Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: massage
Läst 4036 ggr
Tuva-Lena
0

Enkel TuiNa massage

Meridianerna eller energikanalerna som styr levern, bukspottkörteln och njurarana löper uppåt längs lårets insida - enkelt uttryckt. Dessa tre meridianer leder energi till hela kroppen. Genom riktig massage av dessa kanaler/meridianer, kan vi stimulera hela kroppen, inklusive könsorganen, eftersom meridianerna går genom bäckenet på sin väg upp i kroppen. På samma sätt går meridianerna som styr gallblåsan, urinblåsan och magsäcken neråt längs benens utsida - enkelt uttryckt. Genom att massera meridianerna stimulerar vi organen och vävnaderna som är anslutna till dem.

Uppåtgående massage

När vi masserar benens insida i upppåtgående riktning, stimulerar vi blodcirkulationen i överkroppens nedre del. Har man ett arbete där man bara sitter eller står hela dagarna, får man ofta kramper eller åderbråck i benen. Genom att stimulera meridianerna i benen, kan vi förbättra blodcirkulationen och förebygga senare plågor i den delen av kroppen.

Utför den här övningen stående, sittande eller liggande:

• Placera handflatorna på insidan av anklarna.
  • Låt dem sedan glida sakta upp längs benen, med ett lätt tryck så att det känns, på insidan av knäna, längs låren och upp till ljumsken.
  • Upprepa massagen 12 ggr

Nedåtgående massage

Genom att massera benets utsida i nedåtgående riktining kan man förebygga eller bota för högt blodtryck, vattenansamling och belastning till följd av övervikt. Man kan bli fri från inflammationer och ledgikt, eller man kan åtminstone förhindra att den förvärras.

Den här massagen utför du stående:

• Placera handflatorna på lårets utsida.
  • Massera därefter jämnt ner längs låren, knäna och benen, ända ner till anklarna.
  • utför sedan massagen 12 ggr

Jag kommer också enkelt förklara hur du kan stimuera meridianerna som löper på övre delen av kroppen, men det blir nästa nivå.. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Hm, så intressant! Jag har ju stora blockeringar på insidan av mina lår. Musklerna där är som stenhårda trästockar och ömmar som om de vore stora öppna sår! Så har det blivit i samband med varje graviditet och varken massage eller stretching hjälper. Det gör bara ont men blir inte mjukare…

En fråga om massagen uppifrån och ner… tar sig verkligen vätskan ut om man masserar åt det hållet?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
0

får jag fråga om att ge TuiNamassage om det är mjuka grepp eller om ni tar i?

Intressant artikel IL!

Hoppfull
0

I artikeln står det ett lätt tryck så att det känns… men du kanske menar annars när man ger sådan massage?

korseett
0

#3 precis vad jag menar, när en TuiNaterapeut ger en slik massage.

Tuva-Lena
0

#1 Det är ju meridianerna du stimulerar, och dom här meridianerna står i förbindelse med oika organ, så i slutändan är det alltså organen som återfår sin balans genom den här massagen, och därför kommer att fungera bättre. Det i sin tur gör att vätskeansamlingarna minskar.

#2 I TuiNa massage finns det både mjuka och relativt hårdhänta grepp, sammanlagt 19 olika tekniker som man använder på olika ställen på kroppen utefter meridianerna.

Hoppfull
0

Tack Inga-Lena! Varför jag undrade var för att när man får lymfmassage är det viktigt att alltid gå mot hjärtat… för att vätskan inte är så bra på att själv gå åt andra hållet när man strukit den bort från hjärtat… men då fattar jag Glad

Soffe
0

Kan du Tuina Massage Inga-Lena?

Tuva-Lena
0

#7 Ja Soffan, det kan jag det. Glad

Brokenfether
0

Enkel massage må jag säga och det passar Broken perfekt!

Kan man göra desa övningar varje dag?

Tuva-Lena
0

Som jag sa till Hoppis, börja med varannan dag, så får du se hur du reagerar först. Man stimulerar ju vissa meridinaer på det här sättet, så man kan få reaktioner av den här massagen, knappast några negativa men ett  tips är att börja mjukt och sedan öka på istället. ;)

Brokenfether
0

#10 Ophs…måste ha missat…*L Men jag ska göra så ;-)

Tuva-Lena
0

*puttar för intresserade* Flört

leslita
0
  • Tuina är en djupgående massage med relativt hårda grepp! Bara så ni vet. Man trycker på akupunktur punkter och det är mycket töjningar. Tuina är en energi massage.

• Meridian massage är däremot något annat och den är lugnt och mer taktil som dem rörelserna tuva lena förklarat. Meridian massage är en avslappnande behandling.

KRAMAR!

pearlnharmony
0

Vilka intressanta trådar man kan hitta långt tillbaka i tiden Glad

Elpida
0

Det kommer ju bli kanon för mig som precis opererat ena benet och kommer spruta det andra om 3 månader. Sitter ju still hela dagarna.

Jag undrar bara, jag brukar "massera" med en stor mjuk duchsborste när jag ändå står i duschen, i första hand för att få bort celluliter. Skulle det funka om man masserar uppåt på insidan och neråt på utsidan även för celluliterna på låren eller är det en helt annan grej?

Kanske måste köra varannan gång? "/

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[Jeremina]
0

Jag har inte heller sett den här förut och håller med om att den var intressant att läsa!