Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: örtmedicin-kosmetika
Läst 10083 ggr
Tuva-Lena
0

Ditt naturapotek..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, vad omger du dig med för växter? Just nu blommar alla sorters läkeväxter runt omkring oss, och jag tänkte att vi kunde tipsa varandra i den här tråden om vad vi själva kan ta vara på.

Lägg in en bild på växten och skriv gärna ner lite information om vad den är bra för och hur den skall beredas, kanske också var man kan hitta den, alltså vilken mark den trivs på. Vi väljer inga giftiga växter för säkerhets skull Tyst, utan ta de vanliga, "snälla" växterna istället. Glad

Jag har "Vänderot" uppe i stugan och det var så jag kom på idén med tråden. Flört Finns ju fler också förstås!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tuva-Lena
0

..fast att det där är tussilago vet nog de flesta. Flört

kurrmage
0

Älggräs är lite kul, det innehåller salisylsyra som är en "föregångare" till acetylsalicylsyra som är den verksamma beståndsdelen i Magnecyl, Treo, Aspirin och om man arbetar på äldreboende känner man säkert till Trombyl.

Torka och gör te, blommor och blad fungerar, även rötter har jag för mig. Som alltid med speciellt vilda växter är det osäkert med koncentrationen av ämnet man vill åt. När det gäller älggräs och dess acetylsyra ska man också veta att biverkningarna som magsår, är större i det än i apotekspillrena.

Växter och blommar i massor vid åar och på blöta ställen nu.

Namnet Aspirin kommer från Älggräsets tidigare namn, Ulmaria Spiraea.

Älggräs eller älgört

PS Barken från pil fungerar också bra mot huvudvärken eller som antikoagulerande för blodet och innehåller samma verksamma ämne. Pil heter Salix på latin, därav namnet salisylsyra.

Passar också på att nämna rölleka som jag fått lära mig bland annat ska fungera som myggmedel. Jag testade under en dryg vecka i skogen, men knappast vetenskapligt. Myggbett fick jag, i mängder, men om de var färre än utan kan jag inte svara på. En del påstår att växten kan ge allergier, jag har till och med hört att den ska vara cancerframkallande. Kanske någon vet mer? Jag kommer inte ihåg om vi gned in oss med hela växten eller bara blommor eller bara det gröna.

MaMaMade
0

Röllika har väl genom tiderna setts som ett universialmedel. Har för mig att den innehåller ngt som inte är bra att inta för mkt av men kommer inte ihåg vad det är.

Samplantera gärna röllika med andra växter då den håller borta sjukdomar samt lyfter fram smak o doft hos den andra växten.

Tuva-Lena
0

#2 Vad intressant att få läsa om Älggräset! Tack för det kurrmage! Tungan ute

[GunillaR]
0

# 2 - Men det var intressant. Det finns inget älggräs (vad jag vet) här i södra Skåne, men det fanns mycket gott om detta i Jämtland. Tänk om jag hade vetat att det gick att använda…….

shigne
0

Förut gjorde jag saft av älggräs….ska se om jag hittar receptet bland mina gömmor.

Vet att det varnades att man inte skulle ge barn den saften för ofta, för just salisylsyra.

MaMaMade
0
kurrmage
0

Man kanske inte ens ska dricka den själv?

På äldreboende ger man ofta äldre läkemedelet Trombyl, vilket innehåller ASA, den "modernare" formen av salicylsyra. De får 125 mg, ibland något mer, för att blodet inte så lätt ska koagulera och därmed orsaka stroke. Trombyl är alltså det som många felaktigt kallar blodförtunnande.

En Magnecyl eller en Treo innehåller 500 mg av samma läkemnedel. Alltså 4 ggr så mycket som behövs för att blodet inte ska levra sig så lätt.

Nu vet jag inte vad ett par glas älggrässaft (älgört) kan innehålla, men eftersom man insett att det hjälper mot tex huvudvärk så antar jag att det är en anselig mängd.

Nu händer det som inte får hända, en bilolycka där magen får en rejäl smäll och det bildas en inre blödning. Straxt innan har man frossat i älgörtssaft som har den förmågan att blodet får svårare att koagulera, blödningen stannar inte av.

Men som sagt, jag vet inte hur mycket salicylsyra ett glas saft innehåller, det är möjligt att det är så lite att det inte påverkar. Jag vet inte heller hur vanligt det är att blödninghar blir värre av att man tagit ASA, alltså Treo eller liknande (inte Alvedon tex).

Tack för receptet #7. Jag har örten några hundra meter ifrån mig och ska göra en liten sats för att se hur det smakar. Får se till att hålla mig lugn så jag inte gör mig illa efter att jag druckit saften :-)

Tuva-Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rölleka växer nästan överallt här uppe i norr, på torra jordar helst, på ängar hittar man den ofta tillsammans med prästkrage, rödklöver, blåklocka o s v..

Den har antiseptiska egenskaper, är inflammationshämmande och har en sammandragande effekt på huden. Därför passar den bra vid småsår, hudsprickor, bölder, lindriga brännskador, hemorrojder eller åderbråck. Röllekan stoppar blödningen om man gjort sig illa genom att få huden att dra ihop sig och den stimulerar huden vid sårläkningen.

Om man plockar färska röllekablommor bör man se upp med växtsaften från stängeln som kan orsaka irritation på huden hos en del överkänsliga personer. Annars är det de torkade blommorna man använder.

[GunillaR]
0

# 8 - Intressant synpunkt!

Själv har jag benägenhet att få näsblod så jag skulle kanske inte dricka någon älggräsdryck.

Man kanske också ska vara försiktig om man har känslig magslemhinna. Jag fixar inte a-syra, då säger magen ifrån på direkten. Alvedon och andra paracetamolpreparat går bra.

kurrmage
0

Jo det är lätt att tänka naturligt=nyttigt och bra, vilket inte alls alltid stämmer. Det gäller att ha lite koll innan man plockar något från hyllan med örtteer.

Titta till exempel på länken som visar vad orsaken till farligt höga levervärden kan vara. Bland självklara saker som alkohol och ecstacy står även grönt te och Eschinagard med… Tror dock man ska hälla i sig en hel del innan det är farligt.