Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 9317 ggr
Pagan
0

Komboucha

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kombucha har använts i tusentals år för att tillverka en välsmakande och hälsosam dryck. Kombuchasvampen har trots namnet ingenting med svampar att göra. Kombuchan ser ut som en platt gummiliknande pannkaka men kan bäst beskrivas som functional food eller en fabrik av nyttiga ämnen, enzymer, vitaminer, mineraler, hälsosamma bakterier och jäst. Genom att fermentera Kombucha med en blandning av avsvalnat te och socker så kan du själv framställa en hälsosam dryck. Fermenterat eller syrat te är betydligt godare än det låter. Det är en välsmakande lätt mousserande och uppfriskande dryck som har en fin balans mellan syra och sötma. Kombuchadrycken är hälsobefrämjande genom sin avgiftande och renande förmåga samtidigt som den stärker matsmältningen och levern. Personer som druckit Kombucha under många år beskriver hälsoförbättringar på de mest skilda områden såsom ökad energi, förbättrad sömn, förbättrad hy och förbättrad matsmältning mm. Kombucha har använts i tusentals år för sina hälsobringande egenskaper och omnämns redan under Tsin Dynastin i Kina där den kallas för "Livets Te." Troligtvis har kombucha sedan nått västvärlden via Ryssland. Vanligtvis kallas Hälsosvampen för Kombucha men förekommer också under namn såsom Volga, Volgasvamp, Kombuchasvamp, Tschambucco, Rysk svamp, Japansk svamp. Te-svamp, Te-kvass, Scoby för att nämna några. När du köper en Kombucha från Regnbågscentret får du en kraftig och vital Kombuchasvamp som räcker för att producera 2 liter Kombuchadryck per vecka. En utförlig instruktion medföljer med information om hur du fermenterar din egen Kombuchadryck. När är det Inte lämpligt med Kombucha? Under fermenteringsprocessen uppstår det jäst och små mängder alkohol ca 0.5-1 % det gör att Kombucha inte är lämpligt i samband med graviditet, amning eller vid överskott av jästsvampen Candida Albicans eller vid svåra leverproblem. Den färdiga drycken innehåller socker vilket gör den olämplig vid diabetes.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
0

Denna info fick jag via regnbågscentrets nyhetsbrev i inkorgen idag. Jag har hört talas om detta förr men det hade varit bra med lite koll här. Har Ni provat? kostnaden blir 250:- per liter

Sajtvärd Tarot

Elpida
0

Någon här vann en sådan på en auktion vi hade för några månader sedan, kanske den personen har testat och kan ge oss lite omdöme?Glad (Kallades då volgasvamp om jag inte kommer ihåg helt fel..)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
0

Jag har inte hört talas om den här "svampen" Pagan, men jag undrar vad det egentligen är man utvinner den ifrån? är det en växt då, fast man kallar den för en svamp? Den verkar lite dyr också..? Räcker en laddning för en vecka då alltså? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tride
0

Jag äter kinesisk svamp i tablettform.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Pagan
0

#2 Ja den har ju många namn tydligen, lustigt, ja det vore ju trevligt om svampvinnaren återkom och gav oss sin input.

#3 får inte riktigt kläm på vad det är och varför den kallas svamp, kanske jag läser slarvigt, men det framkommer inte. ja, jag blir alltid lite anti när priserna är så dyra, då är det ju verkligen intressant att höra från någon som använt den en tid och sett/upplevt verkningen sas. Functional food?? vad menas liksom….

Sajtvärd Tarot