Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketttips
Läst 3981 ggr
Tuva-Lena
0

Känslor inför hösten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sommaren gick så snabbt och nu går vi med raska steg mot hösten och en mörkare årstid. Hur känner du dig inför hösten och den kommande vintern?

Har du några tips du vill dela med dig av för att klara av den mörka årstiden. Vi vet ju alla att det är en påfrestande tid vi går till mötes, även om det finns dagar då vi njuter av den också.

Berätta hur du förbereder dig inför hösten/vintern!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

Affirmerar o ber…om en i mitt tycke fin höst o bra vinter. Affirmerar o ber om att det ska ordna upp sig kring jobben så jag kan släppa den biten. Fokuserar på sådant jag vill göra här hemma, planerar/dagdrömmer…om att kunna spara lite varje månad o kanske även köpa hem ngt varje månad för att se att planerna faktiskt kommer att realiseras. Tapeter, ny säng, kamin, kanske tom ny soffa mm i vardagsrummet. Samlar värmeljus o ljus på extrapris. Samlar till förråden; bär, svamp, kött…Ekorre…Fru Ekorre… det är jag det! Skrattande

[GunillaF]
0

Jag gillar inte hösten nått vidare. Mörkt, regnigt och trist. För att göra det lite bättre brukar jag oftare bjuda hem släkt och vänner.

En helgkväll under hösten brukar jag ha ljusfest. Tänder så inni baljan många ljus, både ute och inne. Inga lampor är tända den kvällen. Vi äter och dricker nått gott, spelar spel och har det trevligt.

Jag har många som fyller år under hösten och det är också nått kul att se fram mot. Baka tårta, köpa paket, öppna paket osv.

Braskaminan är det eld i så gott som varje kväll - mysfaktor.

abbis
0

Tänder oxå mycket ljus även på dagen i butiken..Jag tycker hösten är härlig med hög luft och många färger..Vintern är inte så dum heller med sin gnistrnade snöFlört

Men för min del så hinner jag inte tänka så mycket på vad det är för väder..Jag kan inte göra så mycket åt det i alla fallGlad

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
0

Ha ha, jag skrattar åt ditt inlägg abbi. Inget att göra åt.. Skrattande typiskt dig skulle jag säga. Tungan ute

Jag önskar också att du får alla dom där sakerna du drömmer om MaMa, speciellt braskaminen för den kan verkligen göra det mysigt inomhus, och en ny soffa att krypa ner sitter inte helt fel heller. Glad Fru ekorre har varit igång ett bra tag nu.. har hon samlat färdigt snart? Flört

Håller med dig Gunilla, att tända ljus och göra det lite festligt under mörka höstkvällar är ett bra sätt att förhöja stämningen. (Dom som inte har någon släkt då, eller så många vänner..?)

Jag är som du abbi, påverkas inte så mycket av väder och vind. Jag älskar hösten, och vintern med när den inte är för kall - som förra året då, för jag vill inte sitta o frysa inomhus, där går gränsen.

Annras gör jag som ni, tänder ljus och braskaminen för värmens skull oftast, men den brinner jämt under den mörka årstiden. Och en härlg mysfaktor är det. Ligga på soffan och titta på flammorna är härligt, en varm vintoddy efter promenaden, tända lyktan på verandan, titta på månen och stjärnorna, nåt extra kryddstarkt till middan för att få upp temperaturen - många grytor blir det under vintern. Sedan åker jag mycket skidor under vintern; konsten är att utnyttja årstiden för att kunna trivas med den. Testa en skidtur i månens sken, det smäller banne mig lika högt som att åka spöktåget på tivoli! Skrattande

szirius
0

Jag har tyvärr hamnat i lite förväntansångest som jag har svårt att göra mig fri ifrån. Förra hösten var nämligen så oerhört tung, och jag som i vanliga fall älskar hösten, förknippar nu plötsligt allt med hur det var då och de tunga känslorna "hoppar på mig", som en oro att det ska bli likadant. …det är knepigt.

