När lockarna faller...
Hej kära AB:are.
Jag vänder mig till er eftersom det finns så mycket klok-/kunskap här.
Min väninna har efter sista barnet fått otroligt tunt hår. Hennes lockar har i princip lossnat under amningen och hon har jättekomplex för detta. Jag lovade att höra mig för om någon har bra tips. Hon äter utskrivna tabletter av läkare mot håravfall men vill gärna ge det en extra skjuts.
Förslag på någon olja, livsmedel, örter - vad som helst som kan öka hårväxten mottages tacksam!!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Hej Elpida, jag tog fram min bok, Kärringråd och Huskurer, men det fanns inte så mycket bra där, men nånting som faktiskt är bra är ju att massera hårbotten.
Vitlök och öljäst ska ju vara bra också mot håravfall.
Annars kommer jag inte på nåt just nu.

Massage fick hon igår av mig, det skulle jag ju kuunna göra lite oftare förstås ;)
Gälls det även om man inmundigar ölen..? =)
Tack för tipsen Mysan!!!
"Du har alltid två val"
Tusan också, klickade bort allt! Börjar om…
Jag skulle tro att det beror på att hon nyligen varit gravid o fött barn.
Förmodar att hon/du redan varit inne på den här sidan o läst?
Kiselbrist? Finns i Åkerfräken, sallad, maskros, jordgubbar, gurka, solrosfrö.
Vet att många äter Silicea.

Tack MaMaMade, jag hade inte settt sidorna du rekommenderade! Mycket bra! =)
Jag har googlat lite på eteriska oljor och ser att Rosmarin, Basilika och Lavendel ska vara bra för tillväxten. Helst ska man sitta med inmasserad olja i hårbotten och handduk en timme varje kväll - det innebär väl oxå att man måste tvätta varje kväll lr? För det sliter ju lite på håret det oxå :\ Någon som har erfarenhet från oljorna?
"Du har alltid två val"

jag hade samma problem som din väninna Elpida. Jag åt Hårpantoten. Har jag för mig att de hette. Köpte dem i hälsokosten och fick tipset från min frisör. De hjälpte mig och jag var lite "borstig" i svallet ett tag, under tiden det växte ut. Hormoner kan ju ställa till det ordentligt och mitt hår blev aldrig så svallande som det en gång var. (eller så har mitt minne blivit lite förvrängt, hmmm) Det är ju en del år sedan och det kanske finns en hel del olika produkter på marknaden nu.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot

Tackar Pagan, har googlat och det finns ngt som heter så. Ska genast vidarebefordra all information jag får av er =). Jag tror hon gärna står ut med "borsten" ett tag om hon så bara får hälften tillbaka!
"Du har alltid två val"
Hmm, man kanske skulle testa! Har alltid haft magert med hår o varit ledsen över det. Tror ju också att vår barnlöshet kanske beror på lättare hormonella störningar (för små för vården att upptäcka men ändock där).

#6 #7
Hej flickor!
Såg den här tråden nu, har ett rätt tunt "babyhår" och tar ett medel som heter Panto-3, finns på hälsokost.
Det inehåller vitaminer och mineraler, åt tabletterna för några år sen också och tycker att dom har bra effekt.

Vad bra, det är ju alltid tryggare att använda sådant som andra testat och vet att det funkar. Hon, precis som jag, är ju inte gjord av pengar så man vill ju satsa rätt från början.
"Du har alltid två val"
Förr fanns det ett medel som hette H-Pantothen minns jag, men det är säkert detsamma som Pagan rekommenderar fast det bytt namn. Det hjälpte mig när jag tappade hår i stora bollar av P-piller.
Håret växte i alla fall ut på rekordtid! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Det är rätt vanligt med problem med håret efter graviditet och amning. Men det rättar till sig med tiden. Värre är det om man får problem med tänderna, som en del får. Be din väninna vara extra noga med dem, så hon inte får stora problem. Jag fick både risigt hår och en massa hål i tänderna i samband med graviditet och amning. Innan det hade jag inte haft hål på flera år! Tandläkaren sa att det är hormonändringarna som påverkat saliven också, så hålen kunnat bildas. Hade inte en tanke då på att söka hjälp, varken inom vården eller hälsokost. Men kan tänka mig att hälsokost har i alla fall någonting som hjälper håret.

Tack Tuvan och gummimamman. Det där med tänderna känner jag till, jag har dåliga tänder från början och får vara supernoga med flour, tandtråd mm. Det märktes ju av vid graviditeterna helt klart!
Vad kul att det finns åtminstone ett preparat som faktiskt fungerar, ska för säkerhets skull skriva både Hårpantothen och H-Pantothen till henne så att hon inte missar det. ;)
"Du har alltid två val"
Silicea i alla former