Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1216 ggr
shigne
0

Sjukvården??

Åkte till Umeå på remiss igår, enkel väg ca 20 mil….

(Under resan körde jag genom; solsken, regn, snö, hagel - och det med sommardäck! Men det gick bra, hade god tid på mej och behövde inte stressa alls…)

När jag kom in till läkaren, Ortopeden pga min höft och rygg - gick han igenom röntgenbilderna, journalanteckningar etc.

Enl. läkarna på hemmaorten hade jag en blodansamling mellan 5-6 kotan, dvs ländryggen, och den behövde ev. tömmas, därför denna remiss till Ortopeden!

Men enl. Ortopeden hade jag inga bekymmer alls annat än förkorta muskler Skäms…. Så nu fick jag remiss till sjukgymnast!!

Ojoj, vilken cirkus!!! Först ska jag till sjukgymnast, sen fick jag röntgen där de såg blodansamling mellan två kotor - varvid jag absolut inte skulle träna, eller göra sånt som gjorde ont! Å nu är det inget fel alls, utan jag ska träna och stretcha dagligen…

Inte undra på att sjukvården kostar! Å den kostar för patienterna också… Läkarbesök 300 kr, röntgen 100 kr, bilresa ca 250-300 kr…ev. mediciner etc.

Hade jag vetat det här från början, då hade jag säkert varit besvärsfri idag….

Vilken tur att det är aldrig försent att sätta igång med nått Flört

MaMaMade
0

Ja du, nu kan ju inte alla dr vara expert på allting men ibland så undrar man!

Ibland känns det lite bittert o man undrar över hur man skulle ha det om den förste dr jag gick till, när jag var 16 år o hade ont i handleden, kunnat peka direkt på att det kom från bröstkotan i ryggen. Kanske jag sluppit all/den mesta värken, sluppit ligga vaken på nätterna o gråta efter dagens städjobb o stoppa i mig värkpiller dagarna i ända.

Men som man säger; det är ingen idé att gråta över spilld mjölk!

Tuva-Lena
0

Låter väldigt märkligt shigne - blodansamling mellan kortorna, hur kan man se det på röntgen är min första undran, det kan nog ha varit nåt annat, kanske en svullnad.. ? Diskbråck..? Hade du inte det också? Vad gjorde ortopeden för undersökning? Hur kan han se genom din kropp och bara konstatera att det är musklerna som behöver stretchas? Nej, jag tror nog att det rör sig om nåt annat. Den värk du har gått med kan inte bara vara spända muskler..!

Men testa med pilates, är det bara musklerna så borde dom ge med sig om du tränar det. Då får du se om ortopeden hade rätt också - vilket jag betvivlar.. ( Ville han inte bara "avskriva" dig..? Obestämd)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

abbis
0

Jag konstaterar bara att vi är försökskaniner hela högen..och 95% av läkarkåren är inkompetenta.

röntgade även ortopeden?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

shigne
0

#2                                                                                           har jag faktiskt inte tänkt på….att bli avskriven! Men skit samma! Jag kör faktiskt med pilates redan och tycker den är suverän - om än dock lite med den, eftersom första läkaren sa att jag skulle vara försiktigt pga blodansamlingen… Dickbråck - jo, det var också en diagnos jag fick under den tid som varit!

#3                                                                                                     ingen är ju felfri! Men ibland känns det precis som du skriver - man är en försökskanin. Det kan dock inte heller vara lätt att vara läkare, med den tidsbrist för pat. som de arbeta under!!

Nej, ortopeden röntgade inte, kollade bara på rtg.plåtarna som de tog förut.

Ja, det var inte mening att vi skulle diskutera mej personligen…. Men det är knepigt det här med diagnoser och att olika läkare säger olika saker! Hur tusan ska man kunna lita på nånting?

