Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettnaturlig-hudvård
Läst 5144 ggr
Skogselva
0

Balsam vs vatten

Jag tänkte bara ge er, som kör balsammetoden, rådet att prova på att tvätta håret med enbart vatten.

Jag körde balsammetoden i några veckor, men håret hade alltid den där lilla hinten av flottighet, helt rent kändes det aldrig. Och igenflottat blev det redan dagen efter tvätt.

Men så körde jag med vatten och håret blev mycket renare, nästan "schamporent". Mycket nöjd med resultatet. Fyra dagar sedan tvätt nu och är utan flottigt hår.

Så när ni "vant" håret vid balsamtvätt, kör med bara vatten. Flört

Det där med naturborste har varit uppe förr, men en sådan behöver man  för att sprida ut "flottet" och få bort damm. Använd gärna naglarna också för att rengöra hårbotten.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Branneli
0

Ähmmm, vad är balsam-metoden  Oskyldig….

Jag tvättar håret varannandag med schampoo

Skogselva
0

Balsammetoden är när man skippar schampot och bara tvättar med balsam. Schampo (många iaf) är väldigt hårdhänt mot håret.

När man läser på olika sidor om voo (alltså vattenmetoden)  så uppskattar de att det tar ungefär 6 veckor för håret att vänja sig vid bara vattnet.

Under den invänjningsperioden kan håret vara ganska fett och äckligt, det var därför jag började med balsam för att vänja håret stegvis vid den allt snällare behandlingen.

Håret överproducerar fett för att kompensera schampo och för många tvättar. Men när håret väl har vant sig vid man inte längre gör så så jämnar det ut sig och återtar en naturlig produktion.

(Så jag brukar säga till alla som känner att de måste tvätta håret ofta att tvätta det mer sällan.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Branneli
0

Tack, då har jag lärt mej något nytt idag Flört

[Jeremina]
0

Använd en borste för att rengöra hårbotten!

MaMaMade
0

Jag tror att jag "vande av" mitt hår när jag var snaggad. Tvättade håret kanske 1 ggn/v men det hann aldrig börja se smutsigt ut. Nu har jag börjat köra balsam…på töserna med. Funderar lite på bikarbonat- o äppelcidervinäger men det känns lite jobbigt om jag ska vara ärlig. Kanske övergår till enbart vatten o sköljer med äcv ngn ggn då o då istället.

Efterborstar flickornas hår med en svinborstborste med gasbinda över (de har för tjock o långt för att en svinborste ska kunna reda ut tovorna). Gasbindan fångar upp fett o damm jättebra o det brukar vara en mörk rand över gasbindan + en jättetuss med damm efter borstningen. (Nu har ju iaf Minstan rejält med barr, just nu når det ner till midjan, så det samlas en hel del i det…särskilt när det är flätat.)

Mysan59
0

#5 Jag har kört med bikarbonat- och äppelcidervinäger, inte så jobbigt faktiskt, man kommer in i det.

Men idag glömde jag det och körde som vanligt med balsammetoden, har helt slutat med schampo.

Nån bra borste att rengöra hårbotten med skulle jag däremot behöva, såg nån länk i nån tråd för ett tag sen, men har tappat bort den.

Vet ni var man kan få tag i en sådan?

Skogselva
0

#6 Jag har två naturborstar, den ena köpte mamma åt mig på en frisörsalong, detta är ca tio år sedan, så pris minns jag ej.

Den andra köpte jag på kicks för under hundringen.

Så kolla så'na butiker. Flört

Mysan59
0

#7 Tack för svaret. Kicks finns ju till och med här där jag bor! Glad

Skogselva
0

Glad

Soffe
0

Intressant! Vet inte vad för metod jag ska köra med. Jag kör väl på med mitt milda schampo och sen balsam efter det.

Tuva-Lena
0

Jag kör med mitt egengjorda schampo och behöver bara tvätta en gång per vecka. Inte ens då ser det smutsigt ut men det bör man väl ändå göra. Jag har aldrig haft problem med fett hår så det kan vara förklaringen. Jag köper ingredienserna från crearome och schampot kräver inget balsam efteråt - så mjukt o skönt och doftar antingen rosmarin eller lime, Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

penke
0

jag har väl ingen ..metod,
tvättar man för ofta,tror jag man ..stressar håret att "naturligt återfetta" sig självt,mer och mer för vare "rengöring"..

balsammetodet har jag provat några gånger,förvånandesvärt rent o mjukt efter
som man har jag ju oftare kortare hår..
jag har sällan(aldrig) schampoonerat flera gånger i veckan
oftare bara blött ned/duschat av håret, (o tvålat kroppen)
ibland med en tvålig näve i håret :- )
duschar bort svett ..

det funkar hur bra som helst

penke

Skogselva
0

Jag försöker gå så länge som möjligt mellan tvättarna, just nu är jag på tvätt var fjärde dag. men sen jag började med vatten så är det inte smutsigt den fjärde dagen heller.  Glad

Mysan59
0

Jag tvättar så lite som möjligt också, har supertorrt och frissigt hår.

Sen har jag i några droppar rapsolja efter tvätten, hade olivolja förut, men tycker nästan rapsoljan är bättre.

Skogselva
0

Så kul att hitta den här tråden igen, jag hade nämligen glömt bort när jag började med vatten. Runt omkring början av mars med andra ord.

Tre månader in i metoden och håret är vackrare (och mjukare) än någonsin, om jag får säga det själv. Flört

Helt klart värt de första veckorna av flottigt hår.

MaMaMade
0

Jag tvättar numer mitt hår 1 ggn/v…får se om det håller nu under sommare med allt damm. Å andra sidan skölje jag alltid igenom med vatten när jag duschar… Glömmer oftast att hämta balsamet från badrummet (använder duschkabinen i tvättstugan…så får jag ha min handduk o tvål ifred från Sonen) så jag tar en liten klick aloe vera-tvål som jag använder till ansiktet när jag känner för en mer rejält rengöring. Funkar bra, är iofs snaggad men det är iaf hår o att det känns bra är huvudsaken!

Skogselva
0

Visst är det så.