Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 3362 ggr
mayolica
0

Hur tänker ni?

På en annan sajt fanns en fråga om hur olika människor tänker, vissa tänker i bilder och andra tänker i ord eller inre röster. Jag har aldrig tänkt på hur man tänker förut och därför aldrig diskuterat det med någon annan,trodde väll att alla tänkte ungefär likadant som jag.

För mej är det offta inre bilder och filmsnuttar av olika händelser i tankarna,men även inre röster och ett eller annat ord. Jag är väldigt förvånad över att det tydligen finns människor som bara eller mest tänker i ord,finns det kanske någon här som gör det? Eller hur tänker folk egentligen?

~ mayolica ~

Ritva
0

Spännande tankeställning! Jag är en mycket praktisk person och tänker nog mest i bilder och "filmsnuttar" tror jag. Jag kan även tänka på teckenspråk speciellt när det handlar om sådana situationer. Ibland när jag funderar på hur ord stavas och jag inte har papper kan jag bokstavera med handalfabetet.

Fast jag har även en förmåga att bygga upp förväntningar tankemässigt så det kan bli riktigt tokigt då det ofta blir platt fall då jag egentligen inte kan styra det som sedan verkligen sker!Tyst

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

MaMaMade
0

Jag tänker definitivt i bilder…tror jag. Är nog lik dig, Ritva, i det att jag gärna "dagdrömmer" som de sa när jag var liten. Ska jag göra ngt särskilt så går jag automatiskt igenom flera scenarion som kan uppstå. Har jobbat mkt det sista året med att försöka hålla mig på mattan ang det. Kan bli hur tokigt som helst, särskilt när mitt dåliga minne göra att jag efteråt inte alla ggr vet riktigt vad som hände! Tyst

När jag skriver tänker jag dock i bokstäver fullt ut, tyvärr snabbare än vad jag skriver så när jag är trött el stressad blir det hur fel som helst. Skriver in första bokstaven i nästkommande ord sist i det ord jag håller på med o så… Obestämd

Toyan
0

För mig är det inre bilder och filmsnuttar, även ord.Glad

Mysan59
0

Men jag kan inte tänka mig att det finns nån som tänker i bara ord, eller mest i ord. Jag har också läst tråden på Bokstavsfolk som handlar om det här, och för mig är det obegripligt att man kan tänka i ord, utom vid enstaka tillfällen.

Ska jag gå och handla, så ser jag ju mig själv gå till affären och gå till brödet eller vad det är, inte ser jag det i ord.

Jag fastnade också på den där tråden när jag hade läst den och jag la upp frågan på facebook, men tycker inte att nån svarade så jag förstod.

Tride
0

Jag tänker i både ord och bilder. Det beror nog en del på vad det handlar om. Tänker jag på mina katter därhemma när jag är bortrest, blir det bilder på de små gullisarna. Likadant om jag tänker på famlijen, barn o barn och deras förehavanden. Då ser jag dem framför mig och kan fnissa åt hur de beter sig. Eller om jag tänker på vänner, människor jag skall träffa. Då ser jag stället där vi skall ses framför mig, hur de ser ut, hur de är klädda etc.  Tungan ute

men jag kan också tänka mycket abstrakt, som tex när det handlar om "livets mening" och sådana djupare eller svårare frågor. Ibland söker jag logiken i en viss frågeställning, som tex guds exixtens (eller inte) balans/obalans mellan manligt och kvinnligt, svar på svåra frågor, som varför krigen aldrig slutar på jorden osv. Då ser jag krigen som bilder och söker formulera mina tankar i ord. Vad är etik? o sånt.  För mig är kombinationen viktig. Jag tycker också om att formulera mig i skrift och att göra bilder, både fota, måla o rita. Glad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

mayolica
0

För mej är det oxå obegripligt att man skulle kunna tänka i enbart ord utan bilder,så jag har börjat fundera på om det verkligen är sant att det finns folk som gör det?

Jag frågade mitt ex nyss,han var väldigt snabb med att svara att han tänker i bilder (offta dataanimerade bilder som kan bli riktigt roliga filmsnuttar av olika situationer) Jag blev faktiskt lite överraskad att han var så snabb med att förstå frågan på en gång och kunna ge så utförliga svar,hade nog förväntat mej att han skulle tycka frågan var konstig men han verkade se det som en helt naturlig och normal fråga.(eller kanske han har känt mej så länge så att han inte blir förvånad längre över något jag säger)

Jag har oxå väldigt svårt att tänka mej hur man skulle kunna hålla på med healing utan att tänka i bilder?

