Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettmassage
Läst 4852 ggr
Tuva-Lena
0

Massage lindrar sorg

Hand-och fotmassage gör att man lättare kan hantera sorg. En studie från Karolinska Institutet visar att mjuk men bestämd massage frigör hormonet oxytocin som ger avslappning och välbefinnande.

Samma hormon frigörs när mammor ammar sina barn. testdeltagarna tyckte även att den fysiska kontakten gjorde det lättare att hantera tomrummet efter någon som dött.

Källa: Journal of Clinical Nursing

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

Självklart!

Flört

Tuva-Lena
0

Bra att du svarade Mamsen. Att vi inte har tänkt på det! Du har ju en självklar lärare bara några mil ifrån dig där du kan läsa kuser på distans. Titta på den här länken: Sinnlig beröringsterapi

Scrollar du en bit ner så hittar du kursen som heter så. Det är SolKarina i Umeå som håller i kurserna, en sympatisk och jättebra lärare. Jag gick reiki 1 hos henne. Tungan ute

MaMaMade
0

Jepp, har sett det där. Fast om jag har förstått det rätt så är Skola för Beröring den enda som är godkänd av Kroppsterapeuternas Yrkesförbund när det gäller yrket taktil-terapeut.

Nåväl, det är ingen brådska. Ska läsa till beröringspedagog som första steg o sedan läsa in basmedicinen på KomVux. Såg att det finns i Umeå men de verkar inte köra rena kurser i de olika ämnena, det var väl därför min lokala KomVux-representat inte fattade ngt. Man läser de 100 h under 4 v på heltid så det ska väl gå bra att få ledigt från jobbet…hoppas jag.

Sedan får jag satsa på att bygga på berörings-utb med terapeut-utb. Blir lättare att betala o jag behöver inte vara nere i Stockholm en hel termin, utan bara några veckor.

Tuva-Lena
0

Egentligen spelar det ingen roll, det handlar nog mer om yrkesstolthet, för även om det är godkänt av någon enskild yrkesgrupp och inte Soc styrelsen, så har inte patienterna någon möjlighet att få tillbaka nåt från FK - och det är nog det som är det vikitga för dem som skall betala behandlingen. Så upplever jag reaktionen från mina klienter. Ett diplom på väggen som visar att du har önskad utbildning räcker, sedan får ditt samvete avgöra om du är "behörig".

Jättekul att du är på gång MaMa! Fast att prata med KomVux representanter om alternativa utbildningar är lika fruktsamt som att sätta frön i asfalt. Dom har ju aldrig varit i kontakt med sånt - om du förstår? Vi är ju invidualister allihop och dom har valt "den smala vägen", och det betyder att dom också går samhällets ärenden, där man skall kunna placera in människor i olika fack. Vi som arbetar inom alternativ vård ställer till oreda i hjärnan på dem bara..! SkrattandeCool Va???! En person som har egna önskemål..??? ungefär… Skrattande

Tride
0

Min son jobbar i ett "gräns-yrke", som chiropraktor. Akademiskt utbildad i Danmark. Numera får han patienter på remiss från läkare, men det har varit en kamp för proffesionellt erkännande. Han är jätteduktig!Skrattande Säger jag, som är SÅ obektiv.Tyst

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

MaMaMade
0

Nja, basmedicin 100 h är ju den nuvarande USK-utb som jag har förstått det, måste isåfall vara mkt intensiva 4 v heltidsstudier men jag har ju gjort det förut. Har redan betyg i det men känner att jag vill repetera o få betyg på att jag fortfarande kan allt. Konstigt dock att hon inte reagerade när jag sa 100 p basmedicin…det var bara poängen som skulle vara 100 h istället!

Nåja, det ligger ju en bit framöver, får se vilket kurstillfälle som passar bäst in just då.