För jag vet ju samtidigt…att varje dag är ny. Varje stund är ny, och jag är med att skapa.Glad

Det gäller också att bryta tristessen som kan dyka upp under hösten…men med lagoma evenemang, så att det inte blir till stress i stället…Flört

Oktober ser jag fram emot, den brukar vara så vacker här.Sedan november….all dessa dagar i gråhet…tjaa, den är bara att leva, hahaha

# 1 Jag har börjat lägga undan 10% av min lön varje månad nu, meningen är att den högen ska växa och skapa överflöd.Jag hoppas, hoppas verkligen att vi ska få det att gå runt utan att jag ska behöva "nalla" där.Ett år och vi kanske har vår braskamin här hemmaTungan ute.

MaMaMade
0

Ljusfest är en bra idé! Jag har alltid ställt till med bjudningar förut men de senaste åren har vi inte haft råd. Även om man kör lite knytis så får arrangören alltid lägga ut lite extra…men i år kanske!Glad

Njadu Tuvan…Fru Ekorre är idog o än går det kanske att släpa ihop några trattisar o riskor. Sedan kommer älgköttet! Bären ska bli till saft (tar mindre plats i frysen då) o så tänker jag faktisk hänge mig lite till bakning av kakor…inte bra för midjan men jisses vilken bra terapi det är! Skrattande 

Måste fråga Guben om han "lagt undan" ngt denna månad el om räkningar o skulder ätit upp allt. Internetkonton är bra till sådant för dem ser man ju inte på sin vanliga banksida, så man "glömmer" lätt bort dem om det inte krisar.

Tuva-Lena
0

#6 Du borde bli "halvbondmora" MaMa som har förmågan att ta vara på allt. Varför inte köpa några getter och börja tillverka getost?Tungan ute Getterna är mysiga djur som bidrar till en otroligt god ost, som dessutom är väldigt eftertraktad. Jag hade drömmar om att skaffa getter, ja jag har väl inte lagt dom på hyllan än - och tänk så fint jag skulle få det runt huset sen!

Ni har dessutom älgkött, svamp, bär och alla skogens läckerheter runt knuten. Locka hit tyskarna bara så behöver ni aldrig bekymra er om ekonomin mer. Jag jobbade ju som turistinformatör några år, företrädesvis mot tyskar så jag vet vad dom vill ha när dom kommer på besök. Flört

Tride
0

Dansar tango Flört.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tuva-Lena
0

En nattango Tride..? Flört

shigne
0

Jag älskar hösten! Men känner av lite vedmod, att "vinka av" den korta sommaren…

Jag älskar när det blåser, stormar och är sånt där skitväder - bara jag är rätt klätt så tycker jag det är friskt att vara ute. Det känns som jag blåser ur hjärnan lite tokiga tankar under såna promenader! Jag på nått sätt rensas av dessa härliga höststormar!

Tänker på naturens alla "gåvor"; bär, svamp, frukt, kryddor etc. etc. Det är en enorm rikedom….

Levande ljus är ett måste under dessa mörka kvällar, och tid att göra absolut ingenting på kvällarna!

Tycker det känns som "innelivet" blossar upp när skolan börjar, kvällarna blir mörkare etc. etc. Massor med kursaktiviteter. Pyssellusten vaknar till ordentlig Glad

Det är början på slutet av detta år och en förväntan inför nästa år….

MaMaMade
0

Guben är bondpojk vettu, Tuvan… Flört Vi valde dock bort jordbruket, man blir otroligt bunden, det är hårt arbete o liten förtjänst…dessutom är vi oroliga själar som gillar att röra på oss. Det går liksom inte ihop men visst har jag haft…har…en månskensbondedröm men det får bli i nästa liv.

En (lite galen?) dröm hade varit att engagera hela byn kollektivt. Vi har t ex en bonde med mjölk o köttdjur = se en levande lantgård. Vi har några som är intresserade av odling = visningsträdgård/park/sälja grönsaker o blommor/laga mat o baka av. Vi är också flera som tycker om att laga mat o baka = restaurangverksamhet/sälja hembakt bröd från baku´stun´. Nu har även ett grannhus blivit tomt när Tant N flyttat in till lght i samhället, där finns även en ladugård = boende + "4H"-djur.

