M. Trapezius
Ingen aning tyvärr, trots att jag är konstant öm o stenhård precis däröver.
Blev bara så glad att se lite liv på nätet. Vilken *urbota tråååkig* dag det här har varit. Fortfarande skallebank trots piller men det känns liiite bättre iaf, kanske fri till kvällen.
Ja, det är lite öde! Trist väder också….
Huvudvärk? Nån orsak?
Ingen rolig iaf… 
Sov för länge imorse. Sitter o länkar lite, ngn slags små ovaler + gråvita agater. Kan bli bra, om ovalerna räcker, ovanligt iaf.
Dåligt på TV, töserna lider av kolhydratchock o Sonen har datorproblem.
Kan vara en av de andra halsmusklerna också shigne. Du har bl a en muskel vid sidan om och "innanför" trapezius som heter "levator scapuale" som ofta är inblandad i just nackproblem. Den muskeln "lyfter skulderbladet", och eftersom vi ofta går omkring och spänner oss och drar upp axlarna, så är det nästan alltid den musklen som är inblandad.
Du har också en annan muskel som går ifrån nackbenet bakom örat, och ner mot nyckelbenet, M Mastoideus, som ofta är inblandad. Spänner man käkarna t ex, så är det ofta den muskeln som är spänd och ger huvudvärk eller nackvärk.
Känn med fingertopparna var det gör "ondast". Utifrån det kan du sedan få information om vilken muskel det rör sig om. Innanför trapezius och under den, så ligger en annan muskel som kan orsaka såna smärtor, M Rhomboideus, det finns alltså en hel hoper att välja bland.. och ofta påverkar den ena muskeln den andra, så det uppstår en kedjereaktion av smärtor. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Åhå!
/Skulderbladslyftare *och* käkbitare
Förexten; mina senfästen i höger axel är alltid *jätteömma*. Både upptill o på sidan av själva axelleden. Ibland gör det jätteont trots att man knappt nuddar vi hudet. Inflammerat?
Det är en specifik punkt strax till hö ovan skulderbladet på vä sida som ömmar.
Det har faktiskt lättat nu när jag använder värme (vetekudde och värmedyna), samt strechat! Jag fortsätter så, så kanske det går över så småningom!!
Jag tipsar återigen om spikkudden. Jag har en wiplersskada sedan länge med mycket värk och många nackspärrar . Nu har jag provat den en längre tid, med utmärkt resultat, faktiskt den enda som har hjäpt mig.
Så fort jag känner av att det börjar låsa sig så lägger jag mig på den och det lindrar på en gång.
#5 Kan vara samma muskel som shigne berättar om, men det finns även en annan muskel som "lyfter" armen, alltså den lyfter armen utåt/uppåt, och lyfter den både framåt och bakåt - deltoideus - som kan vara inblandad. Trötthetskänsla när du lyfter armen brukar vara ett tecken på det. Massera är det bästa, såvida du inte har en brännande känsla i den, då är det inflammation och bör undvika massage.
Duktig du är shigne!
Värmedyna är jättebra om amn inte kommer åt att massera! Finfint!
Håller med dig majlar, spikis är otroligt bra, fast lite beroende på vad man är darbbad av. Jga brukar också lägga mig på den när mina muskler bråkar, speciellt i ryggen. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Usch va jobbigt, den muskeln hade jag ofta ont i då jag jobbade på Ericsson under 80-talet. Hoppas du fått eller får tips som kan hjälpa dig!