~ mayolica ~

MaMaMade
0

Det är kanske som med synestesi…läs mer här om du är nyfiken.

En del av oss tänker ju mer med vänster hjärnhalva o en del med höger. Den högra står för bl a det kreativa tänkandet o kanske de som tänker i bilder har en mer aktiv högerhalva, medan de som bara ser text jobbar mer med vänster halva, som står för den logiska o analytiska delen. Se Wikipedia.

Mysan59
0

#6 Ja det tog ett tag för mig också att förstå hur dom menade… blev väldigt konfunderad.

mayolica
0

#7 intressant Glad jag skulle kunna tänka mej att jag kan ha lite sånt där om jag förstår saken rätt.

#8 Ja jag var tvungen att läsa om och fundera en stund,men jag har fortfarande lite svårt att sätta mej in i hur man tänker med ord. Det känns nästan som att det krockar lite när jag försöker.

Fast bilder och färger har förståss alltid varit väldigt viktiga för mej. 

Min dotter svarade oxå att hon tänker i bilder,fast det kom ju inte som någon överraskning precis.

~ mayolica ~

Mysan59
0

Min dotter ser också i bilder, hon blev också väldigt fundersam hur man kan tänka i ord. Det är klart att man nån gång gör det, tror jag (?).

Jag skulle vilja träffa på nån som tänker mest i ord, skulle vara intressant att höra hur det funkar Glad

mayolica
0

#10 Ja vi får hoppas att det finns någon som kan svara på det,fast jag misstänker att det nog kan vara svårare att förklara och beskriva hur man tänker i ord än i bild.Obestämd

~ mayolica ~

shigne
0

Jag är en typisk dagdrömmare Skäms och tänker nog i bilder, eller filmsnuttar…

Jag har inte läst tråden på Bokstavsfolk, men ska kika lite där!

Kom o tänka på hur man lär sej, det finns olika inlärningsstilar. En del vill lyssna, en del vill lära sej praktiskt, en del vill läsa - kan det ha något sammanhang om hur man tänker?

Den som vill läsa sej till kunskap, kanske tänker mer i ord och den som vill lära sej via praktiskt kanske tänker mer i bilder/filmer???

Tuva-Lena
0

Kan det ha med vår fallenhet/läggning att göra, d v s om vi använder höger eller vänster hjärnhalva när vi funderar? Konstnärliga/verbala personer använder ofta vänster hjärnhalva, medan teoretiker nyttjar sin högra hjärnhalva mer. Då skulle alltså vi vara de konstnärliga då, som helst funderar i bilder, medan teoretikerna ser ord, siffror kanske och komplexa uppställningar medan dom funderar. Kvinnor sägs det, använder oftast den vänstra hjärnhalvan, medan mänen som är mer "jordnära" ofta använder den högra. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Saga85
0

Jag funderar så gott som enbart med ord och inre dialoger, så visst finns det även såna Flört

Det är sällan tyst i mitt huvud, det tjötas på om det mesta, haha. Sedan är jag även en väldigt "logisk/matematisk" människa - jag är den där typiska jungfrun som är väldigt pedantisk (i mitt sätt, inte som i städning), analytisk, vänder och vrider på saker, listmanisk, dubbeltrippelkvadruppelkollar allt, osv.

Jag har svårt att minnas exakt hur saker ser ut, istället minns jag känslor, tankar och/eller saker som hände/sades samtidigt. Och detta summeras lättare genom att beskriva det i ord. Har grymt svårt att känna igen folk, men när vi väl kommer fram till hur vi "känner igen" varandra kan jag lätt redogöra för samtal och saker som hände när vi sågs.

Tride
0

Jag tänker delves i inre dialoger, som du, Saga85, men samtidigt i bild. Nu, tex, när jag tänker på min väninna som jag besökte på Tenerife, minns jag både vad vi har sagt till varandra och hur hon såg ut när vi samtalade och miljön där vi möttes. CoolJag funderar också över hur ni bär er åt som menar att ni tänker i enbart bilder. Här möts vi ju i det skrivna ordet. Visst måste ni tänka i ord innan ni skriver ned det? Det här är verkligen ett spännande ämne, och kan ju säga en hel del om hur vi kommunicerar, förstår och missförstår varandra.Flört

Tride.

mayolica
0

Jo jag blir lite fundersam nu för det stämmer mycket in på mej med så som Saga beskriver. Fast för mej finns det samtidigt väldigt mycket bilder och färger med i det mesta. Det dyker alltid upp bilder färger och former,även på sådant som inte finns på bild.Obestämd

När jag tex tänker på hur det är att tänka i ord. Det första som poppar upp är då en bild. Där jag ser framför mej en massa svarta ord i olika storlekar som flyger omkring kors och tvärs och huller om buller innuti ett huvud.Skrattande

När någon pratar om något eller om jag läser något så ser jag olika bilder till.

