exem
hej. jag har haft exsem sedan jag bara var spädbarn, och idag är jag 11 år.så jag smörjer in mig morgon och kväll, Jag har testat jätte många salvor,mediciner och sprutor men inget hjälper inte precis mycket,förutom att jag blir mjuk i huden.det enda som hjälper mot såren och infektioner mest är saltbad ofta.Sdan jag var ca 1år har jag haft en massa allergier,skulle man skriva ned alla skulle det ta minst ett helt A4 papper.
Eftersom att jag fick exem så tidigt så blev min kropp van vid att läka mina sår,och då slutade min kropp att växa lika mycket.Så vid ca 8års ålder började jag att ta hormonsprutor som skulle få fart på växandet,och nu har jag också fått börja ta en spruta som stoppar min pubertet,så att jag skulle få bli lite längre.och denna spruta som stoppar min pubertet kommer jag att få ta i två år,och hormonsputan i ungefär fem år.
Men nu har jag börjat känna som att ingenting hjälper längre.och alla säger: "det försvinner när du blir äldre" men hur vet dom det? Känns som att det aldrig kommer att försvinna.
Och just nu när jag skriver detta så har jag bara en tanke att om det inte kommer att försvinna så skulle jag bara vilja ha en enda sak en paus från allt bara kunna bada utan att det ska svida,kunna vakna upp en mårgon utan en massa sår och inte nehöva bli smörjd varje kväll/morgon, eller att behöva åka till doktorn och ta en spruta varje månad, eller ta hormonsprutan varje kväll.
Kändes skönt att bara kunna få skriva hur jag känner.

Du Monden, låter som du har det hur jobbigt som helst. Förstår att det måste kännas ohjälpligt att smörja och smörja samt ta sprutor hela tiden utan att det hjälper nämnvärt. Att få höra att det går över med tiden är ju inte heller så roligt. Önskar jag hade några goda råd att komma med. Här på sajten finns många duktiga så du kommer säkert få bra tips och råd under kvällen. Sänder dig mina varmast tankar iallafall. kram
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
tack.kram
Du är så gammal så du skulle kunna gå till en duktig homeopat faktiskt…har man prövat allt man kan innan så kan det ju inte göra skada att konsultera en homeopat oxå…
Oj så jobbigt du har det! Min lilla flicka har också exem men inte i så stor omfattning som du har det. Jag tycker att det räcker ändå när hon kommer o är ledsen för att det kliar o river sig i skinnet.
Har inte så mkt att komma med som kan hjälpa dig men jag hoppas *verkligen* att du blir bättre! (Jag jobbar hos en dam vars son hade *superjobbiga* eksem som liten o han är mkt bättre nu som vuxen, inte bra…men mkt bättre. Om det nu är till ngn tröst.)
Kramis!
Eksem är kroppens uttryck att göra sig av med sådant den inte kan bryta ner/ta hand om. Du behöver antagligen både stärka dig inombords och göra en utrensning. Det känns som om du har mycket slaggprodukter i kroppen. Var i landet bor du? Du kan säkert få tips av någon här inne. Lättare om vi vet vart du bor någonstans.
undrar vem som skrivit då användaren säger sig vara 11 år. Har svårt att tro att en 11-åring har skrivit detta!! Antagligen ett puckat troll eller en förälder som missat att vara tydlig.
Exem kan bero på många saker. Det går inte att generalisera med att "kroppen vill rensa ut sådant den inte kan bryta ner". (Sådant den inte kan bryta ner lämnar ju kroppen via svett och urinen, och om det behövs efter bearbetning i levern, det behöver inte alls leda till exem. Vissa ämnen anrikas i kroppen, som t ex dioxiner, vilka ger s k "klorexem" om halten blir för hög, eller tungmetaller som silver och kvicksilver)
Andra orsaker kan vara t ex dålig cirkulation (vanligt hos äldre, eller folk som opererat bort många åderbråck), autoimmuna problem som psoriasis, allergiska reaktioner, hudinfektioner som svamp, eller medfödda hudproblem som atopiska exem.
Har du fått en diagnos på vilken sorts exem eller sjukdom det är?
Du undrar varför jag blev så arg! Du skriver jämt andra på näsan vad som är riktigt och inte. Du säger att du blir rädd när vi skriver om olika orsaker och ev. behandlingar vid vissa sjukdomar. Din rädsla berättigar dig inte att skriva andra på näsan. Och nu gör du det igen.
Du utgår från ett "vetenskapligt" perspektiv. Jag utgår från det universella perspektivet.
Kan du ta det i PM så är det väl både bättre och trevligare tycker jag. Jag tycker det är dumt att försöka skapa en öppen konflikt på forumet som inte finns där egentligen. Du har fått två meddelanden som du inte svarat på, men uppenbarligen läst.
