Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 4351 ggr
shigne
0

Pratbubbla 8 januari

Gomorron!!

Kunde inte sova längre, legat o vridit mej ett bra tag nu… Alldeles jättesvart ute, bara jag o kissen vaken!

Inga planer för dagen - måste handla lite bara!

Nu snart dags för kaffe + tända ljus och mysa en stund, vara med när det börjar ljusna där ute Flört

Önskar alla en härlig dag! kram

abbis
0

I startgroparna här för att öppna butiken..

Har hunnit skylta om i mina 4 fönster och imorgon ska det bli en rensning på tomtar i Karlskogabutiken.

Ska putsa idag för att sen sätta en skröjbränning (bränningen man gör före man glaserar).

Töväder i Nora så nu går kattrackarn ut igenTungan ute

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

gummimamma
0

Riktigt blaskeväder här i Blekinge! Tur att gubben skottade taket i förra veckan, för annars hade väl taket ramlat ner av tyngden från blötsnö… Grått och dimmigt är det också, inget "Jippiii-väder".

Har inga planer för dagen. Den får bli som den blir. Enda som jag funderat på att kanske göra, är att laga till en riktigt god chili con carne till i kväll. Men vad ska vi äta på dagen??? Får fundera…

Elpida
0

Goddagens!

Här är det oxå töväder, grått och tråkigt! Ska plocka ner julen strax, det är rätt skönt när det är gjort - då går man vidare "på riktigt". Känner att jag behöver lite utomstående energier idag så jag ska se om jag inte kan bjuda hem lite folk på fika! Jag är så himla trött hela tiden och känner mig rätt tråkig faktiskt. Visserligen är jag ordentligt förkyld men det är som att jag har förbrukat all energi och behöver påfyllning utifrån! Så, alltså blir det lite bakning här i eftermiddag!Glad.

Mmmm, chili con carne är inte dumt gummimamman!

Hoppas ni får en trevlig lördag!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Clary
0

Ilsken och irriterad är jag idag, min son skulle hämta en begagnad datorskärm åt mig men när han ringer till killen får han ett mycket otrevligt bemötande "ska ja komma o nita dig" och skärmen var såld till någon annan. Ska titta in på Netonnet i morgon när vi ska in till Uppsala, måste ha igång min dator Skrikandes

Annars är det ett par grader kallt, solen har tittat fram lite blygt och jag har plockat fram ett rådjurslår som jag ska göra i ordning, flera dagars middag blir det Flört kantarellerna till såsen finns ju också kvar i frysen.

Ha en skön lördag

Medarbetare på Feng Shui och Indien

MaMaMade
0

G´dagens!

abbis: här har det ylats varende kväll de senaste 2 v…kastade ut "skrället" imorse, så ikväll håller han sig kanske lugn!

Elpida: krya på sig gumman! Kyss

Clary: så fruktansvärt obehagligt! Rynkar på näsan Men käket låter finemang, *namnam*! Tungan ute

Sovit sisådär men känner mig ändå rätt så fräsch, betydligt bättre i skuldran/axeln idag. -15 o halvklart utanför fönstren. Ska ta en sväng med Tass o Gube, sedan blir det handlarsväng i lånad bil. Min "dam"´s bror lånar ut sin gamla bil medan hon är hos dem i början av veckan. Kanske vi kan fortsätta att ha den, kan åka med grannfrun till bussen 2 dagar/v så det mesta löser sig. Hans bil får iaf stå i varmgarage istället för ute. Skönt att jobba hos en sådan urgullig familj när det skiter sig! Kyss

Resten av dagen går åt till att laga mat. Kycklingpaj till middag för då går det mindre kött. En älgbit ska fram o prepareras, då har vi en middag + påläggskött, kanske jag försöker att "riletta" en också…skulle bara ha haft ngt fläskkött att blanda ut med. Bullar ska bakas så har Sonen sitt "lördagsgodis". Töserna får göra chokladbollar om smöret räcker. Jepp, med konster o knep får den fattige *hmhm* som Kusin Bonden d.y. brukar säga…o mig blir det mat/lördagsgodis! Flört Skrattande

Håll nu tummarna för att jag även får ta min "dam"´s mamma´s hemtjänsttimmar! Inte så många att det ger ngn direkt vinst men hon blir 92 år så antingen blir det snart fler h el så blir det sjukhem. Urgullig o fräsig så det blir iaf kul att vara där…om så blir.

