Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: andligt-shamanism
Läst 2421 ggr
Tuva-Lena
0

Med balans och kärlek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni sett orden "Med ljus och kärlek" som avslutning på en del inlägg?

Just nu läser jag delkurs 10 på häxkursen, och där betonar författaren nödvändigheten av att det skall råda balans i tillvaron för att moder jord/vi skall må bra.

Varför tror ni att man skriver med ljus och kärlek? Varför inte med balans och kärlek istället? Så skulle jag vilja skriva. Om vi bara omger oss med ljus så skulle vi snart bränna oss allihop! Tänk er en tillvaro med ständigt dagsljus till exmpel!? Har ni också tänkt på att ur ljuset föds mörkret, och tvärtom..? De är alltså mörkret som är det groende fröet till ljuset…

Ljus, dag, värme, manligt, yang, kreativt, kontra Mörker, natt, kvinnligt, kyla, yin och vila.

Förstår ni då att båda behövs..? Inget yin utan yang, och inget yang utan yin. Ingen dag utan natt och ingen natt utan dag, ingen väme utan kyla och ingen kyla utan värme…

Var tror ni uttrycket det goda livgivande ljuset kommer ifrån? Eller, varför är mörkret ont..? Båda behövs för att skapa balans i tillvaron, och inget av dem kan existera utan det andra.

Jag förstår tanken med att skriva "med ljus och kärlek", och jag vill inte kritisera dem som använder det som kärleksförklaring till livet, men visst låter det lite "obalanserat" om man tänker på konsekvenserna av ett evigt ljus?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[GunillaF]
0

Det är ju en himla tur att vi slipper läsa "med mörker och hat". Men nog sammanknippar vi mörker och hat/ondska, många gånger….

Jag tror också å det bestämdaste att kontrasterna behövs. Motpoler.

Om vi alltid hade ljust - hur skulle vi då kunna uppskatta det om vi inte hade mörker eller tvärtom..

Man säger ofta "mörkrets gärningar" om det som inte är tillåtet eller acceptabelt. Kanske därför det mesta som har med mörker att göra är så otäckt/kusligt för många. Det kan ju iof beropå vad man har för erfarenheter av mörker också. Om man tycker att mörker är trevligt eller inte.

Men som sagt…kontraster/motpoler tror jag absolut behövs. För annars, som du skriver Tuvan, ingen balans.Kyss

MaMaMade
0

Det där har jag funderat mkt på Tuvan. Tror att det nog har med vår mänskliga förmåga att fastna i uttryck som betyder olika saker för olika människor.

Vad menas med ordet ljus för den människa som skriver det? Dagsljus eller ett kärlekens ljus? Att kunna känna kärlek inför så mkt som möjligt är väl bara bra i mina ögon sett för det kommer alltid att finnas ondskefulla gärningar…sjukdomar, handlingar hos "mottagliga" personer o de vet vi ju att de ofta går i arv till barnen om de inte ser upp osv. Visst skulle det bli tokigt om den "goda" sidan blev väldigt överlägsen men definitivt om det bidde vice versa. Tror nästan att det inte skulle gå att ngn sida "vinner"…kanske slår över lite men att universums lag gör att vågskålen hålls så jämn som möjligt.

Den som lever får se!

allhealing
0

Beror helt och hållet på från vilket perspektiv det är skrivet. Om det är skrivet "utanför" dualitet tänket så existerar ingen separation. Men för att vi då ska förstå det så måste man formulera sig med dualistiska ord.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Tuva-Lena
0

Har ni tänkt på att mörkret är inte det som är "ont"? Mörkret är någonting som finns för att vi skall få balans i dygnsrytmen, och på det sättet får alla levande organsimer en välbehövlig vila då man laddar om batterierna - förutom nattdjuren då som vilar på dagen. Flört

Mörkret i sig föder inte ondska, det är "ondskan" som utspelar sig i mörkret isåfall. Hur kan ett mörker göra någonting ont? Lika lite som dagsljuset har den förmågan. Jag tror inte ens att det finns någon ondska, bara vilsna själar. Och kärlek för mig är mörker och ljus i förening med varandra, för det är endast så vi kan leva ett behagligt liv här på jorden. En varelse i balans utstrålar alltid kärlek eftersom den befinner sig i fullständig harmoni med sig själv och omgivningen, ja hela universum. Vad tror ni om det? Glad

MaMaMade
0

#4 Jepp, det tror jag med! Att tillskriva godhet/ondska, kärlek/hat etc som ngt ljust kontra mörkt har bara med vår mänskliga oförmåga att uttrycka oss korrekt.

[GunillaF]
0

#4 Håller fullständigt med om det du skriver.

Tuva-Lena
0

Vet ni var jag tror att det kommer ifrån? Jo vår religion; Gud, himlen, kärlek, ljus - Satan, helvetet, ondska, evigt mörker. Ren skrämselpropaganda.. Gråter

Pagan
0

tragiskt men sant! genom att skrämma folket så….Gråter

Tänk vad mycket som lever kvar……i denna upplysta tid?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
0

Ja så är det, och det är inte länge sen jag tänkte likadant men sedan jag började kursen har jag fått mer kött på benen och förstår sambanden bättre. Det gör väl du också Pagan? Flört Det är ju så enkelt, så logiskt och så underbart jordnära! Man behöver bara gå ut en varm dag för att upptäcka logiken, för blir du för varm så söker du dig till skuggan eller vattnet - bara för att kroppen också strävar efter balans, precis som allting annat som är en del i universum. Glad

Pagan
0

jo, balans är grundstenen. Inget utan sin motpol! Yin och Yang, mörker och ljus, kärlek och hat. Ingenting kan förklaras om inte det finns något att jämföra med. Allt behövs! Fast det där jäkla patriarkalet och allt vad det innebär, det är ju rent åt helsicke ialla fall. Där kan vi ju snacka om obalansFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

MaMaMade
0

#7 Självklart är det makthavarnas indelning i religiösa fack som ställer till det här i världen! De maktfullkomliga använder ordet för att få makt (o rikedom) över folket. Sedan finns det säkert de som också ville lära o därmed använde metaforer i en tid av okunskap…det är inte så länge vi har haft skolplikt ändå…sedan har vi grejen med "vi o dom".

Därför väljer jag alltid att säga att jag är andligt troende men har valt att stå utanför alla religiösa rubriceringar då det ställer till det så mkt här i världen. Sedan sätter jag punkt där så behöver inte folk vare sig höja på ögonbrynen el ta illa upp.

Tride
0

Bra och viktig diskussion, för att inte säga nödvändig. Jag har, så länge jag kan minnas, undrat varför mörker skulle förknippas med ondska. Visst kan mörker   ge skydd åt onda gärningar, men det är ju inte mörkrets fel.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen