Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 24127 ggr
[Linda-E]
77

Nässelpulver

Vet ni vad nässelpulver gör för nytta för kroppen??

Fått till mig att jag ska ta det.

MaMaMade
3

Nässlor är allmänt stärkande samt blodrenande.

Plocka nässlor själv till våren, lite jobb men blir så mkt billigare o så är de ju så *goda*! Glad

[Linda-E]
0

Tack för länken. Det ska jag genast läsa.

radio
0

Måste det vara "vårnässlor"? För smaken kan jag förstå, men annars?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Tuva-Lena
0

På våren spirar alla växter och då är kraften i växterna som störst. Näringsämnena, som egntligen är till för att växterna skall kunna växa till sig, är som mest koncentrerade då. Därför är det en bra idé att plocka dem då. Sedan är ju nässlorna små och inte så "aggressiva" på våren. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

gummimamma
0

Enligt boken "Mera om nässlor" av Astrid Åsgårdh kan man plocka nässlor hela sommaren. På våren tar man både blad och stjälk, sedan bara toppskottet. Det kommer hela tiden nya skott om man skördar flitigt! Bladen kan plockas så länge de är gröna.

Vidare, enligt boken: Brännäslan är en vitaminbomb. Den innehåller vitamin A, B1, B2, B6, folacin, C och E. Kalcium, magnesium, kalium, kisel, svavel, karotin, xantofyll, garvsyra, acetylkolin, serotonin, myrsyra, histamin, östrogen, klorofyll och lecitin.

Järn och klorofyll är bra för blodet. C vitamin är bra för järnupptaget. Kalcium förebygger benskörhet. Magnesium stödjer skelettet och muskelceller. Kalium behövs för att njurarna ska utsöndra slaggprodukter. Kisel stärker hud, hår och naglar, och stärker immunförsvaret. Svavel gör att skadliga produkter kan lämna kroppen. Karotin är bra för slemmhinnor. Xantofyll påverkar läkning av sår. Garvsyra stärker och skyddar skadad vävnad. Serotonin förbättrar sömnen. Myrsyra ökar genomblödningen. Acetylkolin är bra för centrala nervsystemet. Östogen behövs för kvinnor i klimakteriet.

Detta, och mycket till kan man läsa i boken. Mycket intressant bok.

JILE
0

Ja de är ju så nyttiga de brännande små liven….men jag är lite rädd för nitratet som är i..ska man förvälla eller hur är det. Hörde med min akupunktör som äter detta+ph-kalk+ nyponpulver men han visste inget om det.Obestämd

gummimamma
0

Nässlorna kan man antingen förvälla eller torka. De torkade kan man smula ner i t ex frukostfilen eller vad man vill ha dem i.

Trilobite
11

Den där länken är ju helt skruvad, ärligt. Fullkomligt sjuk. Det brakar loss med felaktigheter direkt från mening 1. JAg hittar faktiskt felaktigheter i nästan varje mening.

- Nässlor är inte alger. Inte alls.

- "alger är bara buissness". Men nässleföretaget då?

- Aminsyror och fettsyror är kroppens viktigaste byggstenar. Utan aminosyror och fettsyror kan ingen cell i kroppen ens existera. Det är som att säga att papper är dåliga i böcker.

- Man behöver inte äta "efter sin latitud". Man behöver äta rätt näringsämnen.

- "blodrenande" är också felaktigt. Mat renar inte blodet. Kroppen renar blodet i njurarna, som är rysligt bra på det också - dina njurar skulle kunna ta han om flera människors blod utan problem. Man behöver inte "rena blodet" om inte njurarna är skadade, och då är det dialys som fungerar, inte nässlor eller annan specialmat.

- Brännässlan är inte avsyrande, vad nu det skall betyda.

- Man kan inte leva på bara nässlor eftersom den t ex saknar vitamin B12 som vi måste få i oss för att överleva.

- Myrsyra hämmar inte bakterier om den inte är ganska koncentrerad och då inte i magen utan på utsidan. Den blir frätande om den är koncentrerad också.

- "Vitaliserar könskörtlarna" betyder inte att den "föryngrar lekamen". Jag är mycket skeptisk till att den vitaliserar äggstockar eller testiklar, om den har påverkan på dessa skulle jag inte vilja sätta i mig den okontrollerat. De innehåller östrogenliknande ämnen i låga doser, men sådant skall man verkligen inte självmedicinera med örter.

Nässlor är dock mycket nyttiga. De innehåller t ex mycket järn och C-vitamin (bäst med färska nässlor, pulvret ger jag inte mycket för). Jag förstår inte att så mycket idioti snurrar runt i "alternativmedicinbranchen". Visst - det ligger mycket pengar i hälsokost, men är det inte mer seriöst att faktiskt säga som det är i stället för att häva ur sig en massa strunt?

Herregud, ju mer jag läser på sidan desto sjukare blir det…

- växters mineraler är INTE i kolloidal form. De är i jonform, lösta som salter. Jag antar att företaget vill surfa på kolloialt silver (som inte heller är särskilt nyttigt)

- Linné var inte naturläkare och sysslade med läkekonst 100 år innan man kände till bakterier. Han trodde att röka tobak var nyttigt och massor av andra dumheter. Man visste inte bättre helt enkelt.

- kroppar kan inte bli försurade.

Ärsh, jag orkar inte läsa mer faktiskt.

Trilobite
0

Nitratet är inte alls farligt i normala doser. Kalk tar inte bort nitratet. Det vettigaste är väl att inte vräka i sig nässlor utan att äta det ibland för att det är gott, som spenat.

JILE
0

#9 Nej jag vet att det inte är farligt i höga doser, men om man sätter i sig nässlor varje dag kanske det blir hög koncentration för de som gör det.

Kalk har jag inte påstått att det ska ta bort nitratet heller, utan att en person äter dessa tre nässlor, nypon och kalk i hop som extra näring varje dag. Inte Ph-kalk varje dag utan bara när hans ph- värde ä´r i suraste laget i urinen.Glad

Trilobite
2

Jag skulle inte äta nässlor varje dag p g a nitratet.

UrinpH varierar, men normalt är det inte ett problem. Jag tycker inte man skall hålla på och noja sig så mycket utan äta varierat och bra, samt röra på sig. Och gå till doktorn om man blir dålig.

Det är ju kul med hemmagjorda mediciner, men man skall vara medveten om att de kan störa varandra (och andra mediciner) och ofta har en del obehagliga biverkningar, t ex är pilbark blodförtunnande (ökar mens och risken vid blöning) och ökar risken för magsår.

Just nässlor skulle jag klassa som en grönsak snarare än en medicin.

JILE
0

Ja varierande är nog bäst…