Ha en fin dag nu! Pyss! Kyss

Tride
0

God fm. Ja, här är det råkallt, mulet, -3. Sånt där oinspirerande jan väder  som vi drabbas av så här års. Det enda roliga är att det är så halt, att det kan vara en utmaning att gå ut o man måste tänka sig för vid varje steg. Det skärper omdömet menar jag och ger utmärkta tillfällen att träna upp balansen. Skulle göra lite "efter jul"-städning på balkongen, men där är så halt och fastfruset, att jag väntar med det.

Önskar alla den bästa av lördagar!Kyss

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tuva-Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Go'dagens på er i halka, tö och blåst! Det är sannerligen upp o ner vända världen väderleksmässigt. Igår morse hade vi 0,5 minus!! Idag var det 21 grader kallt helt plötsligt på morgonen. Just nu ligger det på 18, men otrooligt vackert utomhus!

Blev en sovis här på morognen, en rejäl en, så prommisen har precis avverkats.

Ser att det går i mat-tecknet i bubblan idag så jag hakar på! Har köpt älgskav som jag steker ihop med kantareller och lök. Sedan grädde på det. Tänkte först ta fläskfilé meen jag får dåligt samvete över att köpa kött som inte kostar mer än 40:- kilot. Då får man sig en tankeställare över hur dessa djur har blivit behandlade när köttet slumpas på det sättet.. Gråter Visste ni förresten att var fjärde gris i den danska köttproduktionen självdör..? 25% alltså!!! Jag antar att de svenska grisarna inte har det så mycket bättre. Därför blir det vilt och fisk som basföda i fortsättningen.

Ha finaste dagen allihop! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

gummimamma
0

#7 Fisk och vilt är inte så tokigt att äta! Önskar vi hade möjlighet att äta mer vilt, men känner ingen jägare här i närheten och affärernas viltkött är ofta så fruktansvärt dyrt. Men fisk äter vi rätt ofta! Särskillt nu efter min magoperation. Jag är sugen på fisk nästan jämnt! Helst ska det vara kokt eller ugnsbakad, men stekt kan gå an som variation då och då. Senast nu idag till lunch gjorde jag ugnsbakad gräddädelfisk. En enkel men underbart god recept:

Smöra en ugnsfast form. Lägg i valfri fisk. Salta och vitpeppra. Pressa vitlöksklyfta över. Häll på krossade eller passerade tomater och grädde så det precis täcker fisken. Strö på smulad gräddädelost och riven vanlig ost. Grädda i 225 grader tills osten fått fin färg, ca 30 min. Servera med ris och en god sallad.

Tuva-Lena
0

Åh gud va det lät gott g-mamma! Tungan ute Det måste jag testa! Har kopierat och sparat.. FlörtVi äter fisk tre ggr i veckan men det beror nog mest på att jag har så få recept på goda fiskrätter. Vi har som mål att äta fisk lika ofta som vi åt kött förr, och kött skall vi äta lika ofta som vi åt fisk, d v s oftast två ggr i veckan bara. På det sättet slipper man det dåliga samvetet, och framför allt så sparar vi regnskogen - då slipper vi global uppvärmning också. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

Åh vad gott det låter! Har kop o sparat…17´s gubbar att vi inte hade råd att köpa vanlig ost idag! Annars hade ditt recept suttit fin i helgen, gummimamma.

Vi är köttmänniskor men äter gärna fisk…tyvärr sinar det ju i pluskan jämt i ständigt så just nu får jag bedöva samvetet o köpa det som är billigast. Vi äter ju mest älgkött men jag blir så less på det o ungarna strejkar om de inte får ngt annat emellanåt. Nu när "vår" fiskhandlare gått till de sälla fiskemarkerna får man nöja sig med det som finns i affärerna…sämre kvalitet o dubbla priserna! Rynkar på näsan

Drömmer om att ta mig till Norge en långhelg till hösten o förhoppningsvis kunna fiska en ett par kylbagar fulla. Men där kostar ju boendet skjortan o så har vi inte spön som klarar havsfisk. Sså det vete 17 om det skulle bära sig…men man får väl se det som en semestertripp.

