Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: örtmedicin-kosmetika
Läst 4859 ggr
Tuva-Lena
0

En hutt för hälsan!

Urinvägsbesvär

Gör din egen tinktur till ditt husapotek, och ta en liten hutt om du blir krasslig i höst!

Alkoholen drar ur de flesta aktiva ämnen ur terapeutiska örter. Ett alternativ är äppelcidervinäger, men då blir inte hållbarheten lika bra.

Gullris (blad och blommor) är effektivt mot urinvägsbesvär. Tinkturen gör du på följande sätt:

För färska örter: Använd fem delar 40 %:igt okryddat brännvin till en del örter

För torkade örter: 10 delar brännvin till en del örter.

Lägg örterna i en ren glasburk. Häll över sprit. Rör om försiktigt och sätt på locket. Låt dra i 14 dagar i rumstemperatur. Skaka varsamt varje dag. Sila sedan genom nylonfilter, pressa ut alkoholen ur örten. Häll den färdiga tinkturen i en brun 10-milliliters flaska. Om en bottensats syns efter några dagar så silar du en gång till.

Tinkturen droppas sedan i ett glas vatten vid behov.

Källa: Må Bra Nr 9 2010

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

gummimamma
0

Detta måste jag testa! Har ju Gullris som växer i trädgården, så fram med sekatören! Fast först måste jag köpa spriten. Eller funkar det med whisky, om jag tullar på gubbens flaska?

Hur mycket ska man ta av tinkturen, och hur ofta?

Tuva-Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ha ha, ja ta en slurk whisky om det kniper! Annars tar du 20 droppar av tinkturen i ett glas vatten 3 ggr per dag. Glad

Här kommer ett annat recept, men tinkturen gör du på samma sätt, alltså 10 delar sprit till 1 del örter, alt 5 delar om du använder färska örter.

Johannesört kan man använda vid nedstämdhet/pms och då är det också blad och blommor du gör tinkturen av. Drick 3 ggr per dag och även här är det 20 droppar i ett glas vatten.

Ljung (blad och blommor) är bra vid sömnproblem eller stress. 20 droppar i ett glas vatten en timme före sänggåendet, eller på morgonen vid stress.

Kommer mer imorgon.. Flört Bilden visar johannesört.

Elpida
0

#2 Alltså vanlig ljung som växer överallt i skogen? Det är ju isåfall fantastiskt, maken har ju så svårt att somna!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
0

Javisst, vanlig ljung Elpida! Puss till dig o välkommen tillbaka! Glad Annars kan man plocka ljung och lägga under kudden också. Blir lite skräpigt i sängen förstås, men man får låtsas att man ligger i skogen den natten. Flört

gummimamma
0

Av ljung blir det god the, om man låter den dra en stund i hett vatten.

MaMaMade
0

#5 Blommor el blad el både ock? När är det som bäst el går det att plocka under hela växtsäsongen?

Tuva-Lena
0

#6 Blommor och blad MaMa. Jag antar att det är bäst att plocka dem när dom blommar, alltså i slutet av juli nån gång här uppe hos oss. Då doftar dom ju gudomligt gott också! Glad

Har ni luftrörsproblem, hosta, gaser i magen eller dålig matsmältning så kan ni testa Timjan. Toppen va, för det kan man ju köpa på affären numera - färsk dessutom. Då använder du hela växten, alltså både stjälk, blommor och blad. Då blir det alltså 5 delar sprit till 1 del örter när växten är färsk. Vid behov häller du sedan 20 droppar av tinkturen i ett glas vatten tre ggr per dag.

Själva tinkturen görs på samma sätt för alla växterna.

MaMaMade
0

Synd att timjan inte är min favorit men jag har citrontimjan i en låda, den är lite godare än den vanliga! Den smakar så starkt!