Det handlar inte om att skriva folk på näsan vad som är fel eller inte. Det handlar om att bidra till diskussionen. På vilket vis är det jag skrivit fel? Jag tycker jag är tydlig med att exem kan ha massor av olika orsaker och att exem inte är en en enda sjukdom. Du säger självsäkert vad du tycker exem beror på, men så enkelt är det faktiskt inte. Det handlar verkligen inte om vetenskapligt kontra "universiellt" synsätt, utan att vara medveten om olika orsaker till ett problem.
Om någon drar en diagnos ur näsan på internet så är det väl inte konstigt om man försöker bidra med ens egen uppfattning. Du måste förstå att eventuell kritik av dina påståenden inte alls är kritik av dig som person. All kunskap handlar om utbyte av erfarenheter - att genast bli arg och sätta taggarna utåt leder ju ingen vart.
Om du sagt något, skall hela diskussionen bara avstanna då? "Shit - nu skrev asamaria något, då kan inte jag skriva eftersom jag tycker annorlunda." Jag förstår om det skulle kännas bra i livet att aldrig bli ifrågasatt, men ett sådant liv skulle också vara bra ensamt.
Mattias
Jo man kan tycka annorlunda, men du har en förmåga att tala om att det inte är rätt det andra har skrivit. Man kan skriva sina erfarenheter utan att tala om att någon som skrivit annorlunda har fel och generaliserar.
Du menar att jag nämnde din formulering? Men du generaliserade ju, på ett sätt som inte gav någon förståelse för problemet. Det går inte att förenkla exem till att kroppen säger till att den försöker rensa ut sådant den inte kan bryta ner.
Jag uppfattar dina inlägg som att du inte vet så mycket om hur kroppen fungerar biologiskt. Då blir det ju lätt att man vidarebefodrar info från någon hemsida utan att inse vad i påståendet som är orimligt. Som biolog har jag en del biologisk kunskap - att jag använder den i mina inlägg är väl inte konstigt?
Det är fortfarande inte en kritik av dig själv på något sätt. Inte heller är det pinsamt att vara okunnig. Ingen vet allt. Jag gör det verkligen inte och det gör ju inte du heller.
Varför svarar du inte på PM? Mitt PM var ärligt menat.
Nej jag kommer inte att svara på dina pm. Du är inte önskvärd där. Jag har svarat dig här.
Ursäkta Tuva-Lena att jag för denna diskussion här. Gör det medvetet öppet eftersom jag är less på sådana här skeptiker/egodiskussioner. Det spelar ingen roll vad man svarar eller försöker förklara. Egot har alltid rätt och vänder och vrider på allt för att få det så att det passar egots syftet.
Visst, jag skulle väl hållit tyst, men de här inläggen har varit av litet annat slag än vad de brukar vara av, men till syvende och sist så urartar det och visar sig vara en vanlig skeptiker. Dock i andra ordval är vanligt.
Tänker inte uttala mig mer om detta!
Ärligt, jag tycker du beter dig jättekonstigt. Och jag är väldigt prestigelös när det gäller att erkänna fel, vilket jag faktiskt tidigare gjort på forumet. Självklart spelar det roll vad man svarar/förklarar, men det gör du ju inte.
Menar du på allvar att biologi inte har något med t ex exem att göra? Att sådan kunskap är oviktig i sammanhanget? Att det är "kroppens sätt att tala om att den försöker rena sig från saker den inte kan bryta ner" som är enda orsaken?
Jag har aldrig hållit det hemligt att jag är skeptiker - det står ju t o m på min presentation! Att vara skeptiker är inte något negativt tycker jag - det handlar ju både om att inte acceptera påståenden utan belägg OCH att ändra sig om man blir motbevisad! Att inte ha några "heliga kor" helt enkelt!
Det handlar inte om att ständigt kritisera, men om man bara påstår saker utan att faktiskt veta vad man egentligen säger - och sedan blir ifrågasatt - då är det klar att det känns jobbigt. Men då får man väl ta ansvar för vad man sagt och backa på det - det gör jag själv om det behövs! Det är ju där egot sätter käppar i hjulet - egot som säger "jag får inte erkänna att jag kan ha fel".
Själv skulle jag tycka det vore fantastiskt om t ex homeopati visade sig funka i försök. Jag skulle bli omvänd direkt såklart, om resultaten visade sig stabila. Tyvärr verkar vissa bli på riktigt helt vilda bara ordet skeptiker nämns, det är både tråkigt och konstigt - som jag skrev, alla är ju skeptiker i någon mån, eller hur!
mvh
Mattias
Eksem är ofta ett yttersta symtom på skador/obalans i mage/tarm, vilket känns mest sannolikt som urproblem om patienten har haft åkomman sedan spädbarnsålder. Inget konstigt i västvärlden där vi från tidigt blir matade med extrema mängder gluten och komjölk (i tex välling och gröt).