Jag o Guben ska iaf till fjälls en långhelg o förhoppningsvis plocka massor av svamp! Kanske ngn vill hänga på o dela stugan? Vi funderar på att ordna en barnfri helg, går lättast att färdas o plocka då. Det finns 3 sovrum i stugan, ett med dubbelsäng o två rum med 115 el 120 cm säng…+ en sk gästsäng…tror jag. Jag får väl höra av mig framemot slutet av sommaren. Himmel vad jag *längtar*!

Nu ska jag göra kycklingpaj o töserna ska få göra chokladbollar…sedan är smöret slut! Ska inventera älgköttsförrådet o se om jag kan sälja av några kilo till. Typiskt att allt "extra" är slut när det händer ngt! Nä…laga mat var det. Vi "ses"!

Ians
0

Goddagens på er…

Eftersom jag var stall ledig i dag har jag tagit sovmorgon….till lunch ungefär Oskyldig sägs vara bra för om man vill gå ner i vikt att sova ordentligt! hehehehe

här är det plus 1.3 grader o det regnar lite…Det är detta jag inte gillar med snö, det skall ju blaska bort också!

Bara de nu inte fryser på innan det mesta hunnit bort för då lär inga broddar i världen hålla en på rätt köl ute!Tyst

Ha det gott och en stor kram till alla som behöver en!

Ha en fortsatt härlig dag!

Toyan
0

God middag!

Här kommer det underkylt regn nu och blåser, när det fryser på igen blir det såphaltSkrikandes

Har jobbat idag, precis ätit och tagit en kopp kaffe, nu är jag jättetrött.

#8 Ska prova fiskreceptet g-mamma. låter mumsGlad

Ha en jättefin lördagkväll allihopaKyss

szirius
0

God eftermiddag får jag säga. Idag har jag inte alls varit på nåt bra humör…vaknade redan vid fem och var svettig o hjärtklappning…oro över bil o pengar spökar med migObestämd.

Jag har iaf kokat massor med bönor, som jag ska portionsfrysa när de svalnat. Där har ni ett toppen-val, som sparar både djur och pengar. Jag gör ofta bön o linssoppor o grytor. Gott, mättande, nyttigt och billigt. Sen fiser man ju en del, men vi jobbar ju hemifrån både jag o gubben, så det är ingen annan som får lida för detTungan ute

I em har jag städat, men bestämde mig för att granen får stå en vecka till - den är ju så vackerOskyldig, och barrar nästan inget alls,för vi har ädelgran.

Jag har övervåningen kvar, men den tar jag snabbt.Sedan är det väl dags för lördagsmiddag, och sen mys framför film med familjen samlad ( självklart är katten med och kurrar högt - och jamar till om man glömmer att klappa hela tiden Flört)

Vi har iaf haft +5 och strålande sol idag - fick lite vårkänningarGlad.Snön är nästan helt borta nu, och gräset som kommer fram är friskt grönt.Nu har jag snart krokus i trädgården - det niCool

Pagan
0

nämen har jag inte varit här o hälsat på idag. Får skylla på att jag haft fullt upp.

Jäkla sätt av den där Datakillen Clary, riktig otäck typ.

Mat i massor här, en annan har ju fått serverat mig en görgo köttgryta av mellansonen. En gudagåva den killen.

Szirius, du e för härlig. Kan ju tänka mig hur Ni sitter i era gaser o blir helt simmiga i synenSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[GunillaF]
0

#14 Det har inte jag heller hunnit med tidigare idag. Det blir så, periodvis.

Ha en riktigt trevlig Lördagskväll alla vännerKyss

Tride
0

Ja, så är det långa kvällen.Tungan ute Här städas det o fixas i skåp o lådor. Det börjar kännas riktigt bra. En del åker ut, annat kommer in. Gammalt får nya användningsområden. Det håller mig på benen o ger lite lättsam motion oxå. Härinne är det varmt och så slipper jag halkan.Skrattande

Fortsatt god kväll till allaKyss

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Inlägget är låst för nya kommentarer