Visst skulle det vara häftigt! Ett slags sammanhängande koncept; bo på landet, gulla med djur, lär dig om jordbruk, ät gott, fiska, skogsutflykter, plocka bär o svamp, ta hand om det du plockat i skogen, matlagningskurser, softa i "parken" med en bok medan barnen är i "Klubben". Men allt det där fixar man inte själv o sedan har vi alla bestämmelser om djurhållning o matlagning mm. Det skulle innebära sådana kostnader att fixa till allt att det bara är att glömma. Roligt att leka med tanken iaf!

Jag ska skicka efter ett par trädgårdskatalogen att sitta o bläddra i under hösten. Drömma o planera… Glad

szirius
0

Sedan jag läste om "ljusfesten" så har jag gått och tänkt på denGlad.Jag ska nog slå till, men det blir senare, kanske runt allhelgona.

Jag tycker också om att gå ut när det stormar! Man känner att man lever! Sedan blir jag så tacksam att kunna gå in i ett varmt mysigt hus och dricka te.

gummimamma
0

Jag gillar inte hösten alls. De soliga dagarna med hög luft är så få, och de förekommer bara i början av hösten. Sedan kommer den mörka, blöta, blåsiga och kalla hösten, som aldrig vill ta slut. Dagarna är grå, grå, grå. Och är det riktigt illa, så är hela vintern en enda låååång höst. Här nere blir det ju inte alltid snö och "riktig" vinter.  

Jag känner mig nästan rädd för hösten. Det är på hösten mitt livs jobbigaste perioder har varit. De jobbigaste händelserna i mitt liv har inträffat på hösten. Redan i augusti kan jag få tanken "Vilket elände kommer att ske i höst?".

Vill bara göra som igelkotten - gå och lägga mig någonstans i ett varmt och mörkt vrå, och inte komma fram föränn vårsolen väcker mig.

För att överleva hösten, och vintern, försöker jag ta en dag i taget och försöker hitta någonting positivt i allt som sker. Jag försöker göra saker jag vet att jag tycker om att göra, även om jag ibland måste tvinga mig till det. Som t ex åka till badhuset för en sväng på gymmet eller vattengympa. Det är så skönt efteråt, när jag sitter i bastun och njuter av värmen. Hemma eldar jag i braskaminen medans jag handarbetar eller läser. Jag försöker ha mycket växter i fönstrena. De piggar upp och skymmer sikten mot ösregnet. Och så planerar jag, och dagrömmer, inför nästa vår, då solen åter kommer med sin livgivande värme.

Tride
0

Jag tycker att hösten kan vara underbar. Fram till november. Då börjar eländet, och brukar hålla i sig fram till slutet av mars ungefär.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tuva-Lena
0

Det är nog värre för er som bor söderut och kan få trista vintrar förstås, men här uppe har vi ju rejält kalla vintrar, så när snön lägger sig blir det ljust o fint ute. Kallt som attan kan det vara och januari är en prövomånad, men redan i slutet av januari ser man att det har blivit ljusare. Sedan går resten av vintern som en dans, fast då har ju ni redan vår där längst nere i söder.. Tungan ute

[GunillaR]
0

Jag gillar hösten, den tidiga hösten fram till december. För då känner man att naturen börjar lugna ner sig. Den går till ro. Löven faller av, träden vilar och samtidigt förbereder sig för nästa vår.

Det där borde vi också göra, låta oss själva ta det lugnt, stressa ner lite, gå till ro. Ladda upp med böcker och tända ljus och se till att favoritfåtöljen inte är occuperad. En cafe latte och en god liten bit choklad.

Fyll badkaret med en god badolja eller skumbad. Tänd massvis med ljus i badrumet och släck ner elljuset.  Ligg och bara njut, Finns till bara. Var!

Man kan också göra lite kul projekt hemma inomhus. Måla om den där gamla byrån eller sy nya gardiner.

Och sist med absolut inte minst, långa sköna promenader när höstdagarna är på sitt bästa humör.

Rosenvialens
0

Hösten går an,men inte vintern slitet före med veden att få hem det och klyva och det eviga eldandet.

Faktiskt längtar jag redan nu till våren Skrattande