Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 38010 ggr
nicesandra
80

Hjälp mot spända käkar

Hej!

Någon som har tips på hur jag skall göra för att slappna av i mina käkar? Någon avslappningsövning? Jag tror jag ligger och biter ihop när jag sover, har fått väldigt ont i tänderna, och får för mig att de liksom flyttats… ibland huvudvärk och är allmänt spänd i käkleden under dagen med. Allt beror på stress och att jag inte mår bra, men då jag inte kan förändra mitt mående, eller vad som orsakar mitt mående, just nu, får jag arbeta med att försöka mildra symtomen istället.

Tacksam för svar!

MaMaMade
2

Avslappningsövningar är bra, har inga på lut men se till att varva ner så mkt du kan innan du lägger dig för att sova. Soft musik, tänk på bra saker o skaffa en bettskena! Själv har både jag o Guben sabbade tänder pga tandgnissling o ihopbitning. Det blev dock bättre för Guben efter att tandis slipat till hans bett som var snett.

allhealing
3

Varför tror du att du inte kan förändra ditt mående just nu?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

nicesandra
0

#2 Jag kanske uttryckte mig fel. Jag kan inte förändra orsaken till mitt mående just nu. Det har nämligen en väldigt tydlig "start-punkt". Jag vet precis vad som orsakar spänningar i käkar, och hela ansiktet inser jag nu, men jag kan inte göra något åt det. Eller, jag kanske kan försöka göra något åt hur jag hanterar det? Och det försöker jag iofs också att göra

gummimamma
1

Ta kontakt med din tandläkare, så får du en bettskena! Jag har fått en sådan p g a att jag biter ihop på nätterna så jag vaknar med huvudvärk. Nu mår jag bättre sedan jag fått skenan. Märker du att du biter även dagtid, försök med avslappning. Men, jag vet, det är svårt! Rätt som det är biter man igen. Men det är ju mycket bara man blir hjälpt nattetid och att man är medveten om bitandet och försöker slappna av dagtid.

Hoppas du kommer över dina orsaker till att du biter ihop käkarna, så du slipper problemen!!!

Tuva-Lena
1

Meditation nicesandra. Finns inte bättre att slappna av till och då "glömmer du" vardagen också. Dessutom bygger du upp dig psykiskt under tiden du mediterar.

Jag lägger in en länk till youtube och en underbar musik som är jätteskön att meditera till. Låt tankarna komma, men fäst dig inte vid dem utan låt dem bara passera revy - som molnen på en blå himmel en vacker sommardag. Tänk dig samtidigt att du sitter på en blomsteräng, eller någon annan rofylld plats där du är fullständig trygg.

Angelic Humans

Här en annan fin snutt .. Lycka till! Kyss

Sailor moon

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

nicesandra
0

#5 tack tuva-lena, skall titta på detta!

Elpida
0

Du kan massera den punkten som spänns när du biter ihop käkarna strax ovanför käkbenet. Dessutom om du trycker längs med käkbenet (över mot kinden och under mot halsen)så kommer du säkerligen hitta punkter som ömmar, dessa ska du hålla ett tryck på i ca 10 sekunder eller massera ganska ordentligt. Jag hade jätteont i mina käkar (och har fortfarande emellanåt) och fick dessa tips av sjukgymnasten. Tycker faktiskt att det hjälpte. Sedan kan även spända nack- och halsmuskler påverka käkarna. En rygg- och nackmassage kanske inte skulle vara helt fel?

Lycka till!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[GunillaR]
3

Det finns en mycket lätt övning som jag kallar för bababa-övningen.

1. Sätt dig eller ställ dig rak med blicken rakt fram och slappna av i armarna så att axlarna blir tunga.
  2. Låt hakan "trilla ner", alltså du öppnar munnen och bara låter underkäken "trilla ner".
  3. Och så ljudar du "babababa…………..". Låt gärna "b-ljudet" åstadkomma ett smällande med läpparna, nästan så att det blir ett "p-ljud"

Sätt gärna en melodi till övningen.

nicesandra
0

#7 o 8 Tack för de övningarna, de verkar ju jättebra! Skall prova:) Kom själv på en övning som jag gjorde igår kväll och imorse.
Först andas jag in, och spänner ansiktet så mycket jag kan. Sen släpper jag ut all luft och bara släpper på alla spänningar. Inbillade (?) mig att det var lite bättre inatt.

[GunillaR]
0

# 9  - Denna övning fick jag lära mig hos en duktig sjukgymnast, där vi var en liten grupp som hade spända käkar, nacke och axlar. Vi satt i en ring och gjorde bababa-övningen. Och så brast vi ut i skratt då och då Skrattande

För att göra det ännu mera effektivt så kan man på samma gång lägga sina handflator på kinderna/tinningarna/käkarna och massera. Man ser inte klok ut, men vad gör det? Huvudsaken det hjälper Flört

nicesandra
0

#10 att inte se klok ut har jag inga problem med :) Är ändå inte så många som kan se mig ;)