Men samtidigt är jag väldigt djup och funderar mycket på olika saker,mycket inre dialoger mm har lätt att se saker från olika synvinkel och offta lätt att förstå och sätta mej in i andras situationer än min egen.

Så jag har lite svårt att tänka mej att man tänker i enbart det ena eller det andra? Fast vissa har nog mer bilder och andra mer ord.Det kan nog offta vara så oxå att man själv har lite svårt att veta och förklara riktigt hur man tänker,ibland kan det nog även vara så att man inte hinner med att reflektera över alla olika intryck som kommer samtidigt. Obestämd

Fast alla tar kanske inte heller in så många olika intryck samtidigt,jag vet inte riktigtOskyldig men det var väldigt intressant att fundera över det här.

~ mayolica ~

[GunillaF]
0

Jag ser både bilder och tänker ord och meningar. Jag har kommit på mig själv ganske ofta att tänka "på engelska"! Alltså engelska ord och meningar. Varför kan jag inte riktigt förstå, men så är det.

Skrattande

mayolica
0

#13 Det där stämmer absolut inte på mitt ex,som tänker i dataanimerade filmer hi hi Skrattande   Fast jag förstår att du menar att det anses vara mer överlag så ,jag har oxå läst lite sådan forskning.

#14 Är det inga bilder alls med i ditt huvud då,eller kanske det finns fast inte så mycket?

~ mayolica ~

Mysan59
0

#14 Vad intressant! Jag har jättesvårt att förstå hur man inte kan tänka i bilder, det pågår ju filmer i huvudet hela tiden Glad

Fast - dialoger också förstås…. det är en ganska komplicerad fråga egentligen det här med hur man tänker…

Saga85
0

Nej, jag har väldigt svårt att visualisera saker. "Filmer" kan jag inte alls se, på sin höjd blir det en stillbild. Händer ofta när jag åker buss t.ex. - tittar ut genom fönstret och plötsligt fastnar ett "kort" på någon som gäspade eller gjorde en grimas. Ska jag försöka komma ihåg hur något/någon såg ut blir det ofta en suddig, detaljlös bild. Likadant med mina drömmar - människorna där har ofta väldigt få drag och knappt något ansikte, men ändå "vet" jag vem det är och kan skilja på dem. Röster och ljud är dock väldigt verklighetstrogna - det är som om personen talar direkt till mig.

Och jag har lika svårt att förstå hur folk kan tänka till största delen i bilder. För mig låter den tanken så distraherande. Jag antar att det är en vanesak. Lite som att jag tycker det ser konstigt ut med folk som skriver med högerhanden för att jag själv är extremt vänsterhänt.

Men visst är det intressant att få ta del av hur andra tänker. Glad

Mysan59
0

#20 Spännande!

mayolica
0

#20 så intressant att ta del av hur det funkar för dej,det känns verkligen främmande för mej att inte ha bilder och filmer med hela tiden. Fast jag har i och för sej oxå svårt att minnas just ansikten tydligt. Fast jag får in så många olika intryck samtidigt,det är offta bilder filmer färger känslor doft smak inre röst och fraser på en gång,så ibland hinner man inte med riktigt.

~ mayolica ~

Elpida
0

Vilken spännande tråd du skapade mayolica!=)

Varje morgon när jag gör mig iordning pågår det en dialog i mitt huvud och jag kan nästan komma på mig att svara högt - och då oftast på engelska. Skitkonstigt faktiskt, det är som att vara med i en teateruppsättning ungefär. I övrigt är jag nog väldigt visuell och ser små filmsnuttar och bilder framför mig. Kan verkligen försvinna i "dagdrömmar", ibland till min mans förtret ;)

Det märkligaste är ju när det händer när man kör bil. Plötsligt upptäcker man att man passerat vissa ställen utan att ens lägga märke till det och man undrar; "hur fanken kom jag ända hit?". Det är väl så man använder tredje ögat vid meditationer?

