Acne/finnar - använda vad?
Vill gärna ha tips på vad man ska ha för ansiktstvätt/läkemedel/vitaminer eller vad som nu fungerar för att bli av med acnen. Jag har haft finnar sen jag va 11 ungefär och nu är jag 17. Fet hy går i familjen men någonting borde väl ändå hjälpa..?
Jag började köra honung i våras, tycker det är jättebra. Jag har inte haft så mycket finnar, men tycker nog ändå att det blivit färre finnar med honungen.
Jag kör flytande honung som jag smörjer in på vattenfuktad hud och sedan sköljer av. Det både tvättar och återfuktar på samma gång, huden blir jättemjuk, och inte alls så uttorkad som den kan bli när man tvättar med ansiktstvålar. Det är det jag gissar på som hjälpt mig mot finnar, att det inte retar huden till att producera mer talg än nödvändigt.
Har du honung i skafferiet så kan det ju vara värt att prova, om inte annat. Men jag vet inte om det faktiskt funkar på acneutbrott.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Honung används ju även till infekterade sår eftersom det på något vis är bakteriehämmande, så varför inte! Måste prova detta själv. Tvål är hur som helst olämpligt i ansiktet.
När jag var yngre hade jag väldigt fet hy (trodde jag i alla fall). Det jag gjorde var att jag tvättade och smorde inte med något. Då löper talgproduktionen amok alldeles. När jag började med en ansiktscreme blev det mycket bättre och jag insåg att min hy inte var så fet som jag trodde. Olja är det jag tycker funkar bäst att smörja med, behövs bara nån liten droppe. Men trots detta, jag är nu 30 år och får fortfarande endel finnar, särskillt när jag har mens.
Angående vitaminer så har jag läst att vitamin B5 ska kunna hjälpa till att minska talgproduktionen.
Jag blev av med en stor del av mina finnar när jag började äta Jättenattljusolja pga svåra menssmärtor.
Min hy blev också bättre när jag drog ner ordentligt på kolhydrater, slutade med socker, mjöl o åt betydligt mindre rotsaker o satsade på grönsaker som växer ovan jord istället samt slutade med alla light-produkter o började äta riktigt smör, grädde od.
Största boven för mig var dock hormonsvängningarna.
Lycka till!

Själv kör jag med (som jag skrivit ett par gånger…=) med olivolja och några droppar eterisk olja, tex lavendel. Jag rengör huden först, tar ett balanserande ansiktsvatten, på med typ två droppar olja och sedan avslutar jag med en fuktcreme. Har väääldigt sällan finnar nu förtiden. Det är som AnnaGreta skriver att man torkar ut huden i tron att det hjälper med följden att huden producerar ännu mer talg för att skydda den. När man tillför fukt eller olja hjälper man istället huden att dra ner på produktionen.
Jag kan kolla upp vilka eteriska oljor som skulle fungera för dig, själv använder jag YlangYlang och lavendel…
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Har funderat på mjölk, om det kan hjälpa. Mjölksyran äter upp döda hudceller och då blir det ju mindre att täppa till porerna med, är min tanke. Men har ingen aning om ifall det skulle fungera.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Why not!?
Kleopatra badade i åsnemjölk!
Bada i honung o mjölk!
Läkande bad inom Ayur Veda. (Scrolla ner till rubriken "Läkande bad - …)

Rengöring med oliv/ricinölja samt microfiberduk (speciell för ansiktsrening). Efter kan använda emuölja (bakteriedödande, lungnande osv), jojobaölja, kan använda EMS kremé eller salva med samma emuölja och kolloidallt silver.
Äta B5 (panthotensyra) och/eller svavel.
Om alla produkter finns massa infon på nätet.
Zink ska även kunna hjälpa, jag vet flera som blivit hjälpta av det och utomlands så används det tydligen som behandling från vårdens sida. Zinktabletter hittar man i hälsokostbutiker eller på nätet :)
Paulina
Tack för alla svaren, vad ni är snälla!
Jag kanske ska förklara lite närmare vad jag har för hudtyp, så kanske det är lättare att säga vad för slags olja jag ska ha? För om hyn är fet, så ska man tillföra mer olja om jag har förstått det hela rätt?
Hyn är oljig, jag får en del finnar på hakan, kinderna och runt munnen, nästan aldrig i pannan. Har stora porer och även pormaskar på och runt näsan, min näsa är också alltid röd.
Min bror och pappa ser likadana ut, och även om de är vuxna så får de fortfarande pormaskar och röda, oljiga näsor.. Jag vill inte se ut så hela livet!
Jag är nästan beredd att pröva vad som helst, för jag är verkligen trött på detta.

emuölja tar bort inflamationen samt ger annat lindring
jojobaölja funkar reglerande- torr hy bli öterfuktat, fet- bli mindre fet….
Ja det finns en bra mask till - Lerosett (någon afrikanskt lera men svenskt tillverkning) som passar för mycket mer än bara ansikte. ´Masken samt en del annat för problemhy (samt vettig information) finns på: pharmastore.se

Något jag tycker är riktigt bra är att använda ekologisk handduk av muslin(exfolierar mkt varsamt), eller bomull, det är viktigt att tänka på vad man har på ansiktet, använda så naturliga produkter som möjligt. Byta örngott regelbundet. Du kan använda blomhydrolat, exempelvis lavender som ansiktsvatten, pai har rätt bra rengöringsmjölk. De som har fet hy behöver oftats, iallfall på sommaren, inte använda ansiktskräm, annars är jojoba bra olja för ansiktet eftersom det är mest likt vårt eget talg och kan därför lösa upp ifall det är igentäppt.
Tänk också på att psykiska och emotionella problem kan visa sig i hyn, även matallergier, så se över din livssituation. Allt är en helhet, lycka till!