Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettfysio-zon-aromaterapi
Läst 5768 ggr
Elpida
0

Tänk så bra...

.. det är att röra på sig!

Min kropp har låst sig och bröstkotorna är på väg att hoppa hela tiden. När jag kom hem från jobbet tog jag shiatsu-kudden med värme och masserade rygg och nacke. Därefter bad jag minstan gå lite på min rygg för att ev. kunna"knäcka upp" lite. Det fungerade inte!!

Åkte till Zumban och körde mitt pass, jag avslutar alltid med 25 minuter pilates. Efter andra stretchövningen i pilatesen knakade det loss lite och nu känner jag mig visserligen öm igen, men tänk så stel jag skulle varit om jag stannat hemma och kurat ihop!!!Förvånad

Det är viktigt att våga fortsätta röra på sig, även  när kroppen gör ont, så att man behåller blodcirkulation och utlöser endorfinerna i kroppen!!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
0

Absolut, visst är det så. När jag har ont i ryggen vet jag att jag har slarvat med yogan. Vissa rörelser kan göra skitont då, men jag fortsätter och efteråt släpper alltid värken dagen efter. Det är den bästa ryggbehandlingen jag kan få! Glad Visst beror det lite på vad man har för problem i kroppen också, men väldigt många smärttillstånd går att förbättra med "lätt motion". En promenad är väl den enklaste.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

mayolica
0

Att röra sej är nödvändigt för hälsan,en promenad eller cykeltur ute i naturen är för en av den bästa egenvården.

~ mayolica ~

szirius
0

Mkt bra påminnelse, tack. Jag går just nu omkring med en väldigt stel nacke och undviker automatiskt att röra på mig, hoppade tex. över dansen igår osv. Men jag VET så väl att jag behöver få igång cirkulationen och töja och stretcha med både yoga och pilates nu. Har tänkt göra det på mornarna, men ack så skönt det är att ligga och dra sig i stället och tänka " jag gör det sedan…".Tyst

Nä, skärpning! Fram med pilatesbollen ikväll.Glad

Trilobite
0

Bra med värktabletter, typ ipren (aspirin är lite surt för magen i längden), när man har stel nacke eller t ex ryggskott.

Det gör det lättare att röra på sig på det sättet man skall.

Elpida
0

#4 Dessutom är inflammationshämmande, vilket kan behövas när man dragit på värken för länge!

"Du har alltid två val"

shigne
0

Å vad jag tycker du är energisk Elpida!!

Jag har bara kommit till tanken är Skäms

Tride
0

Håller med. Själv dansar jag tango. Det är både roligt, socialt, utmanande och NYTTIGT! Är nu på g för kvällens övningar.Flört

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tuva-Lena
0

En liten varning bara: Har man så ont att man är i behov av smärtlindring i form av tabletter så bör man nog avstå motion som anstränger de muskelgrupper som orsakar värken..  Låt kroppen återhämta sig först. Risken för inflammation är hög om man överarbetar ett redan drabbat område. Beror däremot smärtan på att man varit inaktiv, så är det cirkulationen som är dålig och då är det motion som gäller.

Running 

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Trilobite
0

De rekommendationer jag fått är tvärtom när det gäller nackspärr och ryggskott. Det är viktigt att röra sig, men gör så ont att man låter bli, därför rekommenderas värktabletter så att man löser upp ryggskottet snabbare.

Elpida
0

Jag är en sådan människa som stelnar till i musklerna och kroppen om jag inte rör på mig vilket ger mer värk. Men det ger även besvär, ofta i "ryggfiléerna" och skuldror/nacke som efter för lång tid övergår i inflammation. Jag får alltså ha en balansgång mellan träning och tabletter tills jag fått igång kroppen igen. Det är alltid viktigt att lyssna på kroppen och identifiera vilken sorts smärta man känner. Den akuta och omedelbara smärtan talar om att ngt är fel och då ska man sluta omedelbart med den övningen!

Nu har jag levt med det så länge att jag känner min egen kropp och värk och vet när jag ska köra eller hålla uppe, men det är som Tuvan viktigt att vara vaksam på vilken sorts smärta det gäller!!

Pilates och yoga är oftast snällt mot kroppen, pilates att föredra (oftast) för mig eftersom jag har svårt med statiska övningar, och bygger upp kroppens inre muskler och muskelkorsett! =)

Oj, vilket långt utlägg det blev =()

"Du har alltid två val"

Tride
0

En bra övning kan vara att röra sig medvetet och långsamt så att man känner in ordentligt var smärtan sitter.Det kan tom lindra smärtan en aning.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen