mycket godare! Läskande att ha i nyponsoppa också, som jag dricker varje dag. Mums säger jag bara.. 
Havregryn tycker jag r så gott..o så är det nytigt med.
April.Förstår att du inte äter det..
Tuva-Lena vad himla bra att du tog fram så mycket om havregryn.
Lena.P är jag i verkliga livet.
#21 Ja chik, jag är nog en havregrynsnörd vet du, till skillnad från april då - va tråkigt april. Nej, jag älskar havregryn, mums fillibabba och gotte gott gott.
När jag var barn så åt vi mest kornmjölsgröt med lingonsylt, så det är jag inte såå förtjust i heller.. 

Nej, inga havregryn för min del, det blir jag bara tjock och sjuk av.

Nu för tiden finns det ju så många olika blandningar, både på gröt och müsli. Jag gillar tex Havre- och qinoa-gröten. Det äter jag utan sylt med bara mjölk. Sedan gör jag egen müsli där både havregryn och rågflingor ingår , dessa kan man faktiskt oxå koka som gröt. Det fick jag lära mig när jag brukade köpa en ekologisk müsli av en kvinna som odlade allt själv, och det var riktigt gott!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

Jag äter havregrynsgröt varje morgon, växlar mellan kanel och socker på eller sylt.
När jag var barn var det rågmjöls eller mannagrynsgröt som gällde men tycker mer om havregryn.
Havregrynsgröt är så gott *mums* Jag köper Saltå Kvarns gryn 

*16 rostning är inte bara för smaken.Jag vet att antroposoferna( saltå kvarn
) rostar sina havregryn för att de menar att en del av näringen framhävs då.Dessutom försvinner nåt ämne som är lite giftigt( minns inte vad
) för små barn, ifall man ska ge dem gröt.
Enligt kinesisk medicin är havre bra för att " lugna nerverna".Jag har min lilla matlista när jag är " uppe i varv" : havregrynsgröt, avokado, banan och örtte
.Alla källor till lugn och ro-ämnen.Min son äter alltid en banan innan läggdags och sover som en prins.
Jag älskar också havregryn. Men äter aldrig gröt till frukost, måste ha mina mackor.
Fast det är så gott ibland, även chokladbollar och havrekakor och allt med havre i.
Kul och bra artikel, tack för den. 

att skiva äpplen, pudra med socker och kanel och sedan smula en havregrynsdeg ovanpå , in i ugnen och sedan ätas med vaniljglass = MUMS

#29 Mamma mia, nu vet jag vad jag ska göra i helgen, blev enormt sugen för det är ju så jättegott!!!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Havregryn är lugnande för magen!