Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1727 ggr
Tuva-Lena
0

GI och kolesterolvärde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fråga till er som äter GI kost, novis på det området som jag är. Som jag uppfattat det så äter ni mycket fett men drar ner på kolhydraterna..? Men hur går det med kolesterolvärdet om man smäller i sig en massa fett, animaliskt fett dessutom? Högt kolesterolvärde är ju nånting som vi bör undvika för att slippa hjärt-kärlsjukdomar..? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Pagan
0

Jag åt enligt LCHF - Annika Dahlqvist rekommendationer i lite över ett år. Ingen potatis/ris/pasta/bröd alls i början, men sedan skulle man trappa upp succesivt med kolhydrater, så en viss liten mängd fick förekomma var dag, men jag slarvade så ofta att jag kände att jag fick börja om hela tidenFlört Det blev mycker fett, skitsvårt i början. Riktig grädde, riktigt smör mm i ganska stora mängder. omeletter varje dag till frukost, bacon och ost, broccoligratänger mm.

var hos företagsläkaren efter ett år på tredjeårs undersökning och hade de bästa värden jag någonsin haft! Nästan så jag ville rama in dem.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
0

Det är just det jag inte fattar. Fettet går ju också ut i blodbanorna..? Men då skall det vara det att kroppen får i sig så mycket fett att den gör sig av med det fett den inte behöver alltså..? Även det som går ut i blodbanorna, eller..? Obestämd

Pagan
0

Har du läst något som Dahlqvist "predikar"? Hon har ju fått en del skit, milt sagt. Men hon tycks veta vad hon pratar om. Måååånga mår ju bättre och går ner i vikt samt att deras hälsa blivit mycket förbättrad iom hennes rekommendationer. Hur och varför har hon massa svar på, jag minns inte riktigt allt. hon har en blogg på passagen tror jag och har ju sålt en del böcker.Många har ju blivit hjälpta men jag håller med om att det låter hälsåvådligt när man läser recepten. hade jag inte saknat ris bröd och potatis så hade jag fortsatt, för det var en himla gottig "diet"Flört

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
0

Hur går det nu då när färskpotatisen snart är klar att tas upp..?Flört Tänk dig en sillbit och färskpotatis. Finns det nåt godare och mer aptitretande på sommaren? Tungan ute Det är nog det enda jag inte kan vara utan, annars ris och pasta skulle jag kunna avvara.

(Jag måste kolla runt lite mer ang kolesterolvärdet..? Flört Den här GI kosten ställer ju all fysiologi på kant..! Tyst)

Pagan
0

nä det var ju just det, potatisens frestelserFlört

Sajtvärd Tarot

MaMaMade
0

Skulle tro att det har med den stabilare utsöndringen av insulin att göra samt det faktum att kroppen inte lagrar på sig det animaliska fettet utan extra tillförda kolhydrater.

När kroppen inte förbrukar all den energi som tillförts, omvandlar den energin till fett som lagras i kroppen inför svårare tider. Tar man energin från enbart proteiner o fett, åker ev "överskott" ut den naturliga vägen.

Vid en fett- o proteindiet hålls insulinutsöndringen på en jämn nivå hela tiden. Det samt att fett- o protein mättar på ett helt annat sätt jämfört med en kolhydratrik kost, gör att man inte känner sug mellan måltiderna o därmed inte heller blir frestad att småäta mellan målen.

Gällande kolesterol så har det kommit nya rön o här kan ni läsa hur Kostdoktorn på ett enkelt sätt förklarar hur det hänger ihop. (Läs allt men särskilt stycket som heter "Vad är kolesterol och är det farligt".)