Tuva-Lena
0

#5 Jo chiropraktorer har sin välsignelse från Soc styrelsen sedan ett tiotal år tillbaka, men det var just de övriga alternativmedicinarna.. Tyst

#6 Jag har arbetat med alt behandlingar i 25 år ca, och om du vill ha ett gott råd från en erfaren "kvackis", så skulle jag råda dig att skaffa dig en bred bas att stå på Mama. "Svenska Hälsoteamet" utbildar massageterapeuter och om jag inte minns helt fel så berättigar även den utbildningen till stud medel hos CSN. Är du dessutom arbetslös så kan du kanske få AF att bevilja utbildningsbidrag..  Den utbildningen ger dig dessutom behörighet till Basmedicin.

Jag tycker det verkar otroligt om du skulle få motsvarande usk:a utbildning på 100 h! Den är väl 2 år om jag inte minns fel..? Att läsa in teorin på 100 h är dessutom korvstoppning så kunskaperna glöms snabbt bort. Ta god tid på dig om du vill ha en gedigen grund att stå på, själv har jag över 5 års teoretiska heltidsstudier bakom mig. Tyst Lägg sedan till alla kortare kurser jag har gått så kommer jag lätt upp i över 7 år. Ändå har jag hård konkurrens av andra terapeuter. Du skall veta att det är en djungel man ger sig in i - äta eller ätas är det som gäller, men är man bara tillräckligt motiverad så går det av någon underlig anledning att klara sig ekonomiskt. Där tror jag handlaget kommer in. Har du inte rätta förutsättningarna så spelar det ingen roll hur lång utbildning du har. Man måste kunna ta människor på rätt sätt och framför allt så måste man kunna lyssna och känna empati. (Där ligger du i framkant, det kan jag gå i god för.. Flört)

När du sedan har de nödvändiga baskunskaperna så kan du läsa kortare kurser, som t ex taktil massage.. Endast så kan du leva på att vara alternativ terapeut.

MaMaMade
0

Har fyllt min kvot hos CSN. Har redan läst till USK:a en ggn men det var länge sedan. Då läste vi in teorin på ca 3 mån. Med min vårdbiträdesutb + arbetslivserfarenheter har jag inga som helst problem att komma in efter vad jag har förstått. (Min grannfru kom iaf in på utb o hon var avbytare inom jordbruk.)

Tänker inte ha det som försörjnings utan det ska vara mitt "roliga" inom arbetslivet tänkte jag. Får jag ihop pengar tänker jag läsa in kurser allteftersom men i den ordning jag tycker är kul…lite passion du vet!  Flört

Tride
0

Vilken livskraft du har, mama!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

MaMaMade
0

Tja, he´e´ba´o bit ihop, du vet! Skrattande

Tuva-Lena
0

#8 Aha, ja passion är viktigt i livet så självklart ska du kosta på dig att "passionera"! Skrattande Jag fick den uppfattningen att du skulle välja det som yrke du vet.. Obestämd

Du kommer säkert att klara det med glans. Det som är svårt inom alt medicin är att hålla i den hårda konkurrensen, men arbetar man inom äldrevård eller med handikappade har man på nåt sätt bordet serverat. Varför inte föreslå för enhetschefen/områdeschefen att du erbjuder behandlingar till dem? Tungan ute Först som praktik åt dig själv, sedan tar du betalt.

Apropå passion så har jag en till också - trådslöjderi. Tycker det är såå roligt - sedan skulle jag vilja öppna en liten butik som jag kallar "Antik Romantik", där jag endast säljer antika saker med romantiskt stuk. En inspirationsbutik samtidigt för inredning, som går i den romantiska sekelskiftesstilen. Lite lantligt så där.. Kyss

MaMaMade
0

#11 Det var nog min tanke också, Tuvan! Flört En släkting till min brukare är utb beröringspedagog o har några stammisar på sidan om sitt vanliga jobb. Ngt sådant är jag ute efter o råkar jag sedan "dra på mig" fler klienter än en dag så…tja, får Guben jobb kan jag nöja mig med 3 dagars anställning o resten knådning. Skrattande

Säg till när du öppnat din butik så kommer jag o shoppar på stört! Ska bara bli rik först! Guld i mun