Tride
0

Det är nåt skumt med sjukvården och inställningen till patienterna det är helt klart. Man kan undra över varför dessa människor, som utbildats till läkare till höga kostnader och under lång tid, så ofta inte kan hjälpa?

allt är väl inte bara dåligt. själv fick jag hjälp för ett par år sedan när jag verkligen behövde det, delvis mot min egen vilja. Läkaren hade rätt den gången, och var dessutom viljestark och bestämd. Om hon inte fått bestämma, undrar jag faktiskt om jag hade levt i dag.

Kanske är det olika på olika platser i vårt land? Jag bor ju i en storstadsregion. Så borde det definivt inte vara. Köra 20 mil för en vård som inte fungerarObestämd

MaMa, du skiver att alla kan inte kunna allting, och det är ju sant, men med dessa dyrbara och långa utbildningar???? De sitter ju inte där på måfå, liksomFörvånad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Mysan59
0

Kan bara hålla med, så dåligt behandlat som jag blivit många ggr!

När jag skulle op. mig för karpaltunnelsyndrom, kommer kirurgen ut tittar på mig och säger: Jaha och vem har sagt att du behöver opereras…. ehhhh???

Ja, den och den  läkaren svarar jag, jag hade ju gått igenom test där dom såg att det behövdes.

Jaha, svarar läkaren, då är det väl så. Sen när jag låg och op., denna op. görs under lokalbedövning, så hörde jag läkaren säga till sköterskan: Oj här var det trångt!

Ja, va f*n trodde han jag var där för?!

Och det är inte det enda tyvärr…

Blir sååå less och nu för tiden, tror dom ju att man enbart går dit för att bli sjukskriven och dom tänker minsann INTE sjukskriva nån! Suck

abbis
0

Är man läkare för att man vill hjälpa människor eller för den höga lönenObestämdMöter mycket arrogans hos läkar kåren.Är man så trött på folk ska man sluta..

Att ortopeden inte tog nya plåtar är jättekonstigt om det dessutom gått tid emellan.Det skulle jag nog ha krävt!

Du måste kräva en second opinion det har du rätt till..Har du t.ex ett begynnade diskbrock kan du förvärra alltihopa med träning!

Tride
0

Höga lönen? men också statusen. Farligt när det hamnar hos fel människor.

Tride.

Mysan59
0

Ja precis, hög lön och status! Det verkar inte som om många av dom gör det för dom bryr sig direkt. Undantag finns förstås.

mayolica
0

Ja inte blir man lugn efter ett läkarbesök,särskilt inte om man söker för att det är något man verkligen är orolig för.

Jag fick gå med borrelia obehandlad för ett par år sen i över en månad helt i onödan,trots att provet visade possitivt när jag gick dit första gången. Man skylde på att det offta visar possitivt utan att man har borrelia,för att dom flesta vuxna ha haft borrelia någon gång i sitt liv.Förvånad

Att jag var sjuk och mådde väldigt dåligt skylde dom som vanligt på min fibromyalgi.Skrikandes

~ mayolica ~

nillanb
0

Man blir mörkrädd!

Patienten ses inte som en människa med ett värde utan som en halvtråkig arbetsuppgift, som ska avklaras så snabbt som möjligt.

mayolica
0

#11 Ja

~ mayolica ~

abbis
0

Har många saker jag skulle kunna berätta ..en hel bok skulle kunna fyllas faktiskt..Min mamma blev hemskickad med cortison spruta i bröstet pga av att det stod fibro i hennes journal.Det va hjärinfarktObestämd

[Jeremina]
0

Det lät inget kul och det blir alldeles för vanligt att vi blir behandlade såhär i sjukvården. Hoppas det ordnar sig för dig shigne.

Mysan59…karpaltunnelsyndrom vet jag hur det är att ha. Jag blev opererad 1990… Sköt om dig!

abbis….det låter så otroligt idiotiskt så jag vill skrika Skrikandes

Mysan59
0

Jeremina; ja det är inte så skönt, op. höger hand 1999 och vänster 2000

Tride
0

Mörkrädd va ordet Skrikandes

Tride.

Denna kommentar har tagits bort.