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Mysan59
0

#23 Precis så där är jag också, fast jag pratar på svenska Flört

Strumpan88
0

Vilken intressant tråd! Jag tänker mest i ord. Visst förekommer det bilder också, men inga filmsnuttar. Precis som Saga så har jag svårt att visualisera saker. När jag ska somna och allt är tyst så hör jag min tankeröst som maler och maler. Jag tycker det låter jättekonstigt att man kan ha filmer som spelas upp i huvudet Tungan ute När jag ser bilder i huvudet så är det mest minnesbilder.

MaMaMade
0

Hmm, visst för jag dialoger inne i mitt huvud (till 80% på engelska jag med, det är sååå mkt enklare att uttrycka sig på engelska!) men det härrör jag mer till dagdrömmande - en ev framtida händelse.

En direkt tanke ser jag mer i bilder. Som idag när jag ringde Sonens kurator t ex; jag ser hennes kontor, hur hon går fram till telefonen o tar upp luren o svarar. Jag hör hennes röst o känner hennes sprudlande energi också men det är väl mer för att jag känner till henne.

majlar
0

Spännande tråd. Nu har jag gått och funderat hela dagen. Och jag kom fram till att jag tänker mest i ord.

Om det är något speciellt så kommer bilderna in. Men jag har ett enormt hjärntjatter.

gummimamma
0

Jag tänker både i ord och bild. Ibland på finska, ibland på svenska. Oftast styr omgivningen vilket språk mina tankar har. Jag menar, är jag i en omgivning där jag hör mest av det ena språket, så kommer mina tankar på det språket också. Men jag räknar alltid på finska när jag har huvudräkning!

Jag kan ha en hel del kul med de olika språken också. Man kan ju tolka olika meningar och fraser på olika sätt, och då kan jag se de "fel" sätten som komiska bilder. Som t ex "gå på toa". Jag ser en bild av någon som går runt på kanten av toastolen. Ett område med många roliga talesätt är sporten. Jag är egentligen helt ointresserad av sport, men kan tycka det är kul att lyssna på någon som pratar om sport bara för alla roliga bilder jag får i huvudet. T ex hörde jag en reporter som sa att det ene laget sopade banan med de andra. Jag fick en bild av en massa gubbar som sopar banan med andra gubbar. Det blir knepigt…

Tuva-Lena
0

Det blir nog en mix av både ord och bilder för min del. Dagdrömmeri och fantasier blir bilder, medan problem eller svåra frågeställningar blir till ord/bilder - både och alltså. Skall jag författa en text till en myndighet t ex, då blir det ord, men en föväntan av nåt slag, nåt som man ser fram emot förvandlas till bilder.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tride
0

#28Skrattande gubbar som sopar banan med gubbar. Va bra! Så slipper gummorna städa!SkrattandeCool

Tride.

MaMaMade
0

Mmm, min favoritsport när jag åker bil är att läsa regskyltar. Jag ser ofta ett helt ord av de 3 bokstäver som finns där. Ser också ordens "andra betydelser".

Har funderat lite över vad som menas "i bild" o "i ord". Jag tolkade "i bilder" som typ en teaterpjäs där även repliker ingår. Medan "i ord" bara är som en textremsa el ett inlägg här på iFokus. Tänkte inte på en "inre röst" el vad jag ska kalla det.

Det är nog lite som Tuvan säger också; ska jag skriva ner ngt så tänker jag i skriven text.

Elpida
0

Har jag en händelse jag måste gå igenom på en skogspromenad, om jag tex är arg över ngt så blir det mycket ord. Maler igenom konversationer på förhand och argumenterar med mig själv….

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

mayolica
0

Ja det är inte så lätt alltid att tänka efter hur man tänker,men visst är det nog så att det är mycket kopplat till situationen och vad det handlar om. Ska man skriva måste det nog bli mer i ord,och inre dialoger mm.

~ mayolica ~

Tride
0

Jag har också funderat över vad som menas med i bild eller i ord. Eftersom jag betraktar mig som en verbal person, dvs gillar att läsa, skriva, diskutera, tänkte jag först inte på att jag nog aldrig tänker i enbart ord, även om orden och formuleringar ramlar på i huvet när jag funderar över något. Om jag tänker att jag skall åka buss, kommer både ord o bild, som en bilderbok med text, eller textbok med bild. Det verkar höra ihop på något sätt hela tiden. Tänker jag "meditation" så kommer bilden på någon som mediterar osv. Det här är verkligen en nyttig övning i hur jag fungerar på mitt inre plan. En väg mot självkännedom.Cool

Tride.