Inför BOT-avdrag!
..säger Christina Doctare, läkare, författare och samhällsdebattör.
"Jag tycker att det är hög tid att vi börjar tala om hållbar hälsa! Precis som vi talar om hållbar miljö och utveckling. Tänk om vi kunde få samma politiska engagemang och ekonomiska satsningar på att skapa en hållbar hälsa för oss människor!"
Hon fortsätter:
"Hälsan tiger still brukar man säga. Men ohälsan tiger inte still och den kostar ca 100 miljarder per år!
Tänk om vi bara kunde använda en liten del av alla dessa pengar till satsningar på "hållbar hälsa".
Jag har föreslagit ett BOT-avdrag - i analogi med ROT-avdrag som nu finns. Det innebär att avdrag i den privata skattedeklarationen får dras av för kostnader upp till 50 000 kr per person och år för att rusta upp vår risiga kåk. Tänk om vi kunde få satsa samma belopp på att ta hand om vår risiga kropp och knopp! Allt för att främja hälsa och förebygga ohälsa!"
Vad tycker du som läser det här? kan det vara ett sätt att få ordning på de ökade sjukvårdskostnaderna?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Vilket himla bra förslag!! Hur många gånger har man inte tänkt på att man skulle göra si eller så, men ekonomin går inte hand i hand med tanken.
Oftast är det för kostsamt att ta hand om sej själv, vad gäller alternativa behandlingar etc. Jag skulle gladeligen åka oftare till naprapaten och hålla ryggen mer i chack, men det kostar för mycket med resorna. Inte heller alla gånger jag kan köra bilen själv pga min sjukdom.
Det var bara en liten parantes - finns så oändligt man kunde göra för hälsan egentligen.
Nu kommer det att bli dyrare att besöka läkare etc. Vad händer då med hälsan? Eller ohälsan?
Vilken otroligt bra idé, tänk om det gick att genomföra wow Tuvan, Doctare har huvudet på skaft hon