Problem med eksem kan man antagligen få beroende på hur känslig kroppen är och vilken kost den utsätts för, miljögifter, stressbelastning mm.
Flera hudåkommor kan vara tecken på utrensning… fick även veta detta via läkare angående mystiska nässelutslag. De autoimmuna sjukdomarna kan ofta läka via kostomställning.
Så ett "enkelt" sätt att gå tillväga är att gå till grunden, börja med att skapa balans i mage/tarm… har sett en del sådan läkning på nära håll och när magen läker försvinner många andra åkommor, symtom på skadan och symtom på kroppens försök till att återskapa balans.
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Jag hade en vän med stresssexem också, men det verkar det ju inte vara fallet med stackars monden.
Hos dotra är en stor del orsakat av vår torra vinterluft, det blir så mkt värre under vintern. Sommartid märks det nästan ingenting av problemen. Dock måste det ju finnas en grundorsak, tror inte att det enbart är torr luft.
I hennes fall kan man ju betänka att hon genomgått 2 separationer, fått 2 rejäla, säkerligen 3 st, penicillinkurer i späd ålder samt undermånlig föda som spädis. Men…vem vet… Gör så gott jag kan. Ringblommekrämen jag fick för att testa från en här på forumet hjälper iaf riktigt bra mot klådan o det har inte dykt upp några direkta eksem. Men det går åt massor, smörjer hela kroppen 1-2 ggr/dag. Är tacksam över att det inte är besvärligare än vad det är.
#15 Stress kan ju både vara grund till de skador i kroppen som visar sig som eksem och stress kan också förvärra i ett redan skadat system = eksem uppstår i stressfyllda perioder.
En person i min närhet har haft extrema problem under många år, ser han till att minska stressbelastningen så minskar eksemen men försvinner inte helt (han tänker inte så mycket på kost eller annat som grundar för hälsa)… men nu har han sett till sim mage/tarm och i och med den läkningen börjar hudåkommorna minska alltmer.
#16 Det blir ju stora omställningar i både kropp och omgivande natur mellan årstiderna, kanske blir det något bristtillstånd som påverkar under vintertid?
I övrigt så ser jag likheter med min sons första år… han skrek dygnet runt i ca 2 år (jag bodde ensam och isolerat och hade världens sämsta bvc-sköterska, så ingen sa åt mig att kolla hans mage utan "det blir bättre med tiden") och i efterhand är allt tydligt. Kejsarsnitt (missad bakterieflora från mig samt för tidig avnavling), jag var stressad, han var stressad, mjöl och mjölkkost, vacciner, massor av ÖI och peniccillinkurers etc.
Efter allt detta var han plötsligt helt autistisk och fick diagnos på detta! När jag senare tvångsmässigt fastnat i allt i den alternativa autismvärlden bytte vi kost och allt vände från svart till vitt på dagar/veckor!
Det var alltså hans tidigt känsliga mage/tarm som skadades mest via kosten (och stress via konstanta smärtor och skrikande)…
Sorry vad långt det blev! :D
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein
~ Se med öppet sinne ~
Jag tycker fortfarande att den som frågade från början skall vända sig till en duktig homeopat.
För en ordentlig genom gång av vad som kan vara orsaken till dessa eksem.
Har man så jobbigt och har fått den hjälp som vanlig sjukvård kan erbjuda m så lite resultat…så har man inget att förlora på en sådan konsultation.
Min fru har problem med narighet och sprickor - det märks tydligt vintertid att den torra luften gör att självsprickor och narighet uppkommer lättare. Luften blir ju helt tömd på fuktighet under vintern, vilket gör det viktigt att smörja in sig om man har problem. Men som sagt, "mondens" problem verkar ju vara något helt annat. Det finns ju genetiska besvär också, som inte går att bota men vilka ju kan lindras av medecinering, insmörjning och kost, beroende på orsak, t ex atopiska exem.
Det svåra är ju att hitta en kräm som funkar. För Minstan har Essex funkat hyfsat om man ser till det som sjukvården tillhandahåller. Problemet är att den luktar *skunk*. Jag tål inte många dofter o hennes kläder o sängkläder tar åt sig o börjar lukta härsket…nej, det går inte bort i tvätten.
Sedan innehåller många av krämerna minst sagt suspekta ingredienser…är överlycklig över ringblommekrämen som både funkar bra o doftar lätt av bivax. Än sålänge har inga atopiska eksem dykt upp…ta i trä!
För mig försvann ett jättestort skumt utslag (läkaren talade om psoriasis men…) när jag började äta relativt strikt LCHF. Nu äter jag som vanligt men inte lika mkt av potatis o bröd…försöker hålla nere det söta mer än förut också. Har inte fått tillbaka det…har haft känningar när jag svinat till men det har räckt med att skärpa till sig med det